vv Zwanenburg 2

Zondag 2 en de grens

Vandaag de laatste thuiswedstrijd vóór de winterstop. Het was tegen Bloemendaal 2 te doen dat in de afgelopen 10 speelronden 6 punten meer bij elkaar had gespeeld dan Zwanenburg 2. Bloemendaal werd dit jaar kampioen met 2 punten meer dan Zwanenburg. Beiden promoveerden. Om wat dichterbij te komen werden de volgende spelers de wei in gestuurd:
Ronald Hagman (doel), Roy von Mauw, Raymond Graal, Wesley Koopmans (A), Rody Bottelier, Raymond Graal, Stijn Blankenagel, Thimo Hengeveld, Carl de Brouwer, Dennis Loogman, Bas van Leijden, Dani Hulst. Wissels: Jimmy Bovenlander, Patrick Selvi, Martijn Degeling.

Het was Zwanenburg dat van meet af aan de wedstrijd bepaalde maar al ras bleek dat het voor de zoveelste keer voorin ontbrak aan vernuft, scorend vermogen, een goaltjesdief of wat dies meer zij. Een houten klaas desnoods zoals Luuk de Jong of zoals ikzelf was. Niet kunnen voetballen maar wel een stuk of dertig keer of meer per seizoen de keeper het nakijken geven. Aan het voetballend vermogen ontbreekt het, op een enkeling na, bij het tweede niet, maar de combinaties worden bijna altijd te ver doorgevoerd. De doelpunten vallen tot nu toe uit vrije trappen, een assist uit een lange pass of een afstandstandschot. Zo’n lange pass, van wie anders dan Thimo, op Dani leek na 17 minuten spelen resultaat op te leveren. Dani poneerde de bal in één keer uit de lucht met zijn rechter in de bovenhoek. De grensrechter van Bloemendaal wist er echter een stokje voor te steken door voor (vermeend) buitenspel te vlaggen. Het ging verder met een brilstand waarbij de vlag aan de overkant, bij elk geval van twijfel, omhoog bleef gaan. De vlag bleef naar beneden toen in de 41e minuut Thimo ineens op twee meter vrij voor het doel kwam te staan. Met links schoot hij helaas over. Werd Thimo daarom gewisseld in de rust? Samen met mij wist de “Muppets clan” wel iemand anders te bedenken.

Bloemendaal oogde zwak de eerste 45 minuten en het leek alsof Zwanenburg er in de tweede helft conditioneel overheen zou kunnen gaan. Maar het tegendeel gebeurde. Het eerste kwartier na rust was voor Bloemendaal. Dat kwartier werd door de bezoekers afgesloten met de eerste kans na een uur spelen. Keeper Ronald kreeg een niet al te moeilijke bal tussen de palen te verwerken. Vanaf de 60e minuut regen de kansen van Zwanenburg zich aaneen en bij elke vorm van dreiging ging langs de Bloemendaalse lijn de vlag omhoog. Buitenspel of niet, dat maakte niet uit. Het lijkt wel een trend te worden. Grensrechters die punten verdienen door hun valse gedrag. Bovenkant lat, net naast, net voorlangs allemaal net niet was het credo bij Zwanenburg. Twee vrije trappen op een aantrekkelijke plek. Maar zonder Milan of Thimo zijn die niet aan Zwanenburg besteed en vlogen de doelpogingen in één tijd, over het doel. De klok tikte verder en voor ik het wist was er nog iets minder dan een kwartier te gaan. Een corner voor Zwanenburg op rechts werd genomen door Dennis. Te kort voor het doel. Een herkansing volgde en die ging strak en goed richting tweede paal. Nog voordat een Zwanenburger er iets mee kon doen belandde de bal op de verkeerde kant van het hoofd van een Bloemendaal speler die vervolgens de bal in het kruis van zijn eigen doel zag verdwijnen: 1 – 0. De grens boog zijn hoofd. Bloemendaal ging er nog voor en ging over tot lange halen. De grens wachtte zijn kans af en die kwam. Na wat wissels en kleine kwetsuren is het tegenwoordig ook gemeengoed om eindeloos lang door te laten spelen. In de inmiddels 93e minuut deed op eigen helft een Bloemendaal speler en verwoede poging de bal bij de zijlijn nog binnen te houden. De bal ging echter volledig over de lijn maat de grens had nu een lamme arm. Het spel ging door en Bloemendaal wist nog langszij te komen. Het gebrek aan een killer en de twaalfde man zorgde voor de zoveelste keer dit seizoen voor puntverlies. Nou ja, we blijven hopen. Volgende week uit tegen Hillegom 2 waarna de winterstop volgt. Die duurt voor het tweede een week langer, omdat De Kennemers 2 door hun eigen bestuur uit de competitie is terug getrokken. Deze wedstrijd stond voor 20 januari op de agenda. Volgende week alsnog 3 punten, waarna iedereen met een lekker en gerust gevoel de feestdagen tegemoet kan gaan.

Arie Keuning