Nieuw sportaanbod voor jongeren in Zwanenburg-Halfweg

buurtsport

Sportverenigingen starten per april 2019 met een nieuw sportaanbod gericht op jongeren. Met het project Buurtsport Zwanenburg-Halfweg kunnen jongeren kiezen uit zeventien verschillende sportactiviteiten: van voetbal tot hiphop en BMX tot basketbal. Het doel van Buurtsport is het aanbieden van betekenisvolle activiteiten aan jongeren en ze betrokken houden bij het dorp.

Met Buurtsport Zwanenburg-Halfweg kunnen jongeren ontdekken welke sport ze aanspreekt. Buurtsport biedt zeventien verschillende sportactiviteiten aan, zoals badminton, volleybal, basketbal, judo, BMX, voetbal, streetdance, hiphop en moderne dans. Elke sport wordt tot de start van de zomervakantie één keer per week aangeboden. Voor de meeste van deze activiteiten betalen de deelnemers € 25 voor twaalf lessen. Naast het aanbod voor jongeren zijn er ook lessen voor kinderen vanaf vijf jaar en voor volwassenen.

Meerdere doelgroepen

Buurtsport Zwanenburg-Halfweg is vooral gericht op jongeren, maar biedt meer dan dat. Ook kinderen vanaf 5 jaar en volwassenen kunnen een aantal sportactiviteiten volgen. Daarnaast is er een speciale les voor jongeren, Sport Extra, die moeite hebben om mee te kunnen doen aan de activiteiten van het reguliere sportaanbod. Dit kan komen door een sociaalemotionele en/of motorische achterstand of doordat zij gedragsmatig uit de toon vallen. Hierdoor kunnen zij problemen ervaren in de omgang met leeftijdsgenoten en moeite hebben met het aanleren van motorische vaardigheden. Het sportaanbod van de reguliere sportvereniging is vaak niet afgestemd op jongeren met een motorische of sociaal- emotionele achterstand. Bij Sport Extra bieden de docenten een les op maat.

Unieke samenwerking

Het project Buurtsport Zwanenburg-Halfweg is tot stand gekomen via de subsidie Sportimpuls Jeugd in lage inkomensbuurten van ZonMW. Het project is een samenwerking van Stichting Maatvast Haarlemmermeer, Hogeschool Inholland Haarlem, Balletstudio Flex, Halfwegse Sportclub De Bataaf, Sportvereniging Christofoor, Voetbalvereniging Zwanenburg en Team Sportservice Haarlemmermeer. Kijk voor een overzicht van de sportactiviteiten op de website van Team Sportservice Haarlemmermeer of kijk op onze website voor een overzicht van de clinics.