vv Zwanenburg krijgt rookvrij complex

VV Zwanenburg start vanaf aankomend seizoen met een rookvrij complex. Dit zal in eerste instantie tijdens de jeugdwedstrijden op zaterdagochtend en tijdens alle jeugdtrainingen gelden.

Wij nemen deze beslissing vooruitlopend op een algeheel rookverbod op sportcomplexen. De meeste clubs – nu nog deels rookvrije verenigingen – hebben al aangegeven dat zij in de toekomst al plannen hebben voor een geheel rookvrij complex. De KNVB heeft samen met de Alliantie Nederland Rookvrij besloten dat met ingang van het seizoen 2024/2025 er een algeheel rookverbod gelden bij alle amateurclubs. De maatregel geldt zowel in kantines, op de tribune als langs de velden. Bij veel clubs en ook bij vv Zwanenburg geldt al jaren een rookverbod in de kantine, de kleedkamers en op de kunstgrasvelden.

Vanaf de start van het nieuwe seizoen 2021-2022 is het dus verboden om op zaterdagochtend en tijdens jeugdtrainingen te roken op het complex van VV Zwanenburg. Vanuit de enquête onder onze leden kwam zeer duidelijk naar voren dat een meerderheid van onze leden graag het complex rookvrij willen zien. Er mag dus nog wel gerookt worden op het terrein, maar op een daarvoor gecreëerde plek – uit het zicht van kinderen. Het verbod geldt op zaterdagmorgen van 07.00-13.00u en op alle trainingstijden van de jeugd. Hiermee wil het bestuur voorkomen dat supporters en jonge spelers last hebben van de tabaksrook. En wil je wel roken? Dan is dat of op de daarvoor gecreëerde plek of buiten de poort (en niet voor de poort).

Gezien de negatieve impact van roken op de volksgezondheid, ondersteunt de KNVB het streven naar een rookvrije generatie. Sporten en bewegen is juist gezond en dat gaat nog beter in een gezonde sportomgeving. Hopelijk heeft dit ook een gunstige invloed op de algehele bewustwording en leefstijl van de miljoenen voetballers en voetballiefhebbers in Nederland.

Meer voordelen dan nadelen
Tot verbazing van de clubs reageren de meeste mensen steeds vaker heel positief, zelfs de verstokte rokers. Ouders, vrijwilligers en spelers proberen het initiatief te steunen door rokers erop aanspreken dat dit niet mag of ze laten zelf hun sigaret uit. Ook jonge voetballers/ – sters zijn tevreden over het rookvrije complex. Zij vinden dat sporten en roken niet samen gaan. Ook gaven meerdere jeugdspelers aan dat zij het fijn vinden dat ze geen last meer hebben van de sigarettenrook als zij aan het voetballen zijn.
Bij de invoering bleek dat er nog economische voordelen zijn waar verenigingen op voorhand niet aan hadden gedacht. In het begin waren verschillende verenigingen bang dat ze enkele leden zouden verliezen met het invoeren van een rookverbod. Tot verbazing van de clubs gebeurde juist het tegenovergestelde. Sinds het verbod hebben clubs er juist veel jeugdleden bij gekregen. Daarnaast trok het rookverbod ook meer sponsors aan. Zij kijken namelijk goed aan welke partij ze hun naam verbinden. En ander voordeel is dat verenigingen veel minder last hebben van afval door sigarettenpeuken en -pakjes op het terrein. Hierdoor zijn de schoonmaakkosten vaak met tientallen euro’s omlaag gegaan.

Kwestie van tijd en gewenning
De KNVB verwacht dat uiteindelijk de negatieve reacties rondom rookvrije sportterreinen zullen verdwijnen. “We vergelijken de rookvrije verenigingen een beetje met roken in de bijvoorbeeld de kroeg. Daar was destijds veel commotie over, maar nu wordt het gewoon geaccepteerd. Het is een kwestie van tijd en gewenning.”