Matige seizoens ouverture voor Zwanenburg.

Na de goede oefenperiode en het zien groeien van het elftal, was het vandaag dan echt om de punten. De tegenstanders was De Kennemers. Een ploeg die we nog niet eerder tegen waren gekomen. Wat kun je verwachten…..van enkele insiders kwam de informatie dat de tegenstander vorig jaar langdurig bovenin had meegedaan in een 3e klasse met ploegen uit de kop van Noord Holland. Zelf kende ik De Kennemers als tegenstander op een hoger niveau in de 1e of 2e klasse.

Wat gaat het dus brengen? In principe was Zwanenburg langzaam naar een vaste formatie gegroeid en de beginopstelling maakte dat ook waar. Na een voorzichtig ,maar overtuigend begin van onze Pupil van de week ; Jairo Verbruggen, werd om even na twee uur de wedstrijd in gang gezet.

De scheidsrechter van dienst kwam rustig en alert over en de ploegen zochten in het begin naar elkaars kracht en het spelsysteem.

Zwanenburg begon heel goed en was rustig in het spel en men vond elkaar goed. Al vrij snel wist men de vrije Jordy Vierbergen te vinden, maar helaas werd zijn kans afgefloten wegens buitenspel.

Daarna gingen onze mannen goed door. Natuurlijk weet ook de tegenstander zo af en toe in de buurt van ons doel te komen, maar gevaarlijke situaties ontstaan niet echt.

In de 9e minuut komt een diepe bal bij de vrij lopende Kevin Verhoeve. Hij stuit op de keeper, maar de tweede bal is voor Rick van Veen. Hij weet de keeper te passeren en dus staat Zwanenburg keurig met 1-0 voor.

Daarna gaat onze ploeg goed door en ontstaan er prachtige kansen…

Jordy Vierbergen plaats een heerlijke vrije trap op de kruising en krijgt in de 24e minuut nog een geweldige kans. Kort voor de rust weet ook Bas Koster vrij voor de keeper van De Kennemers  te komen. Maar helaas alle kansen worden niet benut.

En een gegeven is dan: “wanneer je de bal er zelf niet in kunt schieten, gaat de tegenstander dat doen”  En dat gebeurde er dus ook  Zwanenburg was nog aan het treuren over de gemiste kans van Bas Koster, maar de sluitpost van De Kennemers had zijn linkerflank helemaal vrij zien staan en wist de bal daar te krijgen en daarna was het voor de super scherpe spits  een makkelijke opdracht en stond de 1-1 op het bord. Op zich was dat niet onterecht, want na  een goed begin van Zwanenburg  had De Kennemers in het tweede deel van de eerste helft steeds meer het initiatief.

Daar konden de ploegen de thee mee gaan opzoeken.

Na de rust gaat de strijd eigenlijk op dezelfde wijze verder. Bij Zwanenburg is Nick de Graaf in de ploeg gekomen voor Bas Koster, maar opnieuw moet Zwanenburg steeds  achteruit en is de ruimte tussen aanval en de rest van de ploeg te groot. Natuurlijk eist de warmte zijn tol en het is dan ook goed dat Davy Buijs in de 60e minuut nieuwe energie komt brengen en de plek inneemt van Martijn Degeling.  Ook de tegenpartij gaat wisselen.  Op zich weet Zwanenburg nog wel kleine kansjes te creëren uit dode spelmomenten en terugkomende ballen, maar meer dan minieme mogelijkheden zijn het niet.

Het gevoel is dan dus niet goed meer. Je hoopt het niet, maar de angst is er, dat de tegenstander uiteindelijk de punten mee naar huis neemt.

Dat gebeurt ook. Helaas komt de 1-2 uit een buitenspel situatie, waar de scheidsrechter niet van wil weten. De bal ligt echter in het net en de achterstand is een feit.   De Kennemers maakt de wedstrijd dan binnen 10 minuten af, als het ook de 1-3 weet te scoren.

Bij Zwanenburg komt dan Terry Bergisch de moegestreden Rody Bottelier nog vervangen. Zwanenburg gaat nog proberen te stormen, door achterin met 3 man te spelen en Jurrian te Hoonte als extra gevaar mee naar voren te sturen. Dan komen er nog wel kansjes, maar het geluk is vanmiddag niet aan onze kant. Dat Jordy Vierbergen nog weet te scoren is natuurlijk fijn en brengt de stand op 2-3. Maar meer geeft De Kennemers ons niet en dus levert de eerste wedstrijd geen punten op.

De nababbel:

Kort samengevat, is het een beetje een teleurstelling en was er hoop op een beter resultaat.

Misschien is De Kennemers wel een topper en gaan ze bovenin mee draaien. De andere uitslagen zijn gelukkig ook nog niet super en onze eerstvolgende tegenstander: WVC , moest ook een nederlaag incasseren. Komende zondag dus de eerste uitwedstrijd en dus allemaal op naar Roelofarendsveen.

Man of the Match

Natuurlijk moeten er ook in deze wedstrijd in de strijd om de speler van het jaartrofee of de man of the match punten worden gegeven, maar dat was niet eenvoudig. Dus in de mineur van een wegegeven wedstrijd zijn er punten voor :

. 1 (3 punten )                   – Rody Bottelier

. 2 (2 punten)                    –  Melle de Graaf en Justin Schouten

. 3 (1 punt)                         –  Rick van Veen, Jordy Vierbergen en Kevin Verhoeve

Score verloop    Zwanenburg – De Kennemers 2-3 (ruststand 1-1)

09e min                1-0         Zwanenburg      – Rick van Veen

43e min                1-1         De kennemers

Rust

73e min                1-2         De Kennemers

79e min                1-3         De Kennemers

90 +                       2-3         Zwanenburg      – Jordy Vierbergen