Zwanenburg – Spaarnwoude – Een serie?

Op 2e Paasdag was het dit jaar onder een heerlijk zonnetje de dag van de streekderby van Haarlemmermeer Noord. De wedstrijd Zwanenburg – Spaarnwoude stond op het programma en dat levert altijd een leuke en spannende wedstrijd op.

Tenminste dat was vooraf de verwachting.

De wedstrijd werd op gang gebracht door onze pupil van de week, Jamie Kruithof, en hij scoorde trefzeker.

Daarna was het de beurt aan de mannen van aanvoerder Jordy Vierbergen.

In de opstelling waren eigenlijk weinig echte nieuwe namen. Wel ontbraken twee basiskrachten.

Nigel Ciebrant moest een wedstrijd verplicht vanaf de zijkant volgen vanwege teveel gele kaarten en had een wedstrijd schorsing. Martijn Degeling had nog last van lichte pijntjes.

Er waren er echter meer met lichte klachten volgens nestor Robin Poelsma. Ook met Roy von Mauw, Camiel Kesbeke en Kevin Verhoeve moest voorzichtig worden omgegaan.

De wedstrijd stond onder leiding van dhr Mahabali en voordat hij goed en wel het eerste fluitsignaal had gegeven lag de bal al achter de keeper van Spaarnwoude en was het door een schitterend schot van Niels Oostwouder al 1-0.

Eigenlijk was de spanning direct weg en leek het wel of er wat knakte bij de Spaarndammers.

Daar was ook al een ingreep gedaan op het technische vlak en in plaats van extra energie, voelde het voor de Spaarndammers direct als een “doodsteek”.

Zwanenburg ging daarna goed verder, maar toch probeerde Spaarnwoude terug te komen in de wedstrijd en het lukte regelmatig om het gewenste spel op de mat te leggen. Dat leverde ook wel kansen op voor de Spaarndammers, maar opnieuw wilde onze sluitpost niet capituleren.

Op het moment dat ik die conclusie ook aan het papier toevertrouwde, wist Nick de Graaf met een schuiver de 2-0 op het bord te zetten. Kort daarna moest onze keeper ook nog een keer goed reageren. Toen Kevin Verhoeve 4 minuten later de 3-0 aantekende, was de wedstrijd eigenlijk wel gespeeld.

Zo werd de rust bereikt.

Zwanenburg begon na rust met twee wissels uit voorzorg.

Robin Poelsma en Tom van Moorsel namen de plaatsen in van Roy von Mauw en Kevin Verhoeve. Vooral het invallen van Tom van Moorsel was leuk, want zo trad hij in de voetsporen van zijn vader Edwin, die in het verleden voor SV Halfweg uitkwam.

Het was de vraag of Spaarnwoude van de thee nog extra energie zou krijgen. Dat was dus even afwachten en inderdaad was er een poging, maar de goal ging niet door vanwege buitenspel.

Daarna zette Bas Tichelaar in de 54e min de turbo erop en ging 4 tegenstanders voorbij en passeerde ten slotte de keeper van Spaarnwoude met een heerlijk schot. Met 4-0 was het echt klaar. Camiel Kesbeke werd ingewisseld voor Thom van Es en even later was Bas Tichelaar zelf ook klaar en gaf hij het stokje over aan Dennis Loogman.

Daarna was het eigenlijk prijsschieten voor Zwanenburg en was het de verdienste van de keeper van Spaarnwoude, Patrick Kort, dat Zwanenburg niet uitliep naar een hele grote uitslag.

De laatste wissel kwam ook nog in het veld en zo kreeg Martijn Degeling nog een korte periode speelminuten in plaats van Mitch Snijders.

Uiteindelijk werd het een paar minuten voor tijd nog 5-0 door Nick de Graaf.

Concluderend kan gesteld worden dat Zwanenburg goed voerbal liet zien en daardoor Spaarnwoude geen ruimte liet. Dat maakte van deze derby niet echt een wedstrijd waarin met name Spaarnwoude de mouwen kon opstropen. Eigenlijk was het een erg vlakke wedstrijd en konden we op een makkelijke manier dit jaar 6 punten meepakken van Spaarnwoude.

Dat houdt in dat we na de herstart nu al 15 punten bij elkaar hebben gespeeld.

Volgende week zondag krijgen we Purmerend op bezoek. Mogelijk kunnen we dan de lijn doortrekken en ons revancheren voor de ongelukkige wedstrijd in Purmerend.

Man of the Match:

Na de deskundige beoordeling van vorige week is vandaag opnieuw de nestor van de technische staf gevraagd om de punten te geven voor de man of the Match. Jan Prevoo gaf de volgende punten deze week:

. 1 (3 punten)              – Steijn Blankennagel

. 2 (2 punten)                   – Ian Ruigrok

. 3 (1 punt)                         – René Jonker

Score verloop  Zwanenburg – Spaarnwoude  5-0 (ruststand 3-0)

Min   1    – 1-0  Niels Oostwouder

Min 22   – 2-0  Nick de Graaf

Min 26    – 3-0  Kevin Verhoeve

Rust

Min 54   – 4-0  Bas Tichelaar

Min 86   – 5-0  Nick de Graaf