Zondag 2 stuurloos

Met nog zeven wedstrijden te gaan valt er bij vier hiervan nog wat te halen voor het tweede. Deze vier staan allemaal onder Zwanenburg 2 op de ranglijst en de bedoeling is dat zo te houden. Opvallend is dat exact een jaar geleden de situatie identiek was. Toen kwam de trein precies op tijd op gang en bleef in het juiste spoor. Vandaag ging het tweede bij VSV op bezoek dat in de laatste  wedstrijden punten wist te pakken en daardoor vanaf de één na onderste plaats tot nog maar 3 punten onder Zwanenburg 2 wist te komen. Toch meende ik dat dit één van de vier kansen was om punten te pakken al was het maar omdat we thuis met 5 – 3 wisten te winnen. Met Max Brugman weer onder de lat en een handvol geblesseerden begon het tweede enthousiast aan de wedstrijd. Onder het toeziend oog van een in een fluorescerend fel geel tricot en dito sokken gestoken scheidsrechter speelde zich in het begin groot foutenfestival aan beide kanten af. Negen van de tien passes kwamen niet op de plaats van bestemming aan. Het spel speelde zich het eerste kwartier voor 70 procent op de helft van VSV af maar tot enige doelgerichte actie kwam het bij Zwanenburg niet. Dat gebeurde zo langzaam maar zeker wel aan de andere kant en de wedstrijd kantelde. Nu was de helft van Zwanenburg de drukst bezochte plek en Max moest af en toe handelend optreden. Zo ranselde hij een vervaarlijk schot op zijn kot op fraaie wijze tot corner. VSV drong verder aan waardoor er voor Zwanenburg voorin wat meer ruimte kwam. Dat bleef volharden in slechte passes en spelers die moeite hadden met balcontrole op het hobbelige grasveld. Daardoor bleef Max voorzien van het nodige werk en werd op de doellijn ook nog geholpen door medespelers. De kansen bleven komen voor VSV maar het aantal missers was navenant. Weer een bal die binnen de 16 van Zwanenburg kwam en weer een doelpoging vanaf 5 meter. Die werd gepareerd en de bal viel tussen een woud van benen. Vervolgens werd een frommelgoal in de 31e minuut een feit: 1 – 0.

In de rust zag ik Bas Tichelaar warm lopen en dacht dat er nog van alles mogelijk was. Maar het spelbeeld veranderde niet echt. VSV had het heft volledig in handen en hun keeper zag in de 80e minuut zowaar een paar Zwanenburg spelers tot aan de 16 meterlijn komen. Daarmee is alles gezegd, behalve dan dat trainer/coach Mark von Mauw de tweede wissel was en nog moest opdraven ook. Ook ging VSV nu wat zorgvuldiger met de kansen om en liet keeper Max nog drie maal kansloos waardoor het uiteindelijk 4 – 0 werd. Het is dat Max nog de nodige reddingen verrichte en Tom de Waal nog een bal van de lijn haalde anders was de uitslag nog hoger uitgevallen. Terwijl ik vlak voor tijd alvast richting uitgang slofte liep ik langs onze grensrechter van de dag, Mees den Dekker. Hij acteerde overtuigend en foutloos in die rol. Daarom is hij, samen met keeper Max “man van de wedstrijd” vandaag.

Het tweede is stuurloos en heeft binnen de lijnen een leider nodig. Het zakt voor de derde week in successie verder naar beneden op de ranglijst en heeft nu nog slechts 3 ploegen onder zich. Eén daarvan, t.w. hekkensluiter Hillegom 3 is volgende week, thuis, de tegenstander.

Arie Keuning