vv Zwanenburg 2

Zondag 2 blijft hijgen

Het was vanmorgen vroeg behoorlijk mistig. Zou het wel door gaan? De scheidsrechter moet dan wel vanaf de middenstip beide doelen kunnen zien.  Maar zo rond 9.00 uur werd het al wat helderder en toen ik richting Zwanenburg toog scheen de zon al volop. Vandaag was het hopen dat Bloemendaal een slippertje, tegen het altijd lastige DSS 2, zou maken. Zwanenburg 2 moest dan wel winnen om daar optimaal van te profiteren. De laatste wedstrijd, volgende week, is dan immers tegen het al direct gedegradeerde en op de laatste plaats staand SDZ 2. Het verslag zal kort zijn. Zwanenburg 2 nam, met vervangend grensrechter Bert Loogman, vanaf de aftrap het initiatief en legde de tegenstander zijn wil op. Dat overwicht werd in de 17e minuut uitgedrukt met een doelpunt. Bas van Leijden probeerde het op korte afstand tot twee maal toe zelf. Na zijn tweede doelpoging ketste de bal weer het veld in, precies voor de voeten van Said die eenvoudig de 1 – 0 op het bord zette. Niet lang daarna zag ik dat keeper Jimmy Bovenlander ook nog wat te doen kreeg. Weliswaar een terugspeelbal maar toch. Het werd saai, zelfs slecht van Zwanenburg kant waarbij ik zelfs bij Milan Hengeveld drie maal achtereen een pass niet op iemands stropdas aan zag komen. De rust duurde lang en het vervolg in het tweede bedrijf zag er ook niet uit. De komst van Tim Reemer gaf geen verandering van het spelbeeld. Ook niet toen Niels en daarna ook nog Dani hun op opwachting maakten. In de 74e minuut was er ineens een goede dieptepass op Niels. Die stoomde alleen op de keeper af maar verslikte zich in zijn eigen passeer beweging. In de 81e minuut werd er weer eens een hoge bal door Zwanenburg na voren gespeeld. Het speeltuig stuiterde de 16 binnen en ineens was daar Bas. Die leek wel springveren onder zijn schoenen te hebben en kwam al koppend boven de graaiende handen van de keeper uit: 2 – 0. De keeper leek daarna ten dode te zijn opgeschreven, maar ja, als je zo ’n fout maakt zou ik dat ook doen. De laatste 9 minuten + 4 gebeurde er niets meer. Een slechte wedstrijd maar toch weer gewonnen. Helaas wist ook Bloemendaal te winnen dus komt het op de laatste speeldag aan. Bloemendaal 2 moet dan bij het al moe gestreden Velsen 4 op bezoek. Een makkie lijkt mij voor de “kopje” bewoners. Zo dat ook het geval is, rest Zwanenburg 2 nog na – competitie door daarin een dubbele titel te hebben behaald. We gaan het zien volgende week. Zijn de wonderen de wereld nog niet uit?

Dat gold ook voor de daarna volgende wedstrijd. Bij winst zou het 1e thuis kampioen kunnen worden en dat bericht is toch het hele dorp ter ore gekomen. Na afloop van de wedstrijd van het 2e zat ik even genoegzaam met een broodje en een flesje appelsap op het terras de tijd te overbruggen. Ik zag het een uur lang vol lopen op ons sportcomplex. Ook vele oud bekenden die ineens weer de weg naar de Populierenlaan wisten te vinden. Er was zowaar sprake van een reunie. De voorbereiding en entourage voor de wedstrijd van het 1e liet niets te wensen over en ik schat het aantal toegestroomde toeschouwers op zo’n 1500 personen. Op het terras was er sprake van een soort F -site aanhang met gezang en gejoel. Geweldige atmosfeer dus. Ik zag de volgende anderhalf uur vol vertrouwen tegemoet, maar laat het vervolg hiervan uiteraard aan mijn collega Evert Jonker over.

Arie Keuning