Zwanenburg en de taaie klus

Voorafgaand aan de wedstrijd was in de vooruitblik al een beetje gefilosofeerd over een moeilijk middagje. Daarbij werd er uitgegaan van een zeer defensieve instelling van de bezoekers.

Dat was vandaag niet de echte boosdoener. Ja, de tegenpartij was geen technisch “dreamteam” en grote dadendrang was er met name in de eerste helft zeker niet te constateren.

Nee de echte tegenstander was het weer en een beetje de onrust aan Zwanenburg kant. Of er ook sprake was van onderschatting en een gevoel van superioriteit, durf ik niet direct te zeggen. Maar het lukte allemaal niet zo best.

Tim Cloos, onze pupil van de week, begon heel goed en zorgde op een prachtige manier voor het openingsdoelpunt.

Daarna begon de wedstrijd met twee ploegen die beide erg onrustig en zelf wat wild de eerste verkenningen deden in de vijandelijke linies. Gelukkig was onze man in het zwart, de scheidsrechter, steeds dichtbij het spel en kon hij alles goed in het zicht en in de hand houden. Daardoor werd de wedstrijd nooit echt een veldslag. Was de scheidsrechter echter minder snel of alert geweest, dan zou dit wel eens een wedstrijd geweest kunnen zijn, die aan beide kanten slachtoffers zou hebben opgeleverd en twee incomplete ploegen na 90 minuten.  Dus hulde voor onze scheidsrechter.

Na een klein kwartier kwam Zwanenburg op voorsprong. Een diepe bal van Jurrian te Hoonte bracht Niels Oostwouder en Jordy Vierbergen plotseling vrij voor de keeper en dan is het voor onze aanvoerder  meestal een klein kunstje om te scoren. Dat gebeurde gelukkig en zo was de 1-0 een feit.

Daarna wilde Zwanenburg wel doordrukken, maar was het geluk er niet. Van Nispen wilde ook wel, maar had de macht en kwaliteit niet. Zo af en toe kwam de ploeg wel in de buurt van het vijandelijke doel, maar echt gevaarlijk was het allemaal niet.

Ook Zwanenburg ontbeerde het geluk en de rust en dus ging er veel niet goed. In de 42e minuut was het echter wel feest. Terry Bergisch verzond een heerlijke bal in de diepte en Kevin Verhoeve wist na een mooie actie de bal diagonaal in de verre hoek te schieten. Zo stond de 2-0 toch nog op het bord voor de rust.

Na de thee mocht Rick van Veen nog 45 minuten zijn opwachting maken. Na de winterstop doet hij een stapje terug en gaat op een lager niveau spelen. Gezinsuitbreiding en fysieke herstelmomenten hebben hem doen besluiten om de ploeg vaarwel te zeggen. Rick heeft vele jaren deel uitgemaakt van het Zwanenburgse keurkorps en heel wat treffers op zijn naam staan en dus is het jammer.

Maar dat is een beslissing die een ieder zelf neemt. Rick van Veen hartelijk dank voor heel veel mooie jaren in Zwanenburg 1.

Verder was de tweede helft eigenlijk nog rommeliger dan de eerste helft. Aan beide kanten was het geluk en vernuft soms ver te zoeken. In de 59e minuut kreeg Van Nispen het geluk op een presenteerblaadje en werd er een terugspeelbal te langzaam ingespeeld. Daardoor kon onze keeper er niet meer op tijd goed bij. Hij probeerde nog wel het een en ander te repareren, maar  wilde ook niet dusdanig wild ingrijpen en een rode kaart riskeren. De interceptie  van onze keeper kwam bij een tegenstander terecht en  die wist keurig het verlaten doel te vinden en de 1-2 aan te tekenen.

Dan komt er een periode waarin de tegenstander denkt meer te kunnen halen en probeert nog meer strijd te leveren. Zwanenburg schrikt daar van en wil voor het eigen doel de punten verdedigen.

Dat is nooit een verstandige oplossing en dus stuurt trainer Van Boxel zijn manschappen weer naar voren. Toch blijft het lang onrustig in de Zwanenburgse gelederen en pas als Joshua von Mauw in de slotfase eindelijk de ruimte en de richting vindt voor de 3-1, is er rust. Dan komt e overwinning in de blessuretijd niet meer in gevaar en zijn de punten dus binnen na een taaie middag.

Volgende week nog één keer in het strijdperk tegen en bij Nicolaas Boys in ……….

De Nababbel

Natuurlijk is er weinig te klagen, want we gaan weer een beetje omhoog. De concurrentie heeft een moeilijke middag en hier en daar worden punten gemorst. Als onze eigen mannen dan wel de overwinning behalen en met een mooi aantal van 17 punten lekker op plek 5 staan,  is er weinig reden tot klagen. Natuurlijk is het spel niet altijd oogstrelend, maar ook de wind was vandaag een behoorlijke spelbreker. Er is geknokt en men heeft over het algemeen met veel strijd en energie de wedstrijd over de streep getrokken. Natuurlijk is onze trainer niet echt tevreden over de periode na  de tegentreffer van Van Nispen. Er sloop toen angst in de ploeg en men kwam niet meer goed uit de eigen 16. Maar men bleef knokken en uiteindelijk kwam de bevrijdende 3-1 op het bord en was het opnieuw dus een 6 punten weekend.

Want ook Zwanenburg  2 pakte weer de overwinning door uit bij Abcoude te winnen. De ploeg staat nu gedeeld eerste.

Man of the Match:

De punten gaan deze keer naar een kilometerman. Op het middenveld zorgde Martijn Degeling voor veel bal veroveringen en was hij ook offensief veelvuldig in beeld. Daarom voor hem plaats nummer 1. De tweede plaats is deze keer voor het duo wat de mooiste treffer maakte en de bevrijdende treffer. Onze beide flankspelers hebben weer heel veel energie in de strijd gebracht en als bekroning dus een treffer. Het laatste eremetaal is voor de man van de 1-0 en de man die verdedigend weer veel energie moest geven om de overwinning niet in gevaar te laten komen. Onder de mannen op de plaatsen 1 t/m 3 een hele groep die vandaag wel een goede prestatie hebben geleverd, maar dus net niet in de punten.

Volgende keer………nieuwe kansen.

. 1 (3 punten )                   –  Martijn Degeling

. 2 (2 punten)                    –  Joshua von Mauw en  Kevin Verhoeve

. 3 (1 punt)                         –  Nigel Ciebrant en Jordy Vierbergen