Arie Keuning erelid

Als eerste werpt de vraag zich op, in welk jaar Arie lid is geworden van de sv Halfweg. Als Sportlink geraadpleegd wordt, staat als jaar van aanmelding : 2005, zijnde het geboortejaar van de vv Zwanenburg. Daar schiet je dus ook niet mee op. Daarom maar een van Arie’s eerste teammaatje benaderd. Jos Groot, later ook zakenpartner van Arie, wist het eigenlijk ook niet precies. Uiteindelijk bleek het 1 mei 1973 te zijn, 45 jaar geleden dus Wij weten dat Arie destijds in Amsterdam als sociaal cultureel werker in een jongerencentrum werkzaam was.

Hij heeft toen met jongens van het jongerencentrum een voetbalteam gevormd, waarmee hij allerlei toernooitjes afliep. Ruim 90% van deze jongens was geen lid van een voetbalclub. Zoals een “diender” dat verwoordde: het team had de naam van het Geuzenveldse team. Omdat dit team veel wedstrijden wist te winnen, werd het idee geopperd om om als compleet elftal bij een voetbalvereniging aansluiting te zoeken. Vreemd genoeg had niet één club op sportpark de Eendracht en Ookmeer enige belangstelling. Ook in Zwanenburg had RKVV Nas geen interesse maar gelukkig werd de sv Halfweg wel bereid gevonden om hen als 5e elftal in te schrijven in de competitie. Volgens de auteur was dat dus in 1973. Het was een team met uitstekende voetballers, zoals Jos en Han Groot, Frans Vermeer en Arie. Zij waren in de competites uiterst succesvol en werden een paar keer achter elkaar kampioen. In de eerste kampioenswedstrijd, tegen NAS nota bene, won het team van Arie met 1 – 5. Arie maakte alle 5 doelpunten! Het team werd uiteindelijk opgewaardeerd tot het 2e elftal. Volgens de auteur speelden zij toen in de reserve 3e klasse. Maar uiteindelijk is dit succesvolle team uit elkaar gevallen, omdat een aantal spelers stopten en sommigen, zoals Arie, Han, Jos en Frans naar het 1e elftal overstapten. Op google vond ik een foto uit 1976 van het 3e elftal met Arie met baard en lange haren. Een echte hippie, de rode shirtjes zagen er niet uit. Duidelijk was te zien, dat men niet allemaal hetzelfde juist wasmiddel gebruikte.

Op een gegeven moment zegde hij zijn baan als sociaal cultureel jongerenwerker vaarwel en ging met Jos Groot het zakenleven in ( keukens). Na zijn voetbalcarriere bleef Arie de sv Halfweg trouw. Eigenlijk alle vrijwilligerstaken, die er bij een vereniging bestaan, zijn wel door hem uitgevoerd, zoals leider bij (jeugd)teams waar zijn zoon Peter in speelde). Later leider van seniorenteams, waaronder lange tijd van het 2e. Vlaggenist, hulptrainer tot aan 2005 en tot dan toe ook nog zijn voetbaltas mee nemend. Scheidsrechter nodig? Vraag Arie maar. Verder allerlei hand en spandiensten. Kortom een manusje van alles.