RCZ – Zwanenburg…  “Een nat middagje.”

Voorafgaand aan de wedstrijd was de verwachting dat het een moeilijke middag zou worden. Dat voorgevoel kwam helemaal en helaas uit.

Maar de boosdoener was in eerste instantie niet de tegenpartij. De echte spelbreker was het weer. Met een druilerig regentje werd de reis naar Zaandam aangevat. Aangekomen in Zaandam bij het complex van RCZ hield het zachte regen op en werd het meer en meer.

Het verblijf in de “bruine” kantine was zeer prettig en aangenaam, maar op het veld was er geen tribune of schuilplek en dus alleen een paraplu als bescherming.

Dat hield in de de belangrijke feiten deze keer niet op het papier  konden worden gezet, maar in de notitie app van de telefoon werden bijgehouden. Dat gaf ook ellende, want bij thuiskomst had de telefoon last van het natte gebeuren.

De ploeg van Zwanenburg was op drie plaatsen gewijzigd in vergelijking met de vorige week.

Steyn Blankennagel en Kevin Verhoeve waren op vriendenweekend in Rome en Zakaria el Johari had werkverplichtingen. Zo was er een basisplaats voor Mitch Snijders, Niels Oostwouder en Silvian Kesbeke. Helaas een mager bezette bank met Reserve keeper Max Brugman, Robin Poelsma en BasTichelaar. Het zou dus afwachten worden of we voldoende manschappen hadden om de wedstrijd goed door te komen.

Zwanenburg begint de wedstrijd goed, maar RCZ heeft in het eerste begin toch meer balbezit. Het is echter Martijn Degeling die eigenlijk uit de eerste serieuze aanval van Zwanenburg de 0-1 weet aan te tekenen. De assist was van Niels Oostwouder en het is dan bijna te mooi om waar te zijn. Daarna ontwikkelt de wedstrijd zich met name tot een confrontatie tussen de beide 16 meter gebieden. Dichtbij de keepers komt men niet echt en  er is weinig echt gevaar. RCZ krijgt in de 35e minuut een vrije trap op 17 meter van de goal en dat is het belangrijkste wapenfeit wat RCZ weet te realiseren. De bal wordt goed verwerkt door onze keeper en samen met de verdediging weet hij het doel schoon te houden. Ook onze middenlinie werkt keihard en de beide buitenspelers leveren ook voldoende verdedigend werk en zelfs onze spits komt waar nodig terug om zijn taak uit te voeren. Het is opnieuw dus een lust voor het oog hoe men voor elkaar werkt en ook elkaar coacht.

De tweede helft blijft het spelbeeld hetzelfde en over het algemeen is RCZ soms wat sneller in het elkaar vinden. Maar waar de tegenstander geen gat weet te vinden in onze afweer, is het Zwanenburg wat wel meer gevaar weet te stichten. Eigenlijk moet men de wedstrijd beslissen, maar dat lukt niet tot aan de 82e minuut. Tom van Moorsel weet dan Silvian Kesbeke de ruimte  in te sturen en deze kan de vrije ruimte goed benutten. Hij plaatst met rechts een schuiver en tot geluk van Zwanenburg, maakt de keeper van RCZ een foutje en duikt over de bal heen en die verdwijnt in het doel…..0-2.

Wat een weelde. Daarna is het wachten op het verlossende eindsignaal om de nattigheid te ontvluchten en kan er weer een overwinning worden bijgeschreven.

Aanvulling

Deze week werd bekend gemaakt dat Schoten zich terugtrekt uit de competitie en stopt met het eerste team. Men degradeert dus als eerste ploeg. Daardoor zijn onze 3 punten uit de eerste wedstrijd weg en is het mooi dat we vandaag weer een overwinning behalen en

nu toch weer op 10 punten staan. Op welke plek we nu staan is niet helemaal duidelijk, maar dat we lekker meedoen is natuurlijk duidelijk.

Komende zondag wederom een uitwedstrijd. We gaan dan op bezoek bij het altijd lastige VSV. Het blijft echer “koffiedik kijken” en we wachten het gewoon weer af.

Man of the Match:

Voor het eerst in de geschiedenis van de man of the match is het hele team met 3 punten beloond voor de geweldige teamprestatie en de inzet en opofferingsgezindheid. De overwinning in deze uitwedstrijd is tot stand gekomen door goed nadenken, wilskracht en teamspirit. Natuurlijk waren er spelers die echt super speelden, maar die gaan we niet apart noemen. Het is en blijft een mooi resultaat.

. 1 (3 punten)              – René Jonker, Camiel Kesbeke, Roy von Mauw, Jordy Vierbergen

Jurrian te Hoonte, Mitch Snijders, Tom van Moorsel,

Martijn Degeling, Silvian Kesbeke, Niels Oostwouder, Nigel Zwarts

Bas Tichelaar, Max Brugman en Robin Poelsma,