Bij Zondag 2 kan het verkeren

Vroeger werden er bij Halfweg gastdiensten geregeld. Zo had er iemand van de Jeugdkommissie (JeuKie) dienst op de zaterdagochtend. Die werd voor de middagdienst afgelost door iemand van de ZaterdagKommissie (ZaKie) en op zondag was de hele dag iemand gastheer van de ZondagKommissie (ZoKie). Zonder publiek en met de kantine dicht moesten er toch teams en scheidsrechters ontvangen worden, van kleedkamersleutels worden voorzien en een drankje krijgen in de rust. Ik deed vandaag weer eens ouderwets ZoKie dienst en kon zodoende ook regelmatig een blik op veld 1 werpen. Daar speelde het 2e tegen het geduchte AGB 2.  Tot mijn verbazing meldde dezelfde scheidsrechter als vorige week zich bij mij. Ook verbazend was dat naast de keeper ook drie spelers van AGB bij 12 graden + ook met handschoenen aan het veld op kwamen. Met sinds gisteren de vlaggen halfstok en na één minuut stilte rond de middencirkel toog AGB met volle overtuiging in de aanval. Ik veronderstelde al ras dat dit een lastig potje zou gaan worden voor het tweede. Keeper Ronald moest meteen aan de bak bij een venijnige inzet in de korte hoek. De veronderstelling werd een overtuiging toen Ronald in de 6e minuut weer redding bracht, de bal terug het veld in sprong maar vanaf zo’n 20 meter met een geplaatst schot toch werd gepasseerd: 0 – 1.   Het tweede schoot wakker en beet wat van zich af. In de 11e minuut zocht Zwanenburg nadrukkelijk de aanval en bij een doelpoging kwam de bal voor de linker van Dennis Loogman terecht. Die haalde verwoestend uit: 1 – 1. AGB wilde de draad van de eerste minuten weer oppakken maar kreeg meer en meer moeite om de 16 te bereiken. Zwanenburg daarentegen kwam aan de overkant wel regelmatig gevaarlijk voor het doel. Eén der aanvallen kwam op rechts, randje 16, bij Thimo terecht. Die zette strak voor waarop Dennis Loogman prima anticipeerde en verrassend met rechts de keeper bij de 1e paal wist te passeren: 2 – 1. Ik was nog niet overtuigd van een goed resultaat maar voelde mij wel steeds geruster. Zwanenburg had het heft in handen genomen. AGB had veel moeite met de diepgang van het tweede en met de snelheid waarmee dat gepaard ging. Met nog een beetje reserve voelde ik mij wat meer op mijn gemak toen Dennis Loogman vanaf links met een diagonale schuiver zijn hattrick voltooide: 3 – 1. Op slag van rust kreeg Thimo nog een goede kans maar wist die niet te verzilveren.

De tweede helft was amper 5 minuten op gang toen de 4 – 1 tegen het rood – blauwe net lag. Wederom was Dennis Loogman de schutter. AGB bakte er aanvallend niet veel meer van. De Zwanenburg verdediging met Raymond Graal, Tom van Es, Jimmy Bakker en Ian Ruigrok stond dat ook niet toe. AGB werd stuk gespeeld en Zwanenburg voerde de score verder op. Nu was Dennis de aangever en wist middenvelder Wouter Mulder in de korte hoek te scoren: 5 – 1. Het was duidelijk D-Day vandaag. Met wederom een strakke schuiver vanaf links in de verste hoek tekende Dennis zijn vijfde aan: 6 – 1. De keeper van AGB verscheen na de rust al niet echt fris terug onder de lat. Na zijn poging de inzet van Dennis te keren bleef hij liggen en kon niet meer verder. Niet een speler maar de omvangrijke grensrechter van AGB werd zijn vervanger. Hij wist in de laatste kleine 20 minuten niet één bal te keren. De meeste pogingen van Zwanenburg om hem te testen gingen over, naast, voorlangs of werden door een speler onschadelijk gemaakt. Slechts vier maal was er een inzet van het tweede tussen de palen.Eerst was het Mitch. Vanaf de linker kant plaatste hij met zijn verkeerde been de bal beheerst diagonaal in de verste hoek: 7 – 1. Daarna was het de beurt aan Rick van der Tol die zijn harde (sleur)werk beloond zag met een treffer: 8 – 1. Mitch wist, wederom met zijn verkeerde linker, zijn tweede te maken: 9 – 1. Het slotakkoord was voor “the man of the Match”, Dennis Loogman die met een poeier in het dak van het doel de dubbele cijfers wist te behalen: 10 – 1.

Mijn aanvankelijke overtuiging dat het wel eens mis kon gaan vandaag zette zich om in hoop en uiteindelijk in geloof op een goed resultaat. Het kan verkeren binnen 1 ½ uur.

Het tweede is nu alleen koploper met 9 uit 3 en heeft een doelsaldo van 20 – 2. Volgende week de routiniers bij Kampong 3 uit dat mede koploper was maar vandaag verloor. Vorig seizoen verloor het tweede in Utrecht van de geslepen 30 + ers, maar misschien is er toch wat mogelijk met het spel zoals vandaag. Veel diepgang en snelheid. Vanwege corona kon ik niet naar Frankrijk. Met een zelfgemaakte “Press” kaart om mijn nek kan ik daarom volgende week voor alle thuisblijvers gewoon weer verslag doen.

Arie Keuning