RKEDO-Zwanenburg – Loon naar werken.

De inhaalwedstrijd tegen RKEDO in Avenhorn stond op het programma voor zondag 21 januari. Deze wedstrijd had de wederopstanding moeten zijn na de “zeeperd” die we bij Bergen te verwerken kregen. Helaas verloren we daarna nog twee wedstrijden met klein verschil en was het geluk en de mazzel niet voor onze mannen. Nu dus op 11 februari nieuwe kansen in het verre Avenhorn.

Opnieuw moest de technische staf goed nadenken en veel puzzelen om een basiself te formeren. Omdat het eigenlijk een vrij weekend zou zijn, waren er weer vakantiegangers. Deze keer ontbraken Jurian te Hoonte en Mathijs Kamminga. Het is te hopen dat ze niet de sneeuw zijn gaan opzoeken, want dat werkt voot Zwanenburg niet positief dit seizoen. In ieder geval waren er basisplaatsen voor Zakaria El Johari en Louis Elbertse en was ook Melle de Graaf weer aanwezig. Daarnaast ook een basisplaats voor good old Robin Poelsma. De tegenstander had de smaak te pakken na de winstpartijen tegen Sporting Krommenie en Alcmaria Vicrix en wilde ook vandaag 3 punten. We moesten dus op onze hoede zijn. De wedstrijd stond onder leiding van de goed fluitende scheidsrechter James Jozefzoon en hij hield de boel goed in de hand, al kan je het altijd als volger van de club wel eens niet  eens zijn met de beslissingen.

De start van de wedstrijd was vergelijkbaar met de wedstrijd tegen WSV`30 van vorige week. Zwanenburg begon goed en men kon elkaar prima bereiken. We komen echter weinig in de buurt van het doel van RKEDO. De thuisploeg lukt dat beter en onze kepeer moet verschillende keren handelend optreden en heeft in de eerte helft ook niet te klagen over de stootkracht en precisie van de mannen uit Avenhorn. Uit een sporadische uitval brengt Tom van Moorsel in de 10e minuut de bal dusdanig scherp voor het doel, dat een verdediger van RKEDO niets beter weet te doen dan de bal in eigen doel schieten. We staan met 1-0 voor en wanen ons de koning te rijk. Daarna zijn er nog wel kleine kansjes voor de hard werkende voorhoedespelers van Zwanenburg. Het is echter RKEDO wat iets meer in de wedstrijd komt en onze organisatie verdwijnt achter de horizon en ook het ondersteunen en coachen ontbreekt. Daardoor hervindt RKEDO vertrouwen en weet het in de 39e min de 1-1 op het bord te zetten na een goed uitgevoerde aanval, waar een verdediger van ons bij in de fout gaat. Daarna voel je  de druk toenemen en is het humeur van de Zwanenburg spelers ook ver te zoeken en wordt er stevig gemopperd. Dat resulteert ook nog in de 2-1 voor RKEDO kort voor de  rust. Een streep van buiten het 16 metergebied is voor iedereen onhoudbaar en dan is dus de thuisploeg dus wel scherp. Het is natuurlijk een dompertje om zo de kleedkamer te moeten opzoeken en waarschijnlijk heeft het ook een beetje “gedonderd” in loge van onze boys.

Na de rust komt er met het inbrengen van Camiel Kesbeke voor Robin Poelsma ook nieuw elan in de ploeg en spelen de linies dichter bij elkaar en blijft het compacter. (het lijkt de superbrigade uit Amsterdam wel) De energie is er weer en iedereen werkt er keihard voor. Het voetbal is misschien niet mooi, maar er wordt gestreden voor elke bal en dat brengt  het geluk aan Zwanenburg kant. Vrij snel na rust weet De sterk spelende en hard werkende Louis Elbertse met zijn voorzet de bal bij Zakaria El Johari te krijgen en die toont nog steeds dat hij een neusje voor de goal heeft. 2-2 en er gloort weer hoop en energie bij de volgers uit Zwanenburg. Die hoop wordt vergroot als Kevin Verhoeve achter een diepe bal van Roy von Mauw aangaat en de verdedeiger en keeper weet te verschalken en dus de 2-3 kan aantekenen. Wat een weelde en dan nog zoveel power bij Zwanenburg. Het geeft ook zelfvertrouwen en alles en iedereen doet zijn uiterste best om deze stand op het bord te houden. Zo weet Melle de Graaf een 100 % kans van RKEDO nog te elimineren en moet keeper René Jonker een ingreep op een hoge bal bekopen met een blessure. Een wonderspons en een spuitbus met een koude spray zorgen er gelukkig voor, dat hij op zijn plek kan blijven staan en Max Brugman zijn voetbalshirt als invaller kan aanhouden. Er zijn wonderbaarlijk genoeg geen invallers nodig. Silvian Kesbeke kan zijn gekwetste enkel rust blijven geven en Mitch Snijders kan zijn rol als assistent coach blijven vervullen. En Max Brugman kan gewoon als invaller keeper en speler op de bank blijven. Kort na de onderbreking door de blessure weet onze sluitpost ook nog een schuiver met een stuit vakkundig onschadelijk te maken. En de mannen houden het daarna met deze opstekers allemaal vol en dat is zeker voor Zakaria eL Johari een hele knappe prestatie. Vooral als hij in minuut 75 uit een corner van de, in de tweede helft,  goed spelende Kevin Verhoeve de 2-4 in het net weet te prikken. Wat een uforie en blijdschap. Daarna wordt het nog 15 minuten knoerthard werken, maar we houden het vol en zo pakken we 3 punten en kriijgen we een keer “loon naar werken” en is het toch de wedstrijd van de ommekeer.

Een heerlijk avondje, al is het geen 5  december…..Nu even een zondag rust en dan op deze weg verder tegen het lastige Alliance’22. Maar het kan en als dan ook de vakantiemannen veileig terug zijn en Niels Oostwouder het geluk heeft dat hij minuten kan maken, wordt het misschien toch nog een wederopstanding.

Man of the Match:

Uit het verslag komen al diverse uitblinkers naar voren en het zal geen verwondering opleveren dat er vandaag alleen maar  3 en 2 punters worden uitgedeeld. Voor iedereen een pluim en de complimenten, want de tweede helft toont vandaag aan dat het gewoon met goede energie en inzet best nog de goede kant op kan gaan.

.1 (3 punten)               -Zakaria El Johari, René Jonker, Camiel Kesbeke, Roy von Mauw, Tom

van Moorsel en Jordy Vierbergen

.2 (2 punten)               – Luca van Dijken, Wouter Mulder, Melle de Graaf, Louis Elbertse en

Kevin Verhoeve