Zaterdag 1, een zwarte zaterdag

Nadat vorige week de drie punten bij mij in de kofferbak vanuit Vogelenzang mee naar huis gingen klom onze zaterdag 1 van de 5e naar een gedeelde 3e plaats op de ranglijst. Vandaag kwam de Racing Club uit Heemstede op bezoek en dat had nog slechts twee maal weten te winnen. Uit werd, weliswaar tegen de verhouding in, met 0 – 1 door Zwanenburg gewonnen. Trainer Bert Loogman zag vandaag ineens weer een goed gevulde bank met reserves, dus kon hij met zijn favoriete elf gaan starten. Iets na 14.30 uur floot de scheids van dienst snerpend voor het beginsignaal . De wedstrijd was begonnen maar het scorebord bleef de toeschouwers alleen van reclame voorzien. Het werkte niet naar behoren, net als de scheids die in de 4e minuut een grove overtreding op Jeroen onbestraft liet . Zo ging hij nog twee keer de mist in maar herpakte zich gaande de wedstrijd. Ineens, na ruim 10 minuten, lichte de brilstand op het digitale scherm op. Dat klopte want er was nog bijna niets gebeurd. Het duurde nog 6 minuten voordat het eerste meldbare feit zich voor deed. Joshua stoomde op over rechts, zette voor en vanaf 5 meter voor het doel verscheen Jeroen Smeerdijk. Zijn kromme inzet met binnenkant voet oogde fraai maar miste het doel. Daarna stak ook RCH bij tijd en wijle over en deed dat vooral over hun rechterkant. Daar lag alles steeds open en kwamen zij telkens met een overtal aan spelers op. Het was een wonder dat hier geen voordeel uit werd behaald. In dat opzicht was Zwanenburg in de 18e minuut over hun rechterkant wel effectief. Joshua ontdeed zich van zijn man, zette voor en de keeper en één hunner verdediger lagen elkaar in de weg waardoor de bal binnen viel: 1 – 0. Ik zet het nu wel neer maar het scorebord bleef in de brilstand staan. Ook toen  het in de 26e minuut 2 – 0 werd. Het was niet echt overtuigend maar de voorsprong stond. Maar je kon er op wachten. Links achterin lag bij Zwanenburg voor de zoveelste keer de boel open. Er volgde een RCH aanval over hun rechter kant, een voorzet en pats: 2 – 1. De rust brak niet lang daarna aan en de Zwanenburg aanhang hoopte dat in de tweede helft het gat links achterin gedicht zou gaan worden en ook het scorebord weer dienst zou gaan doen.

Terwijl een deel van de harde kern der Zwanenburg supporters zich binnen over gaf aan de knusse warmte in de kantine zag ik vrij snel na de hervatting een aanval over links van Zwanenburg. Aan de voorzet mankeerde niets en aan de daarop volgende diagonale kopbal ook niet. De keeper was verslagen maar een RCH speler wist de bal nog van de doellijn te halen. Nog geen 3 minuten later was het wederom een speler van RCH die op de doellijn zijn keeper te hulp schoot. Niet lang daarna zocht RCH wederom de ruimte op onze linker achterkant, dus hun rechter voorkant. En net als in de eerste helft volgde een voorzet en vervolgens in de 56e minuut, een binnen tikker: 2 – 2. Trainer Bert ging wisselen maar aan onze linksachterkant veranderde niets. Die bleef open en RCH maakte daar in de 64e minuut voor de derde keer gebruik van: 2 – 3. De daarop volgende wissels en tijd brachten geen verbetering. Ook het scorebord bleef dienst weigeren tot de laatste minuut aan toe. Ja, veel reclame waaraan ik mij groen en geel ergerde, maar geen actuele wedstrijd informatie. Toen ik een half uurtje later huiswaarts toog was het scorebord ineens zwart.

Arie Keuning

1 reactie