vv Zwanenburg 1

Zwanenburg 1 werkt aan herstel

René Jonker (21), Jurriaan te Hoonte (2), Said Sakhsoukh (3)(72e min Nigel Ciebrant 12) Robin Poelsma(4)(88 Mitch Snijders 15)Ian Ruigrok(5) – Iggy Stolwijk (6), Justin Schouten (8) Jordy Vierbergen (10) Nick de Graaf (11)- Joshua von Mauw (7)(75 Dennis Loogman 16) Tim Hollander (9),

Res: Jim Bovenlander(1), Nigel Ciebrant (12), Mitch Snijders (15), Dennis Loogman(16)

Vandaag mocht Zwanenburg 1 op bezoek bij HBC in Heemstede. Een lastige wedstrijd werd wel een beetje ingecalculeerd na de start in de eerste competitiewedstrijden en de historie van vorig jaar. Als dan ook nog eens aan de kant van de thuisploeg een vijftal spelers van buitenaf is gehaald en spelers die vorig jaar uitblonken bij HBC gewoon op de bank zitten of helemaal niet bij de eerste selectie zitten, weet je als bezoeker dat het een pittige opgave gaat worden.

De ploeg van Mehmet Simsek begon met een gewijzigd concept en een versterkt middenveld en er was een plaats ingeruimd voor Said Sakhsoukh. Zo begon de wedstrijd om even over twee uur met 2 ploegen die er allebei voor wilden gaan. Zwanenburg trok direct ten aanval, maar al snel bleek dat in het op en neergaande spel toch de thuisploeg de overhand had. Vaak balvaster was en iets uitgekiender. Toch gaat het gevaar in het spel niet helemaal alleen naar HBC. We pikken regelmatig kleine kansjes mee en Tim Hollander en Nick de Graaf komen in beeld. Maar het is ook in de verdediging opletten geblazen en Keeper René Jonker en laatste man Robin Poelsma moeten diverse keren handelend optreden. Ook Said Sakhsoukh heeft het zwaar met de nummer 9 van HBC en er wordt menig duel met het mes tussen de tanden uitgevochten. Dit levert uiteindelijk beide kemphanen een gele kaart op in het verloop van de wedstrijd. Maar in deze wedstrijd lopen meer Zwanenburgers kaartenschade op. Zo moet Justin Schouten in 28e minuut een keer aan de noodrem trekken en krijgt hij geel gepresenteerd. Verder is er ook geel voor Robin Poelsma en Mitch Snijders en dat is allemaal te danken aan het grote gevaar wat de spits van HBC veroorzaakt. Deze Luke Vahle deed ons vorig jaar in het stof bijten en ook vandaag was zijn grote inzet en het constant jagen een enorme aanslag op de concentratie van de Zwanenburg defensie. Toch komt Zwanenburg er in de laatste periode van de 1e helft steeds beter uit en komen er zelfs dotten van kansen voor Justin Schouten na een goede actie van Jurriaan te Hoonte en een open kans voor onze nummer 7. Maar het geluk is er niet en jammer genoeg komt de bal van Joshua von Mauw, die in de open ruimte op rechts de uitkomende keeper weet te passeren, uiteindelijk bij routinier Steve Olfers die redding brengt. Dan komt er een moment van onachtzaamheid bij de defensie van Zwanenburg en is het zo maar raak. Een actie op rechts wordt verlengd voor het doel en dan kan daar de bal heerlijk in de touwen worden geschoten van een meter of 5….1-0. Het is dan de 34e minuut en de vraag is nu…hoe reageert Zwanenburg hier nu op. Gelukkig blijft de spirit in de ploegen probeert men met alle macht toch tegenspel te blijven bieden. Ook is het geluk nu even aan onze kant, want een schot van afstand komt via de binnenkant van de paal weer in het veld. De scheidsrechter doet er niets mee, maar dat gebeurt meer en is niet altijd in ons voordeel. Met een kleine achterstand wordt na 45 minuten de thee opgezocht.

Wat gaat de 2e helft ons brengen en hoe komen de ploegen uit de kleedkamer. HBC is daar het best in geslaagd, want men begint direct weer voortvarend met aanvallen en helaas komt een voorzet van rechts niet in de handen van René Jonker, die de hoge bal had moeten pakken, maar wordt deze bal weggekopt in de voeten van de nummer 9 en die weet raad met deze cadeautjes. En dus is het in minuut 47 2-0 voor de thuisploeg. Dat is een beetje tegen de verhouding in, maar het blijft een feit dat we op dit niveau gewoon elke kans moeten benutten en dat is nog niet het geval. Toch komt Zwanenburg weer in de wedstrijd en wordt er best goed tegenstand geboden en zijn er ook weer kansen voor Jordy Vierbergen en Ian Ruigrok. Maar net als in de 1e helft wil de bal er niet in en blijft het een moeilijk verhaal. Uiteindelijk wordt het in de 90e min nog 3-0 als HBC wel erg makkelijk een penalty krijgt die ook nog een zwaar bestraft is voor een onschuldige actie. Maar goed als je in de hoek zit waar je de tikjes krijgt, valt dit ook niet de goede kant op. Het is dus wederom een nederlaag en nog geen punten, maar het spel en de manier van spelen zijn een aanknopingspunt om te blijven strijden. De volgende wedstrijd is tegen koploper IVV en zal niet eenvoudig zijn, maar daarna moet er tegen “de Meer” kans zijn op punten. We wachten af en blijven vol vertrouwen.

De punten voor de man of the match zijn deze keer voor de volgende spelers .3 punten voor Jurriaan te Hoonte . 2 punten voor Iggy Stolwijk en 1 punt voor Robin Poelsma. Een kleine toelichting is dan wel nodig, want er waren meer spelers die dicht bij de punten waren. Jurriaan te Hoonte speelde een sterke wedstrijd en was zowel defensief als offensief goed op dreef en herstelde zich van de matige wedstrijd van vorige week. Iggy Stolwijk heeft duidelijk de vorm weer te pakken en is als controleur weer overal aanwezig en niet te beroerd om het vuile werk op te knappen. De derde plek was een beetje een dilemma, want er waren dus meer spelers die in de buurt kwamen, maar de eer was dus voor Robin Poelsma die heel wat werk heeft verzet.

3 punten -Jurriaan te Hoonte

2 punten – Iggy Stolwijk

1 punt – Robin Poelsma

Uitslag HBC – Zwanenburg – 3-0 (rust 1-0)