vv Zwanenburg 1 vv Zwanenburg 2

Zegt de kracht van het eerste wat over het tweede en andersom?

Het eerste en het tweede willen graag een stapje hogerop en daar zijn zeker mogelijkheden voor.

Laten we eens kijken wat er nu dan bijvoorbeeld in de 3de klasse speelt en hoe hun tweede elftallen het doen of andersom als je naar de reserve 1ste klasse wilt, op welk niveau spelen dan de eerste teams van deze clubs.

Bij de tweede teams waar tegen Westfriezen, onze tegenstander, speelde zie je eer groot verschil van clubs.  Zo speelden ze tegen DEM en Velsen 2 en die clubs kwamen dit seizoen met het eerste uit in de eerste klasse.  Verder zes clubs die met het eerste op tweede klasse niveau speelden, verder aangevuld met derde klassers en de meest vreemde eend in de bijt is wel Geel Wit 20. Geel Wit 20 uit Haarlem werd dit jaar kampioen in de 5de klasse en het 2de speelt dus zelfs res. 1ste klasse en misschien nog wel belangrijker ze wisten zich daar ook te handhaven en waren bijvoorbeeld beter dan VSV 2.

Een zelfde verhaal is er bij de tweede teams van de 3de klasse clubs. Roda’23 en Kennemers spelen met hun 2de elftal in de reserve 1ste klasse, dan zijn er 7 clubs die net als wij met hun 2de team op reserve 2de klasse niveau spelen.  Clubs die hoger spelen en waarvan het 2de team een stukje lager spelen zijn Schoten en Alliance’22.  VVH/Velserbroek heeft zijn 2de team nog een stapje lager in de reserve 4de klasse spelen, maar spelen dan nog twee stappen hoger dan het 2de team van Wijk aan Zee dat in de reserve 6de klasse speelde en United/Davo heeft dit het 2de team alleen in de beker laten spelen en stopte daarna in competitie verband.

Gemiddeld spelen de 3de klassers met hun tweede team in de res. 2de of 3de klasse en dus doet ons 2de het dus nu al uitstekend. We hebben dus altijd goede spelers achter de hand voor het eerste.

Bij de reserve teams is het dus net andersom . Gemiddeld spelen de eerste teams van deze clubs in de 2de of 3de klasse en wij deden het dit jaar dus met de 4de klasse.

Het mag duidelijk zijn dat de basis van de club met het tweede achter de hand sterk genoeg moet zijn om in de 3de klasse te voetballen en dat zou voor promotie van het tweede een mooi uitgangspunt zijn om de reserve 1ste klasse aan te kunnen.

Op papier is dit natuurlijk allemaal leuk. Nu eerst zondag aan de bak met het tweede in Hoorn tegen Westfriezen en met het eerste in Amstelveen tegen NFC.

Verder is belangrijk te weten dat voor het tweede dit de finale is, want de KNVB heeft besloten dat de beide winnaars van de halve finale naar de res. 1ste klasse gaan.  Bij een gelijke stand na 90 minuten volgt 2x 15 minuten verlenging met daarna eventueel strafschoppen.

Dit o.a. door het stoppen van EDO en Vriendenschaar met het voetballen op zondag en openvallende plekken in de reserve eerste klasse.

Niets gaat van zelf dus support is zeer wenselijk

André Hoogland