Zondag 2 laat het kwartje vallen

Vandaag kwam koploper Sporting ’70 uit Utrecht bij Zwanenburg 2 op bezoek. Koploper? Hoe kan dat nou zal menig volger van het tweede zich afvragen. Vorig seizoen ternauwernood het vege lijf van degradatie gered en nu fier bovenaan. Vorige week eindigde ik mijn verslag met hoop op een stunt.

Toen alle acteurs van de dag het veld betraden werden de eerste 5 minuten door de corpulente leidsman op de middenstip opgeëist. Die ging er blijkbaar van uit dat iedereen om hem heen geen verstand van voetbal had. Als regel blijkt dat dan meestal de scheidsrechter zelf te zijn. Met een verrassend snerpend fluitsignaal blies hij de wedstrijd op gang. De tegenstander liet van meet af aan de bal wat makkelijker van voet tot voet gaan. Bij balbezit probeerde Zwanenburg dat ook maar de interruptie volgde dan al snel. Sporting keek het even aan en zag al snel dat er aanvallend voor hun over links niet veel te halen viel. De aanvallende acties gingen dan ook steeds meer over hun rechterkant en bij hun derde poging was het raak. Hun rechter middenvelder had al twee maal alle ruimte gekregen om op te stomen en deed nu voor de derde keer een poging een goede voorzet af te leveren. Ook die leek te mislukken. Keeper Ronald Hagman stond in de korte hoek en deed zijn armen omhoog. Bal in het zijnet dacht ik, maar tot mijn verbazing was het speeltuig toch tussen de handen van Ronald, de lat en paal door geglipt: 0 – 1. Een mazzelgoal weliswaar maar hij telde. Het beeld bleef zoals het was. Er ging van Sporting wat meer dreiging uit dan van Zwanenburg waarin de voorhoede nauwelijks in beeld kwam. Het was vooral de achterhoede die in de schijnwerpers trad. Die moesten een corner weg geven en een kwartier voor rust wist Sporting op kinderlijk eenvoudige wijze daaruit de stand naar 0 – 2 te tillen. Daarmee brak de rust aan en de scheidsrechter viel mij erg mee. Hij was niet al te beweeglijk maar trad zo nu en dan ook even buiten de middencirkel en las het spel goed. Een kopje thee met 3 suikertjes voor hem was dan ook niet verbazend.

Wel verbazend was dat Zwanenburg voortvarend aan de tweede helft begon en dat in de 49e minuut ook beloond zag.  Er kwam een voorzet, die ging naar de verkeerde voet van Luca maar die zag toch kans, met binnenkant rechts, de keeper te verschalken: 2 – 1. Nog geen 5 minuten later toog Sporting weer naar voren en moest keeper Ronald zich even laten gelden. De bal ketste tot ruim buiten de 16 en een speler van Sporting wilde de bal weer de 16 binnen slingeren. Tot zijn en ieders verbazing verdween zijn pass via de onderkant van de lat in het doel: 1 – 3. Ik overdacht dat dit het geluk van de koploper was, al dan niet afgedwongen. Maar het was te prijzen dat het tweede de rug weer rechtte. De hernieuwde aanvalsdrift leverde in de 58e minuut een penalty op. Invaller Tom van der Waal werd onderuit gehaald en Silvian Kesbeke ging achter de bal staan. Hoewel de hele wedstrijd onzichtbaar was zijn inzet vanaf 11 meter onberispelijk: 2 – 3. Het was vooral in de achterhoede van Sporting waar de onzekerheid toe nam en Zwanenburg ging op zoek naar de verdiende gelijkmaker. Hiertoe ontstonden kansen. De grootste was voor de enige Tom in het veld, maar die zag geen kans om voor een leeg doel met zijn voet de bal even te toucheren. Het tweede gaf het niet op. Een schot op doel en een poging van een Sporting verdediger om onheil te voorkomen. Waar tot twee maal toe de bal uiterst fortuinlijk voor Sporting in het doel verdween, ging de bal via een scheenbeen minimaal langs de verkeerde kant van de paal. Het geluk lachte Sporting toe. Zij ontsprongen de dans en toen, wederom met enig fortuin, in de 75e minuut ook nog de 2 – 4 viel was het gedaan. De 2 – 5 was nog voor de statistieken. Aan de scheids lag het niet, Zwanenburg kwam toch iets te kort.

Het kwartje viel helaas verkeerd vandaag. Gelukkig beloofden alle spelers mij dat zij er volgende week vol voor gaan. Dan moeten “we” op bezoek bij het op één na onderste VSV 2 dat de laatste tijd in een goede flow zit.  De komende vier wedstrijden zijn cruciaal voor het tweede dat toch nog minimaal 6 punten nodig heeft om in de res. 1e klasse te blijven.

Arie Keuning

1 reactie