Zondag 2 is er bijna maar nog niet helemaal

Afgelopen donderdagavond heeft het tweede de inhaal wedstrijd tegen Hooglanderveen 2 gespeeld. Hooglanderveen was twee jaar geleden een maatje te groot voor Zwanenburg maar vertoeft nu onderaan de ranglijst. Kans voor het tweede om nog wat puntjes te sprokkelen. En die kans werd met beide handen aangegrepen. Het werd een doelpuntrijke wedstrijd waarbij het tweede 7 x scoorde en Hooglanderveen op 3 doelpunten bleef steken. Een vermakelijk duel voor de toeschouwers.

Vandaag, tweede paasdag, weer heel andere koek. Bloemendaal 2 kwam op bezoek en dat hoeft niet direct schrik aan te jagen bij Zwanenburg. Uit werd bij windkracht 9, mede dankzij de storm, met 3 – 2  verloren. Bloemendaal is inmiddels koploper. Maar ja, met dat bijltje heeft het tweede al vaker gehakt. Gelukkig was er geen VAR aanwezig vandaag. Je zou dan het risico lopen dat een speler die met zijn rug naar het doel staat, een bal aan neemt, maar met zijn hak 3mm buitenspel staat. Het tweede was blij dat het -23 elftal vandaag vrij was. Na het beginsignaal telde ik 5 “eigen” spelers dus waren er 6 gastspelers. Al na 2 minuten maakte Bloemendaal gebruik van een misverstand tussen keeper Ronald en een verdediger. Beiden lieten vlak voor het doel de bal liggen en een klein tikje met de punt van de schoen was genoeg voor de 0 – 1. Bloemendaal bleek gaandeweg de beter voetballende ploeg maar creëerde weinig tot geen echte kansen. Zwanenburg tikte af en toe ook tegen het venster. De laatste 10 minuten van de eerste helft kreeg Zwanenburg twee kansjes maar kwam voor het overige stootkracht te kort. Tot aan de rust bleef het bij de enige cadeau gegeven goal. In de rust werd er gewisseld en het aantal “eigen” spelers daalde naar 4. Het bleef na de hervatting even hetzelfde beeld als in de eerste 45 minuten, maar al doende beet Zwanenburg meer en meer van zich af. Wederom een cadeau hielp Bloemendaal over het dode punt. Nu was het de (wederom een 65+) scheids die ruimhartig was. Hij bewoog zich voort met de snelheid van een schildpad en verkoos de hele wedstrijd de middencirkel als uitkijkpost. Het gevolg waren veel dubieuze beslissingen van een te grote afstand. Een aanvaller van Bloemendaal loopt de 16 binnen maar wil in zijn hoofd sneller dan zijn benen kunnen. Hij kon zichzelf niet bij houden en dan gaat je lichaam voorover. Er liep een Zwanenburg speler vlak achter hem, raakte hem niet aan maar kreeg wel de schuld van zijn tuimeling, een gele kaart en een penalty tegen: 0 – 2. Zwanenburg liet het er niet bij zitten en Dennis werd diep gestuurd. Op knappe wijze wist hij de keeper te verschalken: 1 – 2. Bloemendaal wankelde even en het tweede zette aan. Maar daar was de leidsman weer. Een breedtepass van Zwanenburg werd door een Bloemendaal speler met een uitgestoken arm onderschept en diep gegeven. Een correcte tackle in de 16 van een Zwanenburg verdediger voorkwam een doelpoging. Tot ieders verbazing had de scheids, die op dat moment precies op de middenstip stond, de opzichtige handsbal niet gezien en beoordeelde vanaf die afstand ook de tackle volkomen verkeerd. Het derde cadeau voor Bloemendaal was een feit: 1 – 3. Het was te prijzen dat de jongens -23 van Zwanenburg de kopjes niet lieten hangen. Maar ja als er dan weer iemand kansrijk door leek te breken waarbij een Bloemendaal verdediger over zijn eigen benen struikelt en de schildpad vanaf de middenstip een vrije trap aan Bloemendaal geeft, is het kansloos. De goede man zal ongetwijfeld onpartijdige intenties hebben maar was op cruciale momenten bepalend en hielp, onbedoeld neem ik aan, Bloemendaal wel in het 3 punten zadel.

Na drie thuiswedstrijden achtereen speelt het tweede komende zondag wederom thuis. Het op de één na onderste plaats staande Ouderkerk 2 komt dan op bezoek. Een overwinning van Zwanenburg zou zeer welkom zijn. Het 2e is er dan bijna maar nog niet helemaal. Er volgen daarna nog 7 wedstrijden en een verblijf in de 1e klasse moet dan geprolongeerd kunnen worden.

Arie Keuning