Nieuw West United – Zwanenburg – Een klein eerherstel.

De wedstrijden tegen Nieuw West United kenmerken zich veelal als lastig en moeizaam. De thuiswedstrijd wonnen we  in deze competitie met 2-0, maar ook toen moest er hard worden gewerkt. Ook deze uitwedstrijd op het veld van Nieuw West United kan in het rijtje met lastige wedstrijden worden bijgeschreven.

Zwanenburg begon iets gewijzigd aan de wedstrijd. Max Brugman, Mitch Snijders en Kevin Verhoeve begonnen op de bank en Zakaria El Johari was afwezig. Daardoor waren er basisplaatsen voor Rody Bottelier op het middenveld en Martijn Degeling op de rechtsvoor positie en was er de terugkeer van de geblesseerden René Jonker en Roy von Mauw.

In de beginfase werd de wedstrijd tot tweemaal toe onderbroken vanwege een blessure aan de kant van de thuisploeg. Dit leverde beide keren een langere onderbreking op. Na de eerste blessure leek het wel of Zwanenburg even de concentratie kwijt was. Op het middenveld was er balverlies en daarna volgde er een lange bal van de thuisploeg, waar de verdediging van Zwanenburg enigszins door werd verrast. Resultaat een 1-0 achterstand. Dan is het direct vervelend voetballen tegen Nieuw West United. De tegenstander is conditioneel niet altijd in staat om 90 minuten strijd te leveren, maar met een voorsprong weet men vaak een wedstrijd te consolideren of te bepalen. Dat was vandaag ook het geval en daarnaast heeft Nieuw West United een aantal spelers in het veld lopen die technisch heel veel in huis hebben en de ploeg kan elkaar makkelijk vinden. Zwanenburg kon daar niet altijd voldoende tegenover zetten en heeft moeite met het spel van de tegenstander. Daarnaast is er door de snelle achterstand ook een gebrek aan zelfvertrouwen en zijn de Zwanenburgers ook in sommige gevallen onzeker en ongelukkig. De kansen die er gerealiseerd worden, kunnen niet afgemaakt worden en de keeper van de thuisploeg is zeer zeker in goede doen. Ook blijft Nieuw West zelf regelmatig gevaarlijk dicht in de buurt van het Zwanenburg komen en men is kort voor de gelijkmaker van Zwanenburg heel dicht bij de 2-0. Dat weet men aan Zwanenburg kant echter met man en macht te voorkomen. Kort daarna weet Zwanenburg dus een gaatje te vinden en is het Rody Bottelier die uit een goed genomen corner de 1-1 weet te maken. Dat is direct ook het enige moment dat de thuisploeg capituleert. Nieuw West kan de controle op de wedstrijd houden en laat weinig steken vallen. In het vervolg van de wedstrijd zijn er voor beide ploegen kansen, maar weet men geen doel meer te treffen. Zo wordt het rust en gaat men op naar de thee.

Na de rust blijft het ook een alleraardigste wedstrijd waarin Zwanenburg wel meer kansen krijgt en men de tegenstander regelmatig terugdringt op eigen helft. De mogelijkheden klein of groot worden niet benut. Er zijn dus geen doelpunten meer te noteren en dus is er maar een gedeeltelijke rehabilitatie en is de vieze smaak na het onnodige verlies tegen Ankaraspor nog niet helemaal weg. Op zich was het een aantrekkelijke wedstrijd, maar er is toch even een dipje.  De volgende wedstrijd is thuis tegen RCZ en dan moeten we echt weer op koers komen en gaan voor de winst.

Man of the Match:

In deze wedstrijd waren er niet echt uitblinkers aan de kant van Zwanenburg. Veel spelers probeerden met hard werken de zorgen weg te spelen. Dat lukte niet altijd voor de volle 100%. Mogelijk was er dus enige onzekerheid na de snelle achterstand en werkte het niet mee dat de ballen er niet in wilden gaan. In ieder geval zijn er enkele lichtpuntjes en waren er een paar “schemerlampen” die net buiten de top drie vielen. Volgende week dus thuis voor volledig eerherstel en veel punten.

.1 (3 punten)   – Steijn Blankennagel

.2 (2 punten)   – Niels Oostwouder en Jordy Vierbergen

.3 (3 punten)   – Tom van Moorsel

Score verloop   Nieuw West United – Zwanenburg 1-1  (rust 1-1)