SV Assendelft – Zwanenburg – ‘Een koude kermis…helaas`

Bij de vooruitblik is er niet gesproken over een mogelijk plot van de wedstrijd van deze zondag. Nu staat er wel een kop boven het schrijven.

De kop van Noord Holland staat boven het Noordzeekanaal bekend om zijn wilde kermisgeschiedenis. Daarnaast weten we dat ploegen boven het Noordzeekanaal ook graag fysiek willen spelen. Beide theorieën klopten vandaag weer eens. De uitleg volgt.

De mannen van Zwanenburg starten in een normale opstelling. Mogelijk had Martijn Degeling een plek kunnen krijgen, maar een enkelblessure maakte dat een hele wedstrijd niet verstandig zou zijn. Ook onze keeper was vooraf een vraagteken vanwege een dikke knie, maar hij doorstond de warming up.

SV Assendelft was vooraf een tegenstander die op eigen veld niet makkelijk te verslaan zou zijn. De ploeg staat riant aan de kop van de ranglijst en heeft nog niet veel punten laten liggen. Voor ons zou het ook een graadmeter zijn om te bepalen waar we staan en kunnen uitkomen. Vele supporters van ons “vlaggenschip” hadden dan ook de weg naar Assendelft gevonden en hebben kunnen genieten van een mooie en spannende wedstrijd op het schitterende complex van SV Assendelft, waar het ook weer koud was.

Het eerste kwartier was het voor beide ploegen aftasten en zoeken naar de oplossing om de tactiek van de tegenstander te doorgronden. Er waren over en weer speldenprikken, maar echte kansen vielen er niet te noteren.

Assendelft was over het algemeen iets meer op de helft van Zwanenburg, maar de blauw-rode brigade van Zwanenburg wist ook gewoon goed mee te doen. Wel was de rol van de scheidsrechter soms wat opvallend. Veel overtredingen vielen uit in het voordeel van de thuisploeg. Bij twijfel werd Zwanenburg gemaand door te spelen i.v.m. voordeel, terwijl de thuisploeg een vrije bal kreeg. Maar zoals gezegd was het een leuke wedstrijd en ging het gelijk op. Zwanenburg kreeg zelfs redelijke kansen door goed werk van onder andere de sterk spelende Camiel Kesbeke en doorzetter Niels Oostwouder. Dat bracht Mitch Snijders tot 2 keer in een positie om de trekker over te halen. Aan de andere kant werd ook onze defensie getest en moest er regelmatig worden opgetreden. Kort na een goede redding van René Jonker, wist SVA toch een gat te vinden in de Zwanenburgse afweer en was het na 30 minuten 1-0 voor de thuisploeg.

Toch was het moraal niet gebroken bij Zwanenburg, want bij de aanval uit de aftrap wisten wij direct de 1-1 aan te tekenen na goed spel van Mitch Snijders en een heerlijke goal van onze bliksemschicht op links, Nigel Zwarts. Dus gaan we na 31 minuten weer opnieuw beginnen

Daarna gaat het weer redelijk gelijk op en zou je tekenen voor een puntendeling. Dat is echter veel te vroeg na een goed half uur en Zwanenburg heeft meer plannen.

Over het algemeen is de inzet van de ploeg weer voortreffelijk en knokt de hele ploeg voor elke meter. Soms een kleine mislukking of een verkeerde interpretatie, maar vooral veel lof.

Na  44 minuten  komt Zwanenburg zelfs op voorsprong door een geweldige goal van Zakaria el Johari na een assist van Steijn Blankennagel. Een 2-1 voorsprong kort voor rust. Zeker een heerlijk gevoel en mogelijk weer een “Swift scenario”.

Na de rust begint SV Assendelft fel. duidelijk is dat men de mouwen wil opstropen en de kansen op een periodetitel en de koppositie zelf in eigen hand wil houden.

Dat brengt wel meer strijd en in eerste instantie kan Zwanenburg zich wapenen, maar als Camiel Kesbeke door een oogblessure moet uitvallen en Mitch Snijders ook gewisseld moet worden zien we een beetje de stenen van de Zwanenburgse verdedigingsmuur afbrokkelen.

Het is wachten op de gelijkmaker van de thuisploeg en de verdere bestormingen.

Tot de 64e minuut weten we de tegenstander van scoren af te houden, maar dan is het over en kan men uit een corner de 2-2 scoren.

Wat daarna nog een goede 20 minuten volgt is vooral gericht op het voorkomen van de 3-2.

Bijna lukt het Zwanenburg om bij een zeldzame uitval zelf nog te scoren, maar helaas is het de jarige Kevin Verhoeve niet gegeven om zijn verjaardag nog extra sier te geven door te scoren. Ook moet Nigel Zwarts nog geblesseerd het veld verlaten na een veel te felle charge van een speler van Assendelft. En dan is het uiteindelijk de targetman van de thuisploeg die uit een corner de 3-2 weet te scoren en is het verhaaltje uit.

In de laatste minuten gaat Zwanenburg nog wel met man en macht bij een vrije trap en een corner gevaar proberen te stichten voor het vijandelijke doel, maar uiteindelijk komen we dus van een “koude kermis” thuis en moeten we de punten in Assendelft laten bij de koploper die gelijk periodekampioen is.

Komende zondag direct een kans om ons te revancheren tegen Hercules Zaandam.

Deze ploeg wist in deze ronde in de thuiswedstrijd te winnen van het sterke VSV. We zijn dus vooral gewaarschuwd.

Man of the Match:

De wedstrijd tegen Assendelft was moeilijk en enerverend. Vaak is het dan moeilijk om er bij een verliespartij na een “zure appel” gevoel toch nog zoete herinneringen uit te halen.

Met hulp van enkele deskundigen hebben we de punten toch weten te verdelen…………

.1 (3 punten)   – Camiel Kesbeke en Jordy Vierbergen

.2 (2 punten)   – René Jonker en Tom van Moorsel

.3 (1 punt)       – Steijn Blankennagel en Nigel Zwarts