Zondag 2, er waait een wind door de bomen

Helaas kon het tweede vorige week zondag zijn koppositie niet waar maken en daarmee ook niet handhaven. DCG 2 was niet echt beter maar won door 2 knullige tegengoals. Door gebrek aan overtuiging bij Zwanenburg werd de nederlaag een feit. Medekoploper Hooglanderveen speelde gelijk, waardoor SDZ 2 van plaats 5 naar plek 1 klom. DCG 2 ging Zwanenburg 2 voorbij dat door het verlies op plaats 4 belandde.
Vandaag was het in en tegen Abcoude te doen dat op de één na laatste plaats stond. Daar draafden de volgende spelers voor op:
Ronald Hagman (doel), Iggy Stolwijk, Lars v. Dommelen, Milan Hengeveld (A), Ian Ruigrok, Kamil Klusek (PL), Stijn Blankenagel, Timo Hengeveld, Mitch Sneijders, Bas Tichelaar, Nick de Graaf.
Wissels: Bas van Leijden, Bas Koster, Luuk de Graaf.

Nadat er in de vroege ochtend nog sprake was van storm (8Bf) en regen namen zo rond 11.00 uur beiden in intensiteit wat af. Desalniettemin bleef het herfstachtig op deze 8e december en was het toch lastig voetballen met een straffe wind. Toen ik aan kwam lopen zag ik dat er mooi op tijd werd afgetrapt. Ook zag ik dat al na 1 minuut Abcoude een dot van een kans kreeg. Keeper Ronald bracht met zijn voet gelukkig redding. Daarna deelde Zwanenburg een speldenprikje uit maar de tweede echte kans was wederom voor Abcoude. Ook nu bracht Ronald weer redding, nu met zijn vingertoppen.
De wind bleef van invloed op het spel dat zo langzaam maar zeker door Zwanenburg werd gecontroleerd. Er kwamen kansen. Tussen de 8e en 20e minuut wel drie grote ook. Maar zowel Bas als wel Nick kregen de bal er niet in. De keeper van Abcoude groeide meer en meer in zijn rol. Bij tijd en wijle werd bij Zwanenburg de bal op het middenveld, soms zelfs makkelijk, ingeleverd of bij gebrek aan felheid, verloren. Gelukkig stond het achterin prima en lieten de vier verdedigers tot aan de rust geen steek vallen. Aan felheid ontbrak het niet bij Abcoude hetgeen soms pittige duels opleverde. Daarbij liet de in het blauw gestoken scheidsrechter veel toe. De rust leek op een brilstand af te stevenen tot Bas Tichelaar in de 38e minuut zijn vierde kans kreeg. Hij krulde de bal vanaf de 16, iets links voor de goal, langs de keeper. Het speeltuig ketste tegen de paal om vervolgens via de bibs van een Abcoude speler toch nog in het doel te caramboleren; 0 – 1. Na 45 minuten was iedereen blij de beschutting even op te kunnen zoeken.
In de rust liet ik mij ontglippen dat, gezien het spel van de laatste 20 minuten in de eerste helft, de score na rust zomaar eens aardig op zou kunnen lopen in het voordeel van Zwanenburg. Na het laven van een warme chocomel toog ik naar de overkant om uit de wind op de “tribune” plaats te nemen. Kamil was gewisseld en de tweede aanvallende Bas (Koster) betrad het strijdtoneel. Onderweg zag ik Ian diep gaan en net voor de achterlijn onderuit gehaald worden. De vrije trap plaatste Timo in de 46e minuut op het hoofd van Lars die de keeper kansloos liet: 0 – 2. Nog steeds onderweg ontvouwde zich de volgende Zwanenburg aanval waarbij Bas Tichelaar het eindstation was. Hij maakte er zonder tussenkomst van een andere speler in de 47e minuut 0 – 3 van. In de 48e minuut bereikte ik de tribune en ging er even heerlijk voor zitten. Ik was niet de enige die deze keuze maakte. Zwanenburg bleef de betere maar Abcoude bleef ook proberen van zich af te bijten. Hun beste speler (nr.9) was een roepende in de woestijn en die moest lijdzaam toezien dat Bas Tichelaar er in de 55e minuut 0 – 4 van maakte. Het was gedaan en de laatste twee wissels mochten in de 68e minuut nog even opdraven. Nog een Bas (de 3e dus) in de aanval er bij en ook Luuk mochten hun kunsten laten zien. Na vele felle duels oogluikend toe te hebben gelaten en derhalve weinig te doen te hebben gehad, floot de leidsman ineens voor een onschuldig uitziende verdedigende actie van Lars die voor mij vandaag “man of the match” was. De bal werd op de rand 16 neer gelegd en sloeg in één tijd via de binnenkant paal tegen het net: 1 – 4. Het duel ging richting het laatste kwartier en bloedde dood. De buit was binnen. Bij wat meer felheid en overtuiging had Zwanenburg zomaar in de dubbele cijfers kunnen belanden. Die felheid en overtuiging moet volgende week zeker aanwezig zijn, vooral op het midden van het middenveld. De ontknoping van vandaag was namelijk verrassend. Koploper SDZ 2 speelde gelijk. Ook DCG 2 (nr.3) speelde gelijk en Hooglanderveen (nr.2) verloor. Conclusie van dit alles is dat Zwanenburg 2 koploper is in de res. 1e Klasse vanaf vandaag. Zoals ik vanuit Frankrijk al eerder schreef: Het kan verkeren in deze afdeling.

Normaal zou het tweede op 22 december voor de KNVB beker moeten spelen. Vanwege een groot feest op de 21e is de wedstrijd verplaatst naar a.s. dinsdagavond 10 december. Het tweede speelt dan thuis om 20.00 uur tegen HBC 2 dat vorig seizoen naar die andere 1e klasse wist te promoveren en daar nu koploper is. Zou het tweede in de beker kunnen overwinteren?

Voor de competitie rest nog één wedstrijd alvorens de spelers aan hun winterslaap kunnen beginnen. Volgende week zondag, 15 december is het wederom uit, dan tegen een geduchte tegenstander waarvan in de beker al werd verloren met 3 – 1. Deze wedstrijd bij SDZ 2 (betaald parkeren) begint om 11.30 uur. Zou het tweede voor de december dubbel kunnen gaan en Herfstkampioen worden?

Arie Keuning