vv Zwanenburg 2

Zondag 2 en de topper(s)

Allesdoener Rien Kruyt had afgelopen maandagochtend (16 april) de standen in de kantine meteen weer bijgewerkt. Bij gebrek aan een uitslag tussen Hoofddorp 4 – Bloemendaal 2 werd Zwanenburg 2, voor de derde zondag dit seizoen, de koploper. Dit met de wetenschap dat vandaag Bloemendaal 2 – Zwanenburg 2 op het programma stond. Maar toen ik dinsdagochtend dit waar nam en ik wist dat het in Hoofddorp 1 – 2 was geworden werden door Rien meteen de borden weer verhangen: Bloemendaal 2 koploper en Zwanenburg 2 runner up. Hoe dan ook, het bleef gewoon een topper vandaag. Zelf was ik nieuwsgierig wat de metamorfose was die Bloemendaal 2 had mee gemaakt. Vier jaar achtereen net boven de degradatie streep weten te eindigen en nu koploper waarbij veel wedstrijden met 1 doelpunt verschil (bijv. ook tegen nr. 12 Spaarnwoude 2) werden gewonnen. Om 11.30 uur werd er afgetrapt en de eerste mogelijkheid was al rap voor Bloemendaal maar de bal vloog hoog over. De volgende kans was voor Zwanenburg maar Bas kreeg de bal niet goed voor zijn linker. Zwanenburg was wat aanvallender en vooral Ian Ruigrok en Kamiel Kesbeke kwamen als resp. links – en rechtsachter goed mee naar voren en verzaakten ondertussen hun verdedigende taak ook niet. Milan opende af en toe goed met een lange pass. Maar ter hoogte van de 16 lukte het allemaal steeds net niet. Voór rust kreeg Bloemendaal nog één goede kans maar de kromme bal ging voor hen langs de verkeerde kant van de paal. Zo bleef het tot aan de 45e minuut doelpuntloos. Na een verfrissend drankje ging de titanenstrijd voort. Zwanenburg werd allengs de betere ploeg, kreeg kansen maar het verliep rond de 16 telkens net als in de eerste helft. Bloemendaal stelde er, vooral tot aan de 65e minuut, weinig tegenover. Het was rond die tijd dat coach Dennis Hulst en zijn assistent Oos Zwanenburg nog eens opzweepte en de druk naar voren wilde opvoeren. Een mooie aanval over links, opgezet door Ian, kwam bij Bas terecht, die schoof door naar Eugene waarna het eindstation Dani Hulst werd bereikt. Die haalde vanaf net binnen de 16, vol uit en liet het net bollen: 0 – 1. Er zat meer in. Bloemendaal wilde graag maar Zwanenburg lag op de counter loer. Vooral de lange passes van Milan Hengeveld, die telkens op de ontvanger zijn stropdas terecht kwamen, boezemde menig Bloemendaler ontzag in. De oranje – witte brigade kreeg haast waardoor er steeds meer mis ging en Zwanenburg had in de laatste 20 minuten zomaar naar een hogere score uit kunnen lopen maar sprong te onzorgvuldig met die mogelijkheden om. Toen ik dacht dat er nog 5 minuten te gaan was deelde de zwak leidende scheidsrechter aan aanvoerder Carl mee dat er nog 11 minuten te gaan waren. In die laatste elf minuten ontpopte de fluitist zich als 12e man en floot werkelijk alles tegen. Zelfs toen een beer van een invaller (de 5e) bij Bloemendaal (een kop groter dan Wesley Koopmans) op de rand 16 de bal met zijn arm opving en Wesley met gespreide handen alleen maar achter hem bleef staan, stak hij Bloemendaal nog een helpende hand toe. Maar naast onze verdediging, de goed tactisch coachende Dennis, stond er ook nog doelwachter Jimmy Bovenlander. Hij keerde tot twee maal toe een inzet waarvan ik een slechte afloop vreesde. De scheids gaf 10 minuten nadat hij Carl had gezegd dat er nog 11 minuten te gaan waren aan dat er nog vier minuten resteerden. Zwanenburg kreeg nog een dot van een kans om de boel op slot te gooien. Bloemendaal kreeg nog een kans maar de goede koppoging scheerde via het scherp van de dwarsligger over het kot. De scheids stak één (welke heb ik niet goed kunnen zien) vinger op en ik ging klokken. Na wederom een mislukte Zwanenburg counter waren die 60 seconden verspeeld maar Bloemendaal mocht het nog een keer proberen van hem. Dat liep op niks uit en toen was het eindelijk gedaan. Vlak voor mijn neus bood de scheidsrechter zijn excuses aan de coach van Bloemendaal aan. Match fixing op amateur niveau? Hoe dan ook, Rien kan morgen de borden weer verhangen en nu is Zwanenburg 2 dan wel echt koploper mede dankzij de inzet van alle toppers.

De komende twee zondagen zijn er inhaal- en bekerwedstrijden. Ik zal alle zondag 2 volgers tussentijds op de hoogte houden. Op zondag 13 mei gaat de competitie weer verder en heeft iedereen 19 wedstrijden gespeeld.

Arie Keuning