vv Zwanenburg 2

Zondag 2 spannend tot de laatste minuut

Het is mij wat. Zo denk je als volger en verslaggever van zondag 2 dat je er met een makkie tot half mei vanaf komt maar voor je het weet moet ik mijn inktpot tot aan 17 juni nog gevuld houden. Dat de KNVB Zwanenburg 2 niet goed gezind is wel duidelijk. Waar het 1e nu om en om uit en thuis speelt moest het tweede voor de derde keer op rij weer uit. Nu tegen FC Weesp 2.

Precies om 11.30 uur klonk het beginsignaal van de jonge en fragile KNVB scheidsrechter met ook, voor mij verrassend, KNVB assistenten. Hans Bottelier kon zijn trainingspak en zijn snelle schoeisel in de achterbak laten liggen. Het tweede zette meteen druk en maakte al snel duidelijk met welke bedoeling het, voor de derde maal in een uit wedstrijd, hier naar toe was gekomen. In de 7e minuut kwam er een aanval over links waarbij Dennis werd aangespeeld. Hij moest nog even een mannetje voorbij en gaf de bal daarna de bal voor. Die werd nog even met het hoofd getoucheerd door Bas maar ketste via buitenkant van de paal naast. Keeper Jimmy was gelukkig weer van de partij en trad zoals normaal met volle overtuiging op. In de eerste helft moest hij slechts één keer handelend optreden om de nul te behouden. Het was mij duidelijk. Het elftal van FC Weesp bestond uit 10 individualisten. Het was wachten op de voorsprong voor Zwanenburg en die kwam er ook. Zoals al eerder dit seizoen stoomde Camiel in de 36e minuut over rechts op. Het leek uitzichtloos maar hij kapte met zijn rechter een man uit en waagde daarna, net binnen de 16, met zijn verkeerde ofwel linkervoet, een doel poging. Die was succesvol toen ik het net zag bollen dus 0 – 1. De rust brak aan na een goed gefloten eerste helft van de leidsman en een twijfelachtig optreden van één zijn assistenten. Die vlagde voor buitenspel voor Zwanenburg toen een bal nog net voor de achterlijn werd binnen gehouden en TERUG werd gelegd. Zijn collega aan de overkant had een bril op. Misschien had hij ook even beter naar …… kunnen gaan. Na net als vorige week was het wederom een klimpartij ofwel invalide onvriendelijke kantine om aan een versnapering te kunnen komen. De aftrap voor het tweede bedrijf werd al genomen toen ik in de kantine de mededeling kreeg dat er nog twee wachtenden vóór mij waren. Het lukte mij toch om zonder iets te missen weer tijdig mijn plek langs de lijn in te nemen. Weesp 2 leek iets te gaan ondernemen en zette meteen na de aftrap die de tweede helft inluidde, Zwanenburg 2 zo’n 10 minuten onder druk. Het leverde hen drie corners op zonder enig gevaar. Bij een afgevallen bal werd direct de bal op Jimmy afgevuurd maar Milan wierp zich in de baan van die inzet. Rody tikte een bal, net voor de voeten van een tegenstander, naar een medespeler. Er klonk een fluitsignaal. Rody kreeg geel. Iedereen, voor en tegenstander was verbaasd. De leidsman raakte steeds meer de weg kwijt en werd bepalend voor het vervolg in de tweede helft. Hij had geen oortjes in maar mogelijk is hem in de rust mee gedeeld dat de bond nog wel wat inkomsten kon gebruiken. Hij strooide ineens met geel na soms de meest onschuldige of onbenullige spelmomenten die zich in dit soort wedstrijden voor doen. Toen Rody nog eens geel kreeg en dus daarna rood was mijn oordeel duidelijk. Hoewel jong en ambitieus wist de leidsman door zijn stempelgedrag in de tweede helft de wedstrijd kapot te maken. FC Weesp wilde wel maar bakte er eigenlijk niets meer van. En toen: De 80e minuut. Bij alle Zwanenburg supporters gierden de zenuwen al door de keel. Killer Bas ging oog in oog op de doelwachter af. Hij keek om en zag mij staan. Ik had mijn titel voor dit verslag al bedacht en hij liet dat zo!

Ik ben in mijn sas, Zondag 2 gaat naar de 1e klas!

Arie Keuning