Zwanenburg-Hercules Zaandam …Het blijft zorgelijk.

Het blijven donkere tijden voor de spelers, technische staf en volgers van Zwanenburg. Na een voetballoos weekend op 21 januari, was er dit weekend weer een volledig programma. De eerste thuiswedstrijd na de winterstop en direct een lastige thuiswedstrijd tegen Hercules Zaandam. Opnieuw grote zorgen voor de technische staf, want de ziekenboeg werd deze week weer groter. Rody Bottelier liep opnieuw een kniekwetsuur op en op zondag was er ook nog een afmelding van Kevin Verhoeve i.v.m. griep. Een meevaller was de terugkeer van Zalaria El Johari. De groep afwezigen blijft echter groot. Camiel Kesbeke (vakantie), Steijn Blankennagel (knieblessure), Niels Oostwouder (knieblessure) en op de bank een niet volledig fitte Roy von Mauw. Het is dus puzzelen en vooral veel jonge spelers opstellen. Als dan ook de andere ploegen in de staart van de ranglijst nog punten blijven vergaren, maakt dat de mensen van Zwanenburg niet echt vrolijk. Zoals al eerder geschreven, blijft het zorgelijk.

De wedstrijd werd begonnen met een minuut stilte voor de overleden Bert van der Kruijf. Daarna was het de beurt aan de speler van de JO 10-2 om de wedstrijd in gang te brengen. Het begin van Zwanenburg was deze keer niet verkeerd. Er werd op zich alleraardigst gevoetbald. Maar tegenstander Hercules Zaandam liet ook direct zien dat men de punten wilde meenemen naar huis. De eerste grote kans was echter voor onze eigen mannen, maar helaas kon Matthijs Kamminga de doelman van Hercules niet verrassen en bleef het 0-0. Toch duurde dat maar kort, want na 10 minuten wisten de bezoekers na een goed uitgespeelde aanval de verdediging van Zwanenburg uit elkaar te spelen en stond de 0-1 op het bord. Toch gaf de thuisploeg zich niet gewonnen en men bleef goed voetballen en dat resulteerde in de 19e minuut in de gelijkmaker. Een goede aanval werd prachtig afgerond door Nigel Zwarts. Dat gaf duidelijk een stimulans en een minuut later wist Luca van Dijken zelfs de 2-1 voor Zwanenburg aan te tekenen. Dat was een weelde en niet verwacht. Daarna ging de wedstrijd lange tijd gelijk op en waren er over en weer kansen. Hercules probeerde fanatiek de gelijkmaker op het bord te zetten, maar de verdediging van Zwanenburg liet zich niet verschalken. In de 30e minuut scoorde Hercules, maar deze treffer kon in de ogen van de rustig leidende scheidsrechter Terhand geen goedkeuring vinden en werd geannuleerd. Ook Zwanenburg werd een treffer onthouden, omdat de overtreding op uitblinker Jurian te Hoonte, volgens de leidsman geen penalty waard was. Zwanenburg bleef goed voetbal op de mat leggen en er was veel beleving en strijdlust en er werd over het algemeen goed gespeeld. Tot de rust bleef het dan ook 2-1 voor onze mannen en zo gingen we dus rusten.

Na de theepauze wilde Hercules de zaken direct regelen en men ging scherp van start. Nadat Tom van Moorsel in verband met een lichte blessure in de 51e min. gewisseld moest worden en Louis Elbertse in het veld kwam, wisten de bezoekers in de 53e min. de gelijkmaker op het bord te zetten. Opnieuw werd de Zwanenburgse defensie uit elkaar gespeeld en was ook onze keeper kansloos. Daarna liet Zwaneburg het hoofd nog niet zakken en waren er nog kleine kansjes. Met name de goed spelende Nigel Zwarts gaf de verdediging van Hercules handenvol werk. Maar ook Hercules gaf niet op en zij waren in de 67e min. in staat om de 2-3 te scoren. Daar zat volgens onze grensrechter een luchtje van buitenspel aan, maar de scheidsrechter kon hier niet in meegaan. Dat was een beetje de nekslag voor onze mannen en daar de verdediging van Hercules telkens “heer en meester” was in het eigen strafschopgebied, was het uit met de stootkracht van Zwanenburg. Er werd met wissels nog wel geprobeerd wat om te zetten en meer vooruit te voetballen. Dat leverde echter geen kansen op en zo kabbelde de wedstrijd een beetje naar het einde. Toen Hercules in de 89e minuut ook nog de 2-4 wist te scoren was het echt over en uit. In de slotminuut kon Zakaria El Johari zijn rentree nog te bekronen met de 3-4. Maar de punten moesten we aan Hercules laten en opnieuw gingen we zonder punten van het veld. Zoals al eerder geschreven, wisten zowel Bergen als RCZ wel een overwinning te boeken en dat brengt Zwanenburg nu weer op de voorlaatste plaats.

Met de komende wedstrijden in het vizier wordt en blijft het dus echt zorgelijk. Komende zondag gaan we op bezoek bij WSV’30. Deze ploeg wist Egmond de eerste nederlaag toe te brengen en daarna volgt een thuiswedstrijd tegen “angstgegner” Alliance’22. Kortom het is niet echt een periode waar we blij van worden. Maar opgeven is geen optie en dus hopen we maar op betere tijden.

Man of the Match:

Omdat er goed werd gevoetbald en er duidelijk inzet en strijdlust was, krijgt de hele ploeg punten. Uitblinker Jurian te Hoonte verdient de 3 punten, maar de andere spelers moeten ook beloond worden voor hun harde werken.

.1 (3 punten)               – Jurian te Hoonte

.2 (2 punten)               – René Jonker, Robin Poelsma, Jordy Vierbergen, Melle de Graaf, Tom

van Moorsel, Luca van Dijken, Wouter Mulder, Matthijs Kamminga,

Silvian Kesbeke, Nigel Smits, Louis Elbertse, Roy von Mauw, Zakaria