vv Zwanenburg 2

Zwanenburg 2 deelt in de malaise

Het 2e mag van het bestuur dit seizoen, twee maal bij een uitwedstrijd, gebruik maken van een spelersbus. Tegen Den Helder en tegen ZAP. Vandaag kwam laatstgenoemde, overigens zonder bus, bij ons op bezoek. ZAP 2 behoort tot nu toe tot de top 6 in de competitie en de vraag was of Zwanenburg het de bezoekers lastig zou kunnen maken.

De opstelling vv Zwanenburg 2 – ZAP 2

De coaches Richard Griffioen en Mark von Mauw selecteerden daartoe de volgende spelers:
Jimmy Bovenlander (doel), Volkan Aksoy, Milan Hengeveld, Wesley Koopmans (A), Rody Bottelier, Kevin Verhoeve,Timo Hengeveld, Martijn Degeling, Stijn Blankenagel, Patrick Selvie, Dennis Loogman. Wissels: Dani Hulst, Ronald Hagman, Tim Reemer, Raymond Graal, Carl de Brouwer, Mitch Snijders.

De eerste helft

Om 11.01 betraden de spelers het veld waarna op de middenstip een 5 minuten durende preek van de leidsman volgde. In de voor mij geldende voetbalwetten c.q. zekerheden voorspelde dat weinig goeds over de man met de fluit en dat had ik nog juist ook. Vanaf de 1e minuut was er geen sprake van even aftasten of de kat uit de boom kijken. Daar kreeg Zwanenburg de kans niet voor want ZAP ging fel van start en het tempo lag al snel vrij hoog. Na zo’n 10 minuten spelen waren de verhoudingen duidelijk. ZAP bepaalde het spel en Zwanenburg liep achter de feiten aan, mede door veel slordig balverlies vooral op het middenveld. Een score van de bezoekers kon niet uitblijven en dat was ook zo. Het was met enig fortuin. Vanaf zo’n 20 meter waagde in de 21e minuut een “Zapper” een doelpoging. Die leek te mislukken. Het schot was slap en zou een prooi voor Jimmy worden, maar het rollertje kwam tegen de hak van Martijn en die plotselinge koerswijziging was keeper Jimmy te machtig: 0 – 1. Nauwelijks 5 minuten later werd het nog erger. Een ZAP speler werd binnen de 16 diep gestuurd maar liep wel van het doel af. Milan hield hem in het snotje en bleef kort op hem zitten. Bij enige aanraking volgde er een val en een schreeuw alwaar de leidsman met open ogen volledig in trapte. De gratis verkregen penalty werd goed binnen gewerkt: 0 – 2. Het waren twee lucky goals maar Zwanenburg stelde er tot de 38e minuut aanvallend helemaal niets tegenover. Toen was het de eerste en laatste keer in de eerste helft dat de keeper van ZAP een (vang)bal op doel kreeg.

De tweede helft

Ik ging er van uit dat er in de rust op tenminste twee plaatsen ingegrepen ofwel gewisseld zou gaan worden. Twee wissels volgden wel maar de beste twee spelers van het tweede bleven in de kleedkamer achter. Ik snapte er niets van en met mij de hele hondstrouwe supportersschare. Was het wisselen om te wisselen? Dat zou dit niveau onwaardig zijn. Het schouwspel werd er in de tweede helft, zeker van Zwanenburg kant, niet beter op. Sterker nog, het peil zakte, na nog 2 andere wissels, naar zeer bedenkelijk niveau. Dat ZAP tegen het dolende Zwanenburg nog slechts 1 keer profiteerde bij een volkomen verkeerde pass, viel gelukkig nog mee. Het tweede lijkt mee te worden getrokken in de algehele selectie malaise. Op papier een sterke elftal maar in de praktijk stelde het vandaag, zeker als team, weinig tot niets voor.

Volgende wedstrijd

Volgende week naar Zwaag, tegen de Westfriezen en de week daarna thuis tegen Bloemendaal 2. Ondanks het verlies van vandaag staat het 2e nog op de 10e plek. Minimaal 4 punten in de volgende twee wedstrijden en zo kort voor de winterstop, is een noodzaak.

Arie Keuning

2 reacties