vv Zwanenburg 2

Zwanenburg 2 en de vrije trap

In de nacompetitie eerder dit jaar ontliep Zwanenburg 2 de tegenstander van vandaag LSVV uit Zuid Scharwoude. Nu, na 7 competitie wedstrijden tekenen de betere en de zwakkere broeders zich langzaam maar zeker af. Er vormt zich een top 5 en voor de overige 8 ploegen worden de punten steeds belangrijker, waaronder ook Zwanenburg, dat vandaag met nog slechts 4 punten, op de één na onderste plaats stond. De eerste overwinning wachtte nog steeds op zich. Thuis in de 8e speelronde een nieuwe poging om 3 punten te vergaren en dat deden de volgende spelers:

Jimmy Bovenlander (doel), Volkan Aksoy, Milan Hengeveld, Wesley Koopmans (A), Rody Bottelier, Carl de Brouwer,Timo Hengeveld, Justin Schouten, Patrick Selvie, Bas van Leijden, Dani Hulst.

Wissels: Ronald Hagman, Tim Reemer, Stijn Blankenagel, Kevin Verhoeve.

Bij een kraakheldere lucht maar bij slechts 4 graden op de thermometer, trapte Zwanenburg af. LSVV keek, met de voor hen nieuwe tegenstander, het welbekende miauwende huisdier even uit de boom.te kijken. Zwanenburg begon, á la het NL elftal hautain, de bal achterin, soms risicovol, rond te spelen. Bij enige voortzetting werd er op het middenveld al rap balverlies geleden en na 7 minuten waagde LSVV een poging vooruit. Die leverde een kopkans op maar eindigde een meter over het doel. Van echte kansen was daarna geruime tijd geen sprake meer en strandde veel goede aanvalspogingen al op het middenveld of net voor de 16. Zo ook toen Rody net buiten onze 16 een bal wegkopte. Er klonk een fluitsignaal en LSVV kreeg een vrije trap cadeau. Die verdween zo rond de 30e minuut feilloos in de korte bovenhoek ofwel kruising genoemd: 0 – 1. Zwanenburg probeerde het wel maar verloor de slag op het middenveld. Met 5 man voorin en 5 achterin was het gat daartussen te groot. Toch lukte het om langszij te komen toen bij een aanvalspoging de bal op slag van rust bij Timo terecht kwam. Zijn inzet met links was niet hard maar met de stuit er in toch te machtig voor de keeper: 1 – 1. LSVV trapte af en joeg de bal in één tijd naar voren. Die leek een prooi voor aanvoerder Wesley maar die kreeg de bal volkomen verkeerd op zijn voet. In plaats van wegrossen ketste het leder de andere kant op en verdween met een boog over de kansloze Jimmy: 1 – 2. Een domper zo leek het bij de rust.

Tijdens de onderbreking werd Carl vervangen voor Kevin. Dat leek een goede wissel want het ging lopen bij Zwanenburg Kevin zocht de diepte en nu bleven Justin en Timo er wat meer achter terwijl Patrick met zijn blaasbalg longen elk gaatje tussen hen dicht liep. Er ontwikkelde zich een wedstrijd op 1e klasse niveau met een hoog tempo en kansjes over en weer. Daarbij was Zwanenburg, zoals ook al in eerdere wedstrijden, de betere partij. Maar je koopt er niets voor als je verzuimd dat ook in doelpunten uit te drukken. Maar toen ineens. In de 64e minuut een goede pass van achteruit van Timo op de diepgaande Kevin. Die nam aan en gaf meteen voor. Bas kroop naar binnen en tikte de bal onder de te laat uitkomende keeper binnen: 2 – 2. Een aanval uit het boekje. Dat gaf vertrouwen en Zwanenburg ging op zoek naar meer. Het moest ondertussen wel bij de les blijven als LSVV even aanzette. Keeper Jimmy oogde steeds overtuigender en trad kordaat op als dat nodig was. Nou ja, in ieder geval de voorsprong vast houden dacht ik maar het tweede bleef vooruit voetballen en kreeg in de 76e minuut een even zo onschuldige vrije trap net buiten de 16 als LSVV in de eerste helft. Kevin(linkspoot) en Milan(rechtspoot) gingen achter de bal staan en ik dacht dat Milan het overstapje zou maken. Hij nam de vrije trap en plaatste die strak en onberispelijk in de verste benedenhoek: 3-2. Beide partijen brachten de overgebleven wissels nog in maar er gebeurde weinig bijzonders meer. Ook al liet ook nu de scheids onnodig lang extra doorspelen.

Zwanenburg was nog de enige ploeg zonder winstpartij. Daar kwam vandaag verandering in waardoor de 13e plaats verruild werd voor een prettigere 10e plek. Volgende week weer thuis tegen de nummer 6 ZAP 2. Het vertrouwen is er dus wederom een 3 punter zou mij niet verbazen.

Arie Keuning