Zaterdag 1 en 45+

Na de knappe 0 – 3 overwinning van vorige week, uit tegen het hoger geplaatste UNO, wist trainer Bert mij te vertellen dat voor het eerst “de nul” werd gehouden. Het was een goede wedstrijd van Zwanenburg waarbij goed keeperswerk belangrijk was. De keeper raakte echter geblesseerd en dus zat Bert deze week enige tijd met de handen in het haar. Gelukkig werd de wedstrijd van ons 45+ elftal verplaatst en kon hij weer een beroep op “good old” Paul doen. Het zou geen makkie worden vandaag want het op de tweede plaats staande MMO 1 kwam op bezoek. In de eerste wedstrijd van dit seizoen was MMO soeverein (5 – 2) en was lange tijd daarna koploper.

De wedstrijd begon bijna een kwartier later omdat de scheids van dienst bij de Coentunnel in de file stond. Zwanenburg liet meteen na de aftrap de tanden zien en er kon gesproken worden van een optisch overwicht. MMO was wat zuiverder in de passing maar richting onze 16 verloor de tegenstander het overzicht, mede door goed op de man zittende Zwanenburg verdedigers. Gezien de veldverhouding leek het voor mijn gevoel bijna logisch dat al na 11 minuten spelen de  score door Zwanenburg geopend werd. Net op de helft van de tegenstander kreeg Dennis Loogman de bal en die verzond een splijtende pass, perfect op maat, naar Daimey.  De keeper kwam uit maar Daimey was sneller en schoof de bal tegen het net: 1 – 0.  MMO was even van slag maar hervond zichzelf al snel. Het leidde na 20  minuten tot de eerste kans voor hen maar keeper Paul was attent. Er volgde nog een schot op het kot maar ook die poging werd door Paul met een heuse PG snoekduik onschadelijk gemaakt. In die periode liet Zwanenburg zich even terug drukken, tikte keeper Paul nog even een bal over het doel, maar herstelde toch weer. En precies op het juiste moment was daar weer een scherp moment. Daimey ging door op links en zette voor. De bal vloog voor de zwaaiende keeper langs en kwam op het hoofd van Joshua af. Volledig vrij staand knikte hij het leder in de 29e minuut, met overzicht, tegendraads tegen de touwen: 2 – 0. Daarmee werd de rust bereikt.

Deze voorsprong gaf nog geen enkele garantie zoals ik al eerder heb meegemaakt. Maar nu  was er een goede en  neutrale scheidsrechter. Die zag MMO in de tweede helft met nog meer energie ten strijde trekken. Maar de Zwanenburg defensie hield stand. Zoveel mogelijk voetballend maar soms ook met “vrouwen en kinderen eerst”.  Van beide kanten werd er gewisseld. Bij MMO vijf maal en bij Zwanenburg soms ook noodgedwongen door een blessure. De laatste 20 minuten ging MMO over tot een wanhoopsoffensief. Er kwamen kansen maar hun wissels brachten geen verbetering en verprutsten menige mogelijkheid. Voor zover er sprake was van een doelgerichte poging stond keeper Paul zijn mannetje. De wedstrijd leek een beetje dood te bloeden totdat onze 18 jarige middenvelder de bal van een MMO speler ontfutselde. Hij speelde meteen diep op rechts alwaar Joshua zijn laatste sprint van de dag trok. Hij bleef iedereen voor en in tegenstelling tot één der vele voetbalwetten verschalkte hij van korte afstand de in de korte hoek geposteerde doelwachter: 3 – 0. Het was gedaan. De nog resterende 7 minuten + 3 deden er niet meer toe. Het was de tweede achtereenvolgende week dat Zwanenburg de nul hield. Vandaag dankzij 45+ keeper Paul die ik tot “man of the match” uit roep.

Arie Keuning