Zaterdag 1 een vermakelijk potje

Het is voor trainer Bert Loogman elke week puzzelen om een elftal bij elkaar te krijgen. Dan is die er niet, de ander gaat even tussendoor met vakantie en twee weken later nóg een keer. Blessures spelen hem ook parten en er staan ook spelers op zijn lijst die hij dit hele seizoen nog niet gezien heeft. De wisselvalligheid wat de prestaties betreft is dan ook verklaarbaar en bovenin nog mee doen lijkt zo goed als onhaalbaar, zeker na het verlies van vorige week tegen RCH. Maar vandaag weer een nieuwe kans om bij de top 5 te blijven. De in januari wegens sneeuw afgelaste wedstrijd tegen middenmoter Overbos 1 werd vandaag ingehaald. Nou ja, middenmoter? Voorafgaand op deze wedstrijd stond Zwanenburg op de 4e plaats en Overbos op de 6e plek. Het verschil bedroeg slechts 2 punten.

Bij het eerste fluitsignaal begon de tijd op het weer werkende scorebord ook meteen te lopen, zo ook de spelers, terwijl de bal begon te rollen. Die ging van meet af aan bij Overbos wat vaker rond dan bij Zwanenburg. Vooral hun behendige linkshalf wist goed met het speeltuig om te gaan. De dreiging kwam al snel een paar keer van die kant en dat loonde zich in de 7e minuut toen een voorzet doorschoot naar de tweede paal. Het werd een binnen tikker: 0 – 1.  Zwanenburg leek wakker geschud en probeerde, ook over links, iets terug te doen. De eerste voorzet van Demy kreeg geen vervolg maar de tweede wel. Die was precies op maat voor Jeroen Smeerdijk die in de 11e minuut koppend de 1 – 1 op het scorebord wist te zetten. Het ging daarna op en neer waarbij Overbos meer voetbal op de mat legde dan Zwanenburg. Keeper Kevin moest dan ook af en toe aan de bak. Maar ja, voetbal is niet altijd eerlijk. Uit een spaarzame aanval van Zwanenburg over links wist Carl de Brouwer tot een voorzet te komen. Een verdediger van Overbos meende een goede dienst te verrichten door vlak voor de keeper de bal weg te werken maar deponeerde het speeltuig in de 23e minuut pardoes in eigen doel: 2 – 1.  Overbos probeerde van alles om vóór rust nog langszij te komen maar mede door de onverzettelijkheid van Sonny Staarthof  en de attente keeper Kevin, bleef de voorsprong tot 3 minuten in de rode cijfers staan.

Na rust leek het wel of trainer Bert aan linksvoor Demy Sijtregtop een dosis Spaanse peper had gegeven. Vanaf de aftrap werd Demy op links diep gestuurd en haalde net binnen de 16 vlammend uit. De bal vloog richting kruising maar de keeper van Overbos ranselde die over de achterlijn. Er volgden drie corners achter elkaar en na één daarvan bij de tweede paal een schot in de korte hoek. Ook die inzet werd een prooi voor de Overbos doelwachter. We schrijven dan pas de 56e minuut. Hierna volgde het ene blessure geval na het andere zich op. De langste duurde wel 6 minuten. In drie gevallen moest er gewisseld worden. Ondanks dit alles bleven beide ploegen er voor gaan. Zo bleef Demy door gaan waar hij mee bezig was maar had geen mazzel. Tot twee maal toe stond de aluminium staander in de weg. En ineens deed Overbos weer een duit in het zakje. Een aanval van hun over links leek op niets uit te lopen maar toen de bal de 16 binnen rolde dook er ineens een speler van rechts op. Er was niemand in de buurt en hij tikte de bal vervolgens simpel binnen. De Zwanenburg grens hief terecht in eerste instantie zijn vlag omhoog maar liet die meteen weer zakken ook. De eerste actie ontging de leidsman dus wees hij naar de middenstip. De grens, die volgens de Hooligan aanhang in vak A, enige gelijkenis met Poetin vertoonde had zijn vlag omhoog moeten houden en als een standbeeld moeten blijven staan. Maar helaas verscheen in de 73e minuut de 2 – 2 op het nog steeds werkende scorebord.  In het vervolg gingen  beide ploegen nog op zoek naar de winst. Met wat meer overzicht had Zwanenburg de drie punten thuis kunnen laten maar hadden ook met lege handen kunnen staan toen een doorgebroken Overbos speler oog in oog met keeper Kevin, zijn inzet in de 88e minuut op de dwarsligger af zag ketsen. De tijd van het scorebord sprong in de rode cijfers maar spelers en supporters meenden dat er nog zeker 10 minuten te gaan zouden zijn. Tot ieders verbazing floot de scheidsrechter  na 90 + 3 al af en dus kreeg hij de hoon van het publiek, de 22 spelers én beide begeleidingsteams over zich heen. Het was zijn eerste fout. Voor de rest moet iedereen die bij zichzelf zoeken.

Hoe dan ook, het was voor mij te midden van vak A, een vermakelijk potje deze middag.

Arie Keuning