Zondag 2 in de Wognumse Arena

Zwanenburg 2 met de bus

Vandaag was Wognum, net iets boven Hoorn, het strijdtoneel voor het tweede. In Zwanenburg wisten de Spartanen in de 96e minuut er nog een punt uit te slepen. De tekst “Zwanenburg verzuimde het af te maken” zou ook gekund hebben. In die wedstrijd scoorde Raymond Graal maar die zit al weken in de lappenmand. Daarnaast loopt Niels Oostwouder met een arm in het gips, waren Carl de Brouwer en Dennis Loogman ook geblesseerd en was Thimo Hengeveld weer eens geschorst.
Wie er wel waren vandaag:
Ronald Hagman (doel) Camiel Kesbeke, Milan Hengeveld, Rody Bottelier (A), Stijn Blankenagel, Mark Mul, Patrick Selvi, Mitch Sneijders, Martijn Degeling, Bas van Leijden, Tim Reemer.
Wissels: Jimmy Bovenlander, Dani Hulst en Wesley Koopmans.

Keurig op tijd (11.30 uur) werd de wedstrijd in gang gezet door de, naar later bleek, warrige leidsman. Het stormde niet meer zoals gisteren maar er stond nog wel een straf windje recht over het veld die Zwanenburg in de eerste helft mee had. De eerste speldenprik werd uitgedeeld door Zwanenburg. Het was ook niet meer dan dat, waarna de Spartanen wakker schrokken en daarna ten strijde trokken. Na wat heen en weer gedoe kreeg Mark Mul halverwege de helft van de tegenstander de bal in de voet. Hij zette twee man op het verkeerde been, omspeelde een derde en gaf een pass in de loop van Patrick. Die zette scherp voor naar ons goudhaantje Tim en de bal rolde in de 9e minuut tegen het net: 0 – 1. Zwanenburg was verdedigend kwetsbaar vandaag terwijl het aanvallend voldoende kwaliteit op het veld had staan. Dat bleek ook in het verdere verloop van het eerste bedrijf. Het tweede leek de boel achterin onder controle te hebben maar een persoonlijke fout (te korte terugspeelbal) hielp de Spartanen ineens in het zadel. Er ontstond een kluts voor de neus van Ronald die uiteindelijk in de 25e minuut het nakijken had: 1 – 1. Vier minuten later werd de bal op eigen helft weer simpel ingeleverd en moest een corner weggegeven worden. Daarbij waren de Spartanen levensgevaarlijk hetgeen nu ook bleek: 2 – 1. Zwanenburg kreeg daarna nog kansen om langszij te komen maar oog in oog met de keeper kregen Mark en Patrick de bal er niet langs.

Tijdens de pauze moest Martijn zijn biezen richting het 1e pakken en werd hij vervangen door Dani. De tweede helft was nog maar net begonnen toen het de Spartanen nog een keer voor de wind ging. Een scherpe voorzet werd van richting veranderd en sloeg aan de binnenkant tweede paal tegen het zijnet: 3 – 1. Het ultramoderne flatscreen scorebord reageerde telkens traag. Zo stond er bij deze score in de 48e minuut nog 45 op dat scherm en duurde het een paar minuten voordat de werkelijke score verscheen. Mede supporter Bob Graal had vooraf 1 – 3 voorspeld. Nu het andersom was stelde hij het bij tot een gelijk spel. En het leek of de spelers hem gehoord hadden. Het was bij tijd en wijle slordig voetbal van beide kanten maar in de 58e minuut ontrolde zich een mooie Zwanenburgse aanval. Tim Reemer op rechts hield de bal nog net binnen en plaatste die langs de lijn naar voren. Patrick pikte die op en voorzag Bas van een niet te missen kans: 3 – 2. De Spartanen waren de weg even kwijt en Zwanenburg kwam, met wederom een fraaie aanval, langszij. Nu was het na wat snelle combinaties, Patrick die in de 68e minuut, fraai afronde: 3 – 3. Bob knikte tevreden maar Oos en Lucille wilden meer. Het duurde enige tijd maar zij kregen dat ook. Een afgeslagen aanval van Zwanenburg kwam met een lage stuit terug uit de 16. Vanaf zo’n 20 meter zette Patrick zijn pantoffel er vol tegenaan. Het speeltuig verdween in de 86e minuut, tegen de steeds meer toenemende wind, snoeihard achter de verbouwereerde doelwachter van de Spartanen: 3 – 4. De buit leek binnen. Maar in de 93e minuut werd hautain gedrag van Zwanenburg hen noodlottig. De volkomen onnodige bal terug op keeper Ronald was krap maar die wist de bal nog wel weg te peren. Door de wind kwam die niet ver en ten koste van een corner werd een doelpoging verijdeld. Maar de corner werd scherp voorgezet en de Spartanen wisten er wederom het maximale uit te halen: 4 – 4. Voor de zoveelste keer dit seizoen liet het tweede in blessuretijd punten liggen.

Vandaag was het de 18e speelronde. Er zijn nu nog 6 wedstrijden te gaan, waarvan 4 thuis en 2 uit. Het tweede is nu 2 weken vrij en daarna gaat het, samen met het 1e, op bezoek bij Bloemendaal 2, dat in Zwanenburg, net als de Spartanen, ruim in de extra tijd nog gelijk wist te maken. Hoe dan ook, het tweede heeft nog zeker 6 punten nodig om in deze klasse te kunnen blijven.

Arie Keuning