vv Zwanenburg 2

Kan Zwanenburg 2 zich revancheren?

Het 2e speelde vandaag in Vijfhuizen zijn 17e (van de 22) competitiewedstrijd van dit seizoen. De eerste thuiswedstrijd van dit seizoen was Zwanenburg de gastheer en was DSOV heer en meester. Het werd toen 0 – 4 waarbij door vijf 1e elftalspelers van de bezoekers een hoofdrol was weggelegd. Nadat DSOV 2 op eigen benen kwam te staan ging het een stuk minder. Zwanenburg daarentegen was tot aan vandaag, sinds 26 november 2017, nog ongeslagen. Precies op tijd floot de leidsman voor het beginsignaal op het mooie kunstgrasveld voor de kantine. Een tiental Zwanenburg supporters waren aanwezig en ook kwam ik Ruben Karelse daar tegen. Was hij neutraal of had hij een voorkeur? Al na 5 minuten kreeg DSOV een dot van een kans maar de speler zag kans om vanaf 5 meter hoog over te schieten. In de 12e minuut kreeg Zwanenburg de eerste goede kans maar ook die werd verkwanseld. Daarna ben ik de exacte tijden en de hoeveelheid gemiste kansen even kwijt geraakt. Het had na een half uur spelen zomaar 3 – 3 kunnen staan of misschien wel 5 – 5 terwijl er geen sprake was van een hoog tempo. Het leek wel zomeravond voetbal en het niveau was bedenkelijk. Na een doelpoging van DSOV was Zwanenburg weer aan zet. Op de rand 16 kreeg Tim Reemer de bal in de voeten en plaatste die door naar de mee opgekomen Camiel Kesbeke. Met een man in zijn rug ter hoogte van de penalty stip draaide hij ineens weg en deed een doelpoging. Die was niet hard maar verraste in de 36e minuut de keeper wel: 0 – 1. Zwanenburg had vervolgens tot aan de rust de overhand en aanvoerder Carl de Brouwer trof in de 43e minuut nog de onderkant lat. In de rust werden de twee wissels ingezet, Patrick Selvie voor Dany Hulst en Wesley Koopmans voor Milan Hengeveld. Aanvankelijk leek er in het spelbeeld niet veel te veranderen. Keeper Jimmy probeerde, soms tot in het oneindige, het spel van achter uit op te laten bouwen. Het liep in de eerste helft steeds goed af maar in de tweede helft ging het in de 56e minuut verkeerd. Balverlies halverwege eigen helft, mensen op het verkeerde been en DSOV zei merci: 1 – 1. Terwijl ik DSOV volgers hoorde opmerken dat er sprake was van een derby gaf Zwanenburg ineens gas. Voor de zoveelste keer ging Camiel over rechts diep en zette voor. Binnen de 16 werd de bal met de volle arm gekeerd door een DSOV verdediger dus werd de pingel een feit. Met volle overtuiging liet Dennis Loogman in de 63e minuut de keeper kansloos: 1 – 2. De kansen bij Zwanenburg regen zich aaneen en ik zag ballen vanaf 5 meter voor het doel nog over de ballenvanger vliegen. Een zoveelste poging volgde en Patrick werd rechts van het doel, in een niet al te makkelijke positie, aangespeeld. Zijn diagonale inzet verdween, in de 70e minuut, op fraaie wijze via onderkant lat in het doel: 1 – 3. DSOV probeerde wel te blijven voetballen maar kon zelfs met vijf wissels de kansen niet keren. Tim Reemer werkte hard de hele wedstrijd, miste vele kansen maar na een goede interceptie van Dennis mocht hij in de 81e minuut de bal vanaf 3 meter in het lege doel tikken: 1 – 4. Nog een paar kansen voor Zwanenburg maar uiteindelijk liet Dennis in de 87e minuut zien hoe simpel voetbal kan zijn en je een kans kunt benutten: 1 – 5. Zwanenburg had de buit binnen en revancheerde zich duidelijk tegen het échte tweede van DSOV en meende dat het gedaan was. Maar in de extra 3 minuten tijd mocht, door nonchalance van Zwanenburg en mijn teleurstelling, DSOV er nog 2 – 5 van maken, waarna de onopvallende, dus per definitie, goede leidsman voor het einde floot.

Hoe dan ook, het puntenaantal van vorig seizoen (35) is nu geëvenaard en dat met nog 5 wedstrijden te gaan. Vandaag verloor koploper Bloemendaal 2 van AGB 2en wist lantaarndrager Spaarnwoude van Velsen 4 te winnen. Volgende week thuis tegen ZSGO/WMS 2 waarvan de openingswedstrijd van dit seizoen op Ookmeer met 1 – 3 werd gewonnen. Blijft het tweede ook dan ongelsagen? Gaat er nog een prijs behaald worden? Ja dat kan nog steeds. In de 3e periode is het 2e nu koploper en bij winst op ZSGO/WMS 2 zit er nog van alles in dus komt dat zien 15 april om 11.00 uur thuis!!!!!

Arie Keuning