Zwanenburg in Coronatijd

Zondag 4 oktober was uiteraard natuurlijk Dierendag en ook de eerste supporter loze wedstrijddag i.v.m.  de aangescherpte Corona richtlijnen. Dat is ten eerste een domper voor het amateurvoetbal en daarnaast ook financieel ingrijpend voor de verenigingen.

Tot het begin van dit weekend was ook niet bekend of het mogelijk was om als clubverslaggever aanwezig te kunnen en mogen zijn bij een uitwedstrijd. Bij thuiswedstrijden maakt het bestuur het mogelijk om mij aanwezig te laten zijn bij de wedstrijden. Voor uitwedstrijden is er echter ook een ontvangende club die hier iets van moet vinden. Het bestuur van VV Zwanenburg heeft zijn  best gedaan om hier medewerking in te verlenen en dus werd ik bij de entree van het sportpark van VVH/Velserbroek al opgewacht door Teamleider Piet Zaal, die mij introduceerde bij de verantwoordelijke bestuurder van de thuisclub.

Daar kon het dus al niet meer fout gaan en verliep allemaal soepel.

Voor  de mannen van Zwanenburg was de voorbereiding iets minder soepel,  daar er absenties waren van Melle de Graaf en Rody Bottelier en blessures bij Kevin Verhoeve en Max Brugman.

Dat hield in dat er wat wijzigingen waren in de basis. Robin Poelsma, Zakaria el Johari en Niels Oostwouder mochten de opengevallen plaatsen innemen.

Zo kon de wedstrijd beginnen met een flinke en koude  wind schuin over het veld.

De start van onze mannen was goed en VVH/Velserbroek werd direct teruggedrongen op eigen helft.

Er kwamen ook vrij snel behoorlijke kansen en in minuut 8 stond de 0-1 al op het bord. Nick de GraaF wist treffer nummer 3 van dit seizoen aan te tekenen. Zou het een relaxte middag worden?

Deze hoop werd voor een deel direct opzij gezet, daar Roy von Mauw in de 12e minuut al geblesseerd het veld moest verlaten. Zijn vervanger was Luigi Olieberg. Hij speelde een meer dan verdienstelijke wedstrijd op een positie die niet helemaal zijn plek is.

Tot op het half uur verliep het goed voor de mannen van het technisch duo van Boxel/ Griffioen. Er bleven kansen komen en er was ook nog een afgekeurde goal van Niels Oostwouder bij. Maar we waren weer te makkelijk in het niet benutten van de kansen en dan gaat het een keerfout.

Plotseling komt VVH/Velserbroek terug. Men is al meer in het spel aan het komen, maar spits Jordy Hurkmans heeft maar heel weinig ruimte nodig en dat bewees hij dus in de 28e  minuut. Vanuit een voorzet, wist hij zijn voet tegen de bal te zetten en onze keeper te verrassen en dus 1-1.

Tegen de verhoudingen in. Zwanenburg is wel de baas op het veld, maar de thuisploeg heeft ons spelletje door en laat ons komen. Middels een korte en felle dekking en de nodige duwen weten ze het spel van Zwanenburg te ontregelen.

Daarnaast is het aantal kansen aan Zwanenburg kant groot, maar we moeten er nauwkeuriger mee om leren gaan. Tegen sterkere tegenstanders gaan we daar last van krijgen.

Met de gelijke stand bereiken we de rust en zoek ik samen met verslaggever van het Haarlems Dagblad de warmte op. Napratend komen we tot de conclusie dat het nog geen geweldige wedstrijd is en dat het eigenlijk nog alle kanten op kan gaan.

De tweede helft begint weer hosanna voor Zwanenburg. Niels Oostwouder heeft al op diverse plekken op het veld laten zien dat hij vandaag in ”Zlatan vorm” was en dat bekroont hij in de 6e minuut  na rust met een “Marco van Basten” omhaal die ook doel treft en de 1-2 brengt.

Een lekker begin en nu afmaken…..

Dat gebeurt dus niet. Zwanenburg is weer niet nauwkeurig  genoeg en speelt te langzaam om de tegenstander stuk te maken. De kansen komen er weer, maar ook nu komt de thuisploeg weer in de wedstrijd en weet men in het “Velserbroeks kwartiertje “ in minuut 86 toch nog de 2-2 te scoren. Een bal blijft langt hangen en er  is van alles aan de hand in het strafschopgebied van Zwanenburg. Toch ligt  de bal  in eens zomaar in het doel.

Een domper, maar de uitgevallen Martijn Degeling geeft direct aan dat de winnende treffer ook nog gaat komen. En hij is een echte waarzegger, want in minuut 88 weet man of the match Niels Oostwouder de 2-3 aan te tekenen. Direct krijgt ook een speler van VVH/Velserbroek van de rustig leidende scheidsrechter 2x geel voor commentaar en dan is het klaar.

In de voorlaatste minuut krijgt Joshua von Mauw na een forse charge een penalty mee en dan is aanvoerder Jordy Vierbergen altijd wel bereid om dit cadeau in ontvangst te nemen.

De eindstand is dan 2-4. Voor De vereniging Zwanenburg is een goed resultaat op deze memorabele dag, waar het bericht kwam dat de oud voorzitter van SV Halfweg , dhr. Ger Feenstra was                             overleden. Een zondag dus met een zwart randje en het medeleven gaat uit naar de familie Feenstra.

Komende zondag komt thuis de koploper van deze afdeling bij ons op bezoek. ZSGOWMS heeft met 9 punten een 100% score en dus voor Zwanenburg een mooi moment om daar antwoord op te geven.

Man of the Match:

De punten gaan vandaag naar twee spelers die met enorme berg energie de wedstrijd uiteindelijk naar Zwanenburg hebben toegetrokken en het centrale duo in de defensie. Zij wisten het gevaar van spits Jordy Hurkmans behoorlijk aan banden te leggen.

. 1 (3 punten )                   –  Niels Oostwouder

. 2 (2 punten)                    –  Jordy Vierbergen

. 3 (1 punt)                         –  Robin Poelsma en Milan Hengeveld

Score verloop   VVH/Velserbroek – Zwanenburg  2-4 (ruststand 1-1)