Bergen-Zwanenburg ……Geen goede start

Na de winterbreak was er hoop op een goede start. De eerste wedstrijd was een inhaler tegen rode lantaarndrager Bergen. Alle reden dus om uit te gaan van een overwinning en 3 punten. De ploeg van Richard Griffioen begon een beetje verrassend met Robin Porelsma op de plek van de zieke Melle de Graaf. Verder waren er twee middenvelders en daarvoor als valse spits Luca van Dijken en daar dan weer een 3-mans aanval voor. Redelijk offensief dus en hopelijk voor de achterhoede een rustige middag.

Dat was niet het plan van Bergen. De eerste 10 minuten was aftasten en inventariseerde de thuisploeg waar de zwakke plekken zaten bij Zwanenburg.Toen men die had gevonden wist de thuisploeg in 5 minuten tijd twee keer een bres te slaan in de Zwaneburgse defensie en stond het na 20 minuten spelen dus 2-0 voor Bergen. Daar was men zich de koning te rijk en het eerste wat men ging doen, was de bus parkeren voor het eigen strafschopgebied. Zwanenburg, wat weer eens de bekende opstartdip had, kon daar met onzorgvuldig balspel weinig tegen doen en had ook weer eens geen geluk. Kort na de 2-0 maakte Rody Bottelier een aansluitingstreffer, maar volgens de grensrechter  van Bergen stond hij buitenspel. Dat was vreemd want er stond nog een Bergen speler op gelijke lijn of iets erachter. Dat ging dus niet door en dus bleef het bij kleine kansjes die niet echt het goede geluk mee hadden. Tussendoor bleef Bergen levensgevaarlijk met counters en dus was een 2-0 achterstand bij de rust niet eens geflatteerd.

Na de rust gooide de technischse staf de ploeg om. Robin Poelsma werd gewisseld en Tom van Moorsel kwam in de ploeg. Dat zorgde weer voor een 4-3-3 formatie met Jurrian te Hoonte nu centraal naast Jordy Vierbergen en Kevin Verhoeve op de linksback positie. Op het middenveld stond Tom van Moorsel nu naast Rody Bottelier en Wouter Mulder. En de voorhoede was nu weer het bekende drietal: Silvian Kesbeke, Luca van Dijken en Nigel Zwarts. Zwanenburg begon met frisse moed en nieuw elan aan het tweede bedrijf en er komen zowaar kansen, al blijven de counters van Bergen levensgevaarlijk. In de 55e minuut is Nigel Zwarts zijn tegenstander weer eens de baas en deze keer weet de tegenstander niets anders te doen dan Nigel Zwarts vast te houden in het strafschopgebied. De scheidsrechter ziet het goed, zoals hij veel goed ziet en geeft Zwanenburg een penalty. Daar weet aanvoerder Jordy Vierbergen meestal wel raad mee en dat is ook deze keer het geval en zo staat het dus nu 2-1 en is het verschil nog 1 doelpunt. Zwanenburg gaat dan redelijk door, als mis je soms de echte bezieling bij een aantal. Maar misschien vloeit die weg als het geluk uitblijft. In ieder geval had er minstens een gelijkspel in gezeten, daar wij in minuut 73 onieuw een afgekeurd doelpunt maakten. Opnieuw speelde de gransrechter van de thuisploeg daarbij een hoofdrol. Volgens deze grensrechter was de voorzet van Tom van Moorsel eerst over de achterlijn geweest. Dus werd de goal van Nigel Zwarts uit de boeken gehaald. Een minuut daarna was er opnieuw een gevaarlijke situatie voor het doel van Bergen en passeerde de bal in de srimmage volgens enkele Zwanenburgerse spelers wel degelijk de doellijn. Maar opnieuw wilde de grensrechter van de thuisploeg er niets van weten. Dat feest ging dus wederom niet door. Zwanenburg probeerde nog wel meer storm te veroorzaken, maar de Bergense bus stond stevig en al raakten enkele Bergenaren vermoeid, de vesting kon niet gesloopt worden.

Zo trok Zwanenburg opnieuw aan het kortste eind en was er feest in Bergen, waar de grensrechter op een platte kar tot laat in de avond nog door het dorp wordt rondgereden. Natuurlijk roept Zwanenburg het een beetje op zichzelf af en is het begin niet goed. Bij veel spelers ontbreekt de vorm van vorig jaar en dus het zelfvertrouwen. Het blijft jammer en dus moeten we Bergen feliciteren met de overwinning. Het blijft voor Zwanenburg hopen op betere tijden en maar uitgaan van het positieve en volgende week opnieuw een uitwedstrijd tegen het laaggeklasseerde RKEDO.

Man of the Match:

Opnieuw dus een wedstrijd waar de spetters niet vanaf vlogen. Twee matig spelende teams die weinig moois op de mat legden. Aan Zwanenburg kant was het zoeken naar lichtpuntjes en zijn er naast de genoemde spelers die punten kregen hooguit goede noteringen voor middenvelder Wouter Mulder en keeper René Jonker.

.1 (3 punten)   – Jurriaan te Hoonte

.2 (2 punten)   – Jordy Vierbergen

.3 (1 punt )        –  ???????????

Score verloop  Bergen Zwanenburg 2-1 (rust2-0)

Min 14   1-0 Bergen – Maarten Kraak

Min 19   2-0 Bergen – Milo de Vet

Rust