Zondag 2 blijft stuivertje wisselen

Na een lange winterstop mocht het tweede in februari weer twee maal aantreden. Er werden 6 belangrijke punten gepakt. Na de eerste winstpartij ging het tweede over IVV heen. Na de tweede winstpartij liet het tweede nog eens 3 ploegen achter zich en klom naar de 5e plek. Vandaag, na een onderbreking van nog eens twee weken, was het 61 km. ver te doen, in Utrecht tegen Kampong 3. Wandelend langs de vele bijvelden, alwaar o.a. Kampong 21 speelde, ging ik op zoek naar het hoofdveld. Precies op tijd zag ik een voor mij bekende scheidsrechter de wedstrijd op gang brengen. Als gevolg van wintersport of een blessure miste ik wat gezichten bij het tweede. Rody Bottelier ontbrak ook, die had zich bij het tweede in de kijker gespeeld en was nu bij het 1e nodig. Vanaf het begin was er geen sprake van sprankelend voetbal. Er ging van beide kanten veel mis. Het spel van Zwanenburg oogde rommelig. Waarnemend keeper Max deed zijn werk op de doellijn goed maar was met de spelhervattingen niet al te gelukkig. De onzekerheid achterin had zijn weerslag op de rest van het spel waarin Wouter in zijn eentje op het middenveld veel verdedigend werd moest doen maar daardoor kansloos was in de opbouw. Voorin was er weinig beweging zonder bal en voor zover die er was waren de passes niet nauwkeurig. Bij het onrustige spel achterin werden er onnodig ingooien en soms ook een corner weggegeven. Zo ook in de 31e minuut waarin 1 tegenstander tussen 5 Zwanenburg verdedigers, uit een hoekschop vrij kon binnen koppen: 1 – 0.  Zwanenburg probeerde daarna nog vóór rust de schade weg te poetsen maar het juiste inzicht rond de 16 van Kampong ontbrak.

Al snel na rust besloot Neil bij het rondspelen achterin bij Kampong, te gaan jagen tot bij de keeper aan toe. Die schrok hier even van en schoot de bal tegen Neil aan. De bal ging rakelings langs de verkeerde kant van de paal over de achterlijn. Zwanenburg durfde iets meer naar voren te spelen maar kreeg de pin op de neus toen de keeper van Kampong in de 51e minuut de bal naar voren roste. De spits geloofde er in, hield zijn lichaam goed achter de bal en verschalkte Max met een bekeken lob: 2 – 0. Alle 4 wissels werden bij Zwanenburg gebruikt en met nog een kwartier te gaan werd het signaal 1 op 1 achterin gegeven. Het mocht niet baten. Echte druk op het doel van Kampong bleef door allerlei oorzaken achterwege. Terwijl de vorige twee partijen met overtuiging, ofwel geloof in eigen kunnen, werden gespeeld was het nu onzekerheid troef. Dat het in de 91e minuut ook nog 3 – 0 werd was voor de statistieken.

Het is telkens stuivertje wisselen. Kampong gaat nu weer over Zwanenburg heen zodat Kampong nu 5e staat en Zwanenburg 6e. Het is met nog 8 wedstrijden te gaan nog lang niet gedaan voor het tweede. Komende zondag komt koploper Sporting ’70 op bezoek. Dat wordt een zware dobber, terwijl het tweede nog wat punten nodig heeft. Misschien zit er, als we terug kunnen naar de opstelling zoals tegen Arsenal, een stunt in. Maar dat zal wel een optimisme met een zonnebril op zijn.

Arie Keuning