vv Zwanenburg 2

Zwanenburg 2 en de wederopstanding

In de nacompetitie vorig jaar ontliep Zwanenburg 2 de tegenstander van vandaag LSVV uit Zuid Scharwoude. Hoewel, het sportcomplex ligt officieel in Noord – Scharwoude. Gezien de omvang van dit dorp zou je er bijkans verdwalen en is het maar goed dat er sprake is van een Noord en een Zuid splitsing. Thuis wist het tweede de eerste 3 punter over de streep te trekken en ook vandaag was een overwinning noodzakelijk om te voorkomen dat het 2e onder de na – competitie stippellijn zou gaan geraken. Met een zwaar gewijzigd team t.o.v. vorige week werd de strijd aangegaan.

Jimmy Bovenlander (doel), Volkan Aksoy, Milan Hengeveld, Rody Bottelier (A), Carl de Brouwer, Thimo Hengeveld, Mitch Snijders, Dani Hulst, Tim Reemer, Niels Oostwouder, Bas van Leijden. Wissels: Wesley Koopmans, Camiel Kesbeke, Melle de Graaf (A1).

Net als bij de thuiswedstrijd werd er, bij een kraakheldere lucht maar bij slechts 4 graden op de thermometer, door LSVV afgetrapt. Dat werd een tikkie terug, toen naar links en daarna naar rechts. Maar dat naar rechts had Niels doorzien en wist die pass te onderscheppen om vervolgens na 20 seconden, volledig vrij voor het zo goed als lege te verschijnen. Een tikje rechtdoor zou hebben volstaan voor het snelste doelpunt ooit van het tweede maar Niels zocht de hoek waar de keeper stond. Het ging een beetje over en weer daarna en een dieptebal van LSVV, in de 7e minuut, over rechts leek onschuldig. De speler mocht tot naast de 16 door lopen en een voorzet geven. Die belandde precies op de voet van een volledig tussen Milan en Aksoy vrij staande speler die deze kans bekwaam binnenkant voet in de verste hoek af rondde: 1 – 0. Tot dan toe drong, na de mislukte poging van Niels, LSVV meer aan dan Zwanenburg. Maar het tweede herpakte zich. Niels werd op de zijlijn aan de rechterkant aangespeeld en het leek kansloos. Met een prachtige “panna” en een “roll-over” op de zijlijn ontdeed hij zich van zijn tegenstander, stoomde op naar de achterlijn en gaf precies op tijd een haarscherpe voorzet over de grond naar Tim Reemer. Die deed in de 14e minuut het enig juiste met deze voorzet waarna de keeper het nakijken had: 1 – 1. Vanaf dat moment kantelde de wedstrijd in het voordeel van Zwanenburg maar dat overwicht werd meerdere malen in de kiem gesmoord door de pietluttige en warrige scheidsrechter. Een fraai doelpunt van Niels (normaal de 1 – 2) werd afgekeurd wegens buitenspel nadat Niels een verdediger én de keeper had gepasseerd.

In de rust heb ik de leidsman nog even gevraagd hoe dat nu te rijmen valt waarna hij in de tweede helft met een bril op aantrad en zijn zicht op het spel duidelijk iets verbeterde. Toen ik hem er bovendien op wees dat er iets geels onder zijn trico vandaan stak was het evenwicht bij de fluitist hersteld. In de pauze had Milan last van iets en na 2 maanden kon Wesley weer eens aantreden. Na een ouderwets sterk bakkie koffie was het na de rust alweer snel raak. Een goede pass van Thimo in de loop op Carl bracht hem in de 47e minuut vrij voor de keeper. Voor het eerst dit seizoen zag Carl kans om de bal goed in de verste hoek te plaatsen: 1 – 2. Slechts 4 minuten mocht Zwanenburg van deze voorsprong genieten want LSVV beet van zich af en wist in de 51e minuut weer langszij te komen: 2 – 2. Weer vier minuten later werd het mooiste doelpunt van de dag geproduceerd. Zwanenburg slingerde de bal de 16 van LSVV binnen en die werd vlak voor de doellijn afgeweerd. Het speeltuig bleef binnen de 16 en kwam met een boog naar Tim, die met zijn rug naar het doel stond. Ineens uit de lucht besloot hij tot een omhaal waarop in de 56e minuut de keeper kansloos was: 2 – 3. Op dat moment liep het als een trein en zagen de supporters ineens dat (de laatste) twee wissels werden voorbereid. Zelfs toen daarna Carl met een goede kopbal uit een voorzet van Thimo in de 61e minuut er 2 – 4 van maakte, bleef men nog bezorgd op een goede afloop. Gelukkig gebeurde er niets aan blessures verder dus hadden de coaches in dit geval goed gegokt en gewonnen. Dat werd nog eens extra onderstreept toen Niels, na twee eerder afgekeurde goals, nu wel in de ogen van de leidsman, op reguliere wijze in de 67e minuut scoorde: 2 – 5. Camiel en Melle waren inmiddels ingevallen en die heersten samen meteen over de rechter kant. LSVV was over hun linkerkant volledig vleugellam. Vlak nadat er nog een kwartier te gaan was werd Bas op de rand 16 aangespeeld en kreeg met een mooie schijnbeweging de bal voor zijn goede linker. In zijn snoeiharde diagonale uithaal zat alles waar hij deze en eerdere wedstrijden zo hard voor gewerkt had: 2 – 6. Het laatste kwartier was voor de statistieken en de bij zijn zinnen gekomen fluitist blies zonder enige extra bijtelling exact na 90 minuten af. Het tweede deed daarmee goede zaken. Het vergrootte de voorsprong op directe concurrent LSVV naar 4 punten liep ook uit op anderen. Een 9e plaats is nu een feit en dat zou aan het eind van de rit prima zijn. Volgende week het op de 8e plaats staande (evenveel punten maar beter doelsaldo) VVW thuis. Ook dan zijn er weer drie punten te halen en kan het 2e daarmee nog een plaats in de rangschikking stijgen.

Arie Keuning