Zwanenburg – Ankaraspor –  Een verrassing.

De wedstrijd tegen Ankaraspor werd vooraf gezien als een eenvoudige opgave. Zelf was ik daar niet helemaal gerust op en helaas waren er meer volgers die niet overtuigd waren van deze makkelijke wedstrijd of een “Makkie” . Natuurlijk staat Ankaraspor zielig en alleen op de laatste plaats in de competitie en is het al weken de rode lantaarndrager. Maar dat er soms zomaar ongekende krachten tevoorschijn kunnen komen, weten we ook heel goed uit het verleden. Zwanenburg begon opnieuw gehavend aan de wedstrijd. Vorige week waren er al diverse afwezigen en dat was ook deze week weer het geval. René Jonker en Roy von Mauw ontbraken vanwege blessures en Nigel Zwarts moest een wedstrijd vanaf de kant bekijken in verband met een schorsing vanwege 5 gele kaarten. Gelukkig was Steijn Blankennagel weer terug na een zelfde schorsing in de vorige wedstrijd.

De wedstrijd begon mooi, want de uitverkoren spelers van het team van de week, de JO 10-2- scoorden heel bekwaam vanuit de aftrap. Daarna start de thuisploeg behoedzaam en zijn de bezoekers direct bij de les. Zwanenburg zoekt naar de vorm en de juiste aanpak en heeft het eerste kwartier een licht veldoverwicht.

Steijn Blankennagel heeft een paar keer een goede actie, maar meer dan dat komt er niet uit. Toch weet de thuisploeg in de 20e minuur de score te openen. Uit een assist van Kevin  Verhoeve weet Niels Oostwouder de 1-0 aan te tekenen. Daarna lijkt het of Zwanenburg nu de smaak te pakken heeft. Maar Ankaraspor toont lef en wil zich niet zomaar gewonnen geven. Diverse keren komen ze gevaarlijk en te dicht bij het doel van keeper Max Brugman. Hij weet echter met overtuiging alles te pareren en zo blijft de  0 op het bord en weet de hardwerkende Niels Oostwouder op slag van rust ook de 2-0 te scoren.Eigenlijk is er dus niets te vrezen. Dat is niet helamaal waar, want Ankaraspor blijft loeren op de kansjes en als er kort voor rust een foutje wordt gemaakt door Zwanenburg op de rand van de 16 meter, is de bezoekemnde ploeg zo scherp dat er direct van wordt geprofiteerd. Het is met de rust dus plotseling 2-1 en Ankaraspor gaat met een lekker gevoel naar de kleedkamer.

Na de rust heeft Zwanenburg twee wissels ingebracht. Martijn Degeling en Silvian Kesbeke nemen de plaatsen in van Mitch Snijders en Zakaria El Johari. Silvian Kesbeke krijgt direct na rust een 200 % kans op de 3-1, maar de keeper van Ankaraspor ligt in de weg. Dit lijkt voor de bezoekers wel het signaal om voor meer te gaan. Zwanenburg probeert wel gevaarlijk te blijven en er zijn kansjes voor Tom van Moorsel, Niels Oostwouder en Silvian Kesbeke, maar het is Ankaraspor wat in de 60e min de 2-2 op het bord zet na opnieuw slordig verdedigen van Zwanenburg.

Zo beginnen we dus na 60 minuten weer opnieuw. Zwanenburg probeert wel om de wedstrijd in handen te krijgen, maar de overtuiging ontbreekt en ook het geluk. Weer komen er kansen voor onder ander Kevin Verhoeve, Niels Oostwouder en Silvian Kesbeke, maar het geluk blijft weg en Ankaraspor wordt steeds brutaler. Er volgt een buitenspel doelpunt van Ankaraspor als waarschuwing. Dat signaal is echter niet genoeg en zo is het keer op keer Max Brugman die de gaten voor Zwanenburg moet dichten. Dat houdt echter een keer op en zo weet Ankaraspor in de 84e min toch de 2-3 op het bord te zetten. Zwanenburg weet daar eigenlijk geen raad meer mee en het spel wordt nog meer onsamenhangend en onrustig. Er lijkt dus een nederlaag aan te komen. In de extra tijd krijgt Jordy Vierbergen nog een geweldige mogelijkheid om de stand gelijk te trekken, maar zijn vrije trap komt ongelukkig op de lat. Er zit dus niet meer in en na vele heerlijke wedstrijden gaat Zwanenburg weer een keer door de ondergrens. Een verassende nederlaag tegen de nummer laatst is het resultaat.  Het is niet anders en volgende week maar weer opnieuw gaan beginnen.

Man of the Match:

.1 (6 punten)   – Het publiek ????????????

.2 (4 punten)   – Max Brugman en Niels Oostwouder

.3 (3 punten)   – Steijn Blankennagel en Tom van Moorsel

Score verloop   Zwanenburg – Ankaraspor 2-3  (rust 2-1)

Min 20 1-0 Niels Oostwouder