Ger Feenstra 17-7-1942 * 3 – 10 -2020

Op 3 oktober is op 78 jarige leeftijd, toch nog onverwacht, Ger Feenstra overleden. Ger was al enige tijd ziek met geen uitzicht op enige verbetering. Ger zelf berustte daarin. Toch kwam dit bericht sneller dan gedacht.

Ger had in vervlogen tijden een benzine station met een sigaretten winkel daarbij in het verre Limburg. Zijn vrouw Jopie en later ook zijn kinderen, woonde in Zwanenburg en Ger pendelde heel vaak heen en weer. Toen hij het zuiden des lands vaarwel zei en zich permanent aan de zijde van Jopie hield, werd hij lid van de S.V. Halfweg.  Zijn kwaliteiten lagen niet op het speelveld maar tussen twee palen en onder een lat. Op die plek acteerde hij meer dan verdienstelijk en was geruime tijd de sluitpost in het 1e zondag elftal van de rood – blauwen.  Hij hield er, nu niet ver van huis, een garage op na waar jarenlang, tot aan zijn pensionering, menig Zwanenburger klant was. Toen Ger stopte met het voetbal op niveau was een potje met oud ploeggenoten voor hem nog leuk. Hij beleefde daar nog veel plezier aan. Een veteranen toernooi bij Lijnden beschouwde hij als een mooie afsluiting van zijn carrière als actieve speler. Bij SV Halfweg was in die tijd sprake van een omni-bestuur.  Ger trad toe tot de Zondag Kommissie (ZoKie) en werd al ras vertegenwoordiger in de maandelijkse algemene bestuursvergaderingen. Daar ging het niet altijd naar zijn zin en toen hij meende dat de S.V. Halfweg financieel in zwaar weer dreigde te komen greep hij hoogstpersoonlijk in. Bij dit alles was een eerdere voorzitter, zijn oom Piet van der Linden, zijn grote voorbeeld. Hij trad in vele opzichten in diens spoor. Van hard werken was Ger niet vies.  Bij S.V. Halfweg werd onder leiding van Ger gestopt met Judo en Handbal en kwam er één bestuur zonder allerlei onder Kommissies.  Ger was behept om van zijn club weer een financieel gezonde vereniging te maken hetgeen hem ook lukte. Hij was tien jaar (met één jaar onderbreking vanwege een zware bypass operatie) voorzitter en was dag en ook regelmatig werkelijk nacht met de club bezig. Hij was bestuurlijk, niet alleen vanaf zijn zetel aan het hoofd van de tafel, bezig. Elke dag was hij rond de velden waar te nemen en regelde van alles, zoals een tribune bij het hoofdveld. Bij de opbouw hiervan stak hij ook zijn handen uit de mouwen. Deze tribune wordt nu dankbaar door vv Zwanenburg gebruikt. Tijdens zijn voorzitterschap gooide hij wel eens een visje uit naar de voorzitter van de buurclub over een eventueel samengaan. Hij kreeg dan nul op het rekest, vond het jammer maar respecteerde diens standpunt. Op een gegeven moment vond hij het mooi geweest om die leidersrol te vervullen en wilde graag een stapje terug doen. Hij zocht een jongere opvolger maar bleef op de achtergrond nog steeds betrokken en bezig. Toen er bij NAS een wisseling van de wacht kwam lag de weg naar een fusie open. Ger juichte dit toe hoewel hij bij de drie jaar durende totstandkoming  liever op de achtergrond bleef. Toen de fusie een feit was stroopte Ger zijn mouwen weer op. De tribune werd onder zijn toezicht verplaatst en grote delen bij de ingang werd opnieuw betegeld. Daar staan ook drie loodsen die het “honk” van de onderhoudsploeg zijn. Op één van die loodsen hangt een blauw straatnaam bordje: “Ger Feenstra Plein”.  Ger gaf altijd hoog op van Piet van der Linden, zijn grote voorbeeld. De generatie die Ger als speler, ZoKie lid, voorzitter, mede bestuurslid en harde werker hebben meegemaakt zullen hem ongetwijfeld als hun grote voorbeeld zien.

Jopie, Erwin, Jolanda en verdere familie veel sterkte gewenst om met dit verlies om te gaan.

De crematie zal op donderdag 8 oktober in besloten kring plaatsvinden.

Arie Keuning

1 reactie

• Clubman pursang en erelid Ger Feenstra die heel veel voor vv Zwanenburg betekent heb . Groot verlies voor de club ,die jammer genoeg de jaren na zijn pensioen geen gebruik van hem heeft gemaakt!
    Veel sterkte gewenst aan de familie.