vv Zwanenburg 2

vv Zwanenburg 2 flitsende start

In 2015 speelde het 1e elftal van Geel – Wit in de 5e klasse. Hun 2e , een vriendenteam dat 1x per week traint, werd toen in de res. 2e klasse kampioen en wist in dat seizoen beide wedstrijden tegen Zwanenburg 2 te winnen. Herman Hoek was toen de trainer en uit leek het op een 4 – 4 af te stevenen totdat een eigenlijk kansloze doelpoging via de rug van een speler er in de 88e minuut alsnog in vloog. Thuis opende Richard Padt nog de score maar al ras werd het gelijk. Toen centrale verdediger Brian Bottelier uitviel met een knieblessure was Zwanenburg even de weg kwijt en scoorde Geel – Wit in 10 minuten drie maal. Vandaag, drie jaar later, kwamen beide partijen elkaar in Haarlem weer tegen met aan Zwanenburg kant de volgende spelers:

Ronald Hagman (doel), Volkan Aksoy, Milan Hengeveld, Wesley Koopmans (A), Raymond Graal, Martijn Degeling, Stijn Blankenagel, Timo Hengeveld, Rody Bottelier, Bas van Leijden, Niels Oostwouder. Wissels: Jimmy Bovenlander, Tim Reemer, Carl de Brouwer.

Nadat de wedstrijd in gang was gezet door de kleine (1,6mtr.) en geheel in het zwart gehulde scheidsrechter was het al snel raak. Nadat de bal een paar keer rond was gegaan liet Timo, net als vorige week, een perfecte pass van zijn voet vertrekken. Doel was de reeds lopende en diepgaande Niels. De pass was daartoe op maat en Niels rondde, oog in oog met de sluitpost, in de 2e minuut prima af: 0 – 1. De vraag rees meteen of dit gejuich te vroeg was of dat dit meteen de winnende zou zijn. Er volgde daarna een partijtje voetbal waarin Geel – Wit, naarmate de tijd vorderde, meer en meer de bovenliggende partij werd. Veel knullig balverlies aan Zwanenburg kant was hier debet aan. Vooral op het middenveld, leek het soms hoge baltempo, voor sommige Zwanenburg spelers iets te veel van het goede. Daarbij was ook de angel van vorige week (Raymond) aan de verkeerde kant geposteerd. Een ongelukkige botsing halverwege de eerste helft zorgde bij Zwanenburg voor een vervroegde vervanging. Carl kwam voor Rody. De voorsprong bleef lang staan maar hield helaas geen stand. Nog vóór rust wist Geel – Wit simpel (twee weggevertjes) er op en er over te komen zodat Zwanenburg in de tweede helft moest proberen de opgelopen 2 – 1 achterstand weer weg te poetsen.

Het 2e herpakte zich goed vanaf de 46e minuut en kreeg 5 minuten later een dot van een kans. Een goede voorzet van rechts belandde vol op het voorhoofd van Bas. Zijn normaal trefzekere lichaamsdeel liet hem nu in de steek. Geel – Wit probeerde het af en toe maar allengs raakte de pijp bij hen leeg en liet de 1x per week training in combinatie met de leeftijd, zich voelen. Tijdrekken, aanstellen en de goed leidende scheids proberen te intimideren, werd hun credo. Af en toe produceerden zij nog wel een gevaarlijke tegenstoot. Keeper Ronald greep twee maal kordaat in en had één keer hulp van de dwarsligger. Aan de andere kant verzamelde zich rond de 16 steeds meer spelers in het wit en geel. Een schot van 20 meter ging vlak naast en daar liet Zwanenburg het niet bij. Bij corners van Zwanenburg stonden er 21 man zich te verdringen voor het Geel – Wit doel. Met nog 7 minuten op de klok vloog een bal de 16 binnen. Niels stond met de rug naar het doel maar wist met een fenomenale omhaal toch een doelpoging te produceren. De keeper had er geen kijk op maar de bal trof een verdediger vol in het gezicht. Ware dat niet het geval geweest dan was de gelijkmaker een feit geworden. Het lukte Zwanenburg vorige week niet om een minimale voorsprong over de streep te trekken. Dat kreeg Geel – Wit vandaag wel voor elkaar en dus blijft het 2e na 7 wedstrijden nog steeds zonder een driepunter. Volgende week is het inhaal- en beker dus is het tweede vrij. Op 18 november komt LSVV op bezoek en wordt het, na al een paar keer net niet, de hoogste tijd voor een overwinning.

Arie Keuning