Een roerig middagje in Spaarndam

Voorafgaand aan de wedstrijd was al aangegeven dat de wedstrijden tegen een streekgenoot soms bijzondere sentimenten kunnen opleveren. Ook komen er vaak bijzondere krachten aan het oppervlak. Waar je denkt dat de ene ploeg het helemaal niet heeft en eigenlijk het spoor bijster is en de andere ploeg lekker meedoet, komen er zomaar verrassingen uit de hoge hoed. De ontmoeting tussen Spaarnwoude en Zwanenburg was een wedstrijd waar alle bovengenoemde punten in aanwezig waren.

Onze eigen ploeg was nagenoeg compleet. Alleen Kevin Verhoeve en de al lang afwezige Davy Buijs ontbraken. In de verdediging had Camiel Kesbeke zijn plek terug en de bank was redelijk gevuld met aanvulling uit het 2e in de persoon van Patrick Selvi en Zoey de Jong.

Spaarnwoude was zeker niet compleet. Er ontbraken diverse spelers i.v.m. wintersport en andere verplichtingen.

Het zou dus gewoon een wedstrijd worden waarin Zwanenburg verder kon gaan op de ingeslagen weg

De wedstrijd begon eigenlijk ook in die lijn. Zwanenburg begon goed en wist enkele mogelijkheden te creëren.  Spaarnwoude deed echter wel gewoon mee en kwam ook een paar keer dicht in de buurt en had zelfs na 8 minuten de grootste kans.

Maar Zwanenburg heeft qua spel de regie, al verzet Spaarnwoude zich ook in deze periode al met stevig voetbal. De scheidsrechter ziet niet alles en geeft de verkeerde partij nogal eens voordeel, Toch weet Zwanenburg in de 18e minuut op voorsprong te komen. Na een goede actie weet Martijn Degeling het net te vinden. Tien minuten later ligt de 2e bal in het net bij Spaarnwoude, maar deze goal kan de goedkeuring van de scheidsrechter niet wegdragen en wordt afgekeurd wegens buitenspel van de maker, Jordy Vierbergen.

Ook daarna blijft Zwanenburg het spel dicteren, maar toch weet Spaarnwoude steeds meer van het spel van de tegenstander te ontregelen door de duels stevig aan te gaan.

Ook sluipt er in de gelederen van Zwanenburg enige gemakzucht of lijkt het wel of de ploeg niet goed bij de les is.

Zo ontstaat in de 35e min ook de gelijkmaker van Spaarnwoude. Een ongevaarlijke aanval van de thuisploeg wordt niet goed verwerkt of weggewerkt en dan is het weer het bekende spreekwoord: “twee honden vechten om het been en de derde gaat er mee heen.” Nu was het hier geen vechten, maar kijken wie de bal zou wegschieten en toen dacht een paarse tegenstander eigenlijk; “als jullie er niets mee doen schiet ik de bal in het doel”

Zo is het dus zomaar 1-1 en gaan we weer opnieuw beginnen.

Dat is inderdaad het geval na de rust. Voor de rust is Camiel Kesbeke al uitgevallen met een kuitblessure en is Robin Poelsma in de ploeg gekomen. Verder zijn er geen aanpassingen.

In het 2e bedrijf gaat het tot de 73e min eigenlijk nog redelijk normaal. Spaarnwoude blijft stevig voetballen en Zwanenburg probeert nog een doelpunt te maken.

In de 55e minuut is er een eerste opstootje voor het doel van Spaarnwoude. Daar is van beide ploegen een speler bij betrokken, maar waarom een andere speler van Spaarnwoude nu uit het veld moet is een raadsel.  Ook daarna lijkt er niets aan de hand voor Zwanenburg.

Doelpunten zullen er niet veel meer te zien zijn op dit moeilijk te bespelen veld, maar een gelijkspel moet mogelijk zijn.

In de 73e minuut gaat het echter helemaal fout. Zwanenburg komt op achterstand oor een gelukkig goal van Spaarnwoude. In de emotie komt een speler van Spaarnwoude tegen onze keeper aan. Die probeert de botsing te voorkomen, maar maakt volgens de scheidsrechter een slaande beweging. Bijzonder is dat niemand dat heeft gezien. Niet in het veld en niet aan de kant. Wel rood voor onze keeper en de teams hebben nu weer evenveel spelers, daar reserve doelman Max Brugman tussen de palen komt en Robin Poelsma naar de kant gaat.

Daarna is onze leidsman niet meer zo zeker in zijn waarnemingen en stuurt hij bij een overtreding op de rand van de 16 m, waar echt wel een stevige botsing was, plotseling beide boosdoeners naar de kleedkamer.( een speler van Spaarnwoude en een speler van Zwanenburg) Beide ploegen gaan nu verder met 9 spelers.

Maar het is nog niet genoeg in de “kaartenregen”. Al in blessuretijd krijgt onze reservekeeper ook rood voor het vasthouden van een doorgebroken speler.

Al met al een vreemd einde aan deze middag, waar de scheidsrechter van dienst helaas wel heel erg de hoofdrol opeiste.

Zwanenburg staat weer met de benen op de grond en moet de wonden likken en de KNVB heeft in deze twee weken heel wat geld in de plus.

Volgende week zondag een herstelmogelijkheid en mocht er iemand zijn die in de goal wil gaan staan……aanmelden bij de technisch leiding. Want zo wordt de spoeling wel heel snel, “flinterdun”

De wedstrijden 8 maart

Alliance – Aalsmeer 3-1

Van Nispen – Voorschoten’97 2-1

RKDES – De Kennemers 1-2

Spaarnwoude – Zwanenburg 2-1

VSV – Sp. Leiden -2-2

VVH/Velserbroek – Bloemendaal 1-2

WVC – Nicolaas Boys 2-0

Man of the Match:

De mannen met punten zijn dit weekend ver te zoeken. Slechts één speler met punten, omdat hij de  ondankbare taak kreeg om als 3e keeper tussen de palen te moeten.

. 1 (3 punten )                   –  Justin Schouten

. 2 (2 punten)                    –

. 3 (1 punt)                         –

Score verloop   Spaarnwoude – Zwanenburg   2-1  (ruststand  1-1)