vv Zwanenburg 2

Zwanenburg 2 op vertrouwde bodem

Twee weken geleden was de toenmalige koploper “de Zouaven” duidelijk een maatje te groot voor het tweede elftal. Mede koploper Kolping Boys kwam vorige week in Zwanenburg op bezoek en ook toen trok het tweede aan het kortste eind. De cijfers zagen er wel iets acceptabeler uit: 1 – 2, hetgeen ook net zo goed andersom had kunnen zijn. Vooral de tweede helft speelde Zwanenburg voortdurend op hun helft. Bas benutte een toegekende penalty maar de gelijkmaker wilde er daarna gewoon niet in.

Vandaag moest het tweede naar vertrouwde bodem, niet ver weg. Het moest op bezoek bij Velsen 2 waaraan een voorgeschiedenis zit. Na de promotie naar de 2e klasse in 2013 ontmoetten beide ploegen elkaar. Zwanenburg wist uit en thuis met 3 – 1 te winnen maar had aan het eind van dat seizoen (2014) evenveel (22) punten als Velsen 2. Door doelsaldo (Zwanenburg + 2 meer) moest Velsen de na competitie in en zakte terug naar de 3e klasse om een jaar later weer terug te keren. En hoe! Eenmaal weer in de 2e klasse werd Velsen meteen kampioen (2016) hoewel Zwanenburg in die competitie hen wederom twee maal de baas was. Na twee gelijke spelen en evenzovele verliespartijen kon het tweede vandaag wel eens 3 punten gebruiken. De hoop op een goed resultaat was er, vooral ook omdat Dennis Loogman, Niels Oostwouder en Eugene v.d. Bor er weer bij waren. De hoop leek bewaarheid te worden toen Martijn Degeling het tweede voor het eerst dit seizoen op een 1 – 0 voorsprong wist te brengen. Die stand haalde de rust niet. Velsen had veel lengte in de ploeg en speelde met lange halen opportunistisch naar voren. Je kon er op wachten want bij een corner leken alle Zwanenburgers ineens te klein en was de gelijkmaker een feit: 1 – 1. Maar niet getreurd want nog voor de onderbreking wist Martijn zijn tweede treffer te maken en zag het er weer hoopvol uit: 2 – 1.

Wat de spelers van Velsen in de rust toegediend hebben gekregen weet niemand maar de ploeg begon met het mes tussen de tanden aan de laatste 45 minuten. Zwanenburg werd achteruit gedrukt maar hield lang stand. Het moest af en toe tot aan de grens van het toelaatbare ingrijpen. Een ingreep van Wesley werd volgens de scheidsrechter als ongeoorloofd beschouwd en uit de vrije trap kwam Velsen weer langszij: 2 – 2. Wederom een vrije trap, maar nu wegens praten (door wie denkt u?) bracht Zwanenburg zelfs op achterstand: 3 – 2. Het tweede herpakte zichzelf en kwam door een kopbal van Eugene v.d. Bor weer op gelijke hoogte: 3 – 3. Er had daarna nog zomaar meer in gezeten maar dat was het tweede niet gegund.

Met drie punten uit 5 wedstrijden staat Zwanenburg 2 nu op de 11e plaats. Nog net boven de streep. De nummers 12, 13 en 14 hebben aan het eind van de rit een probleem. Daar moet het 2e van weg zien te blijven dus wordt het volgende week, thuis tegen de Spartanen 2, de hoogste tijd voor een driepunter.

Arie Keuning