vv Zwanenburg 2

Zwanenburg zondag 2 kwam moeizaam op gang

De laatste jaren begon een om 11.00 uur geplande wedstrijd nooit op tijd maar altijd later, soms zelfs tot 10 minuten aan toe. Het gedoe van de pasjescontrole kostte veel tijd. Nu de controle via de App gaat, verloopt de controle veel sneller en mocht ik vandaag constateren dat er precies om 11.00 uur door het tweede tegen Spaarnwoude 2, werd afgetrapt. Zwanenburg beschikte over vier wisselspelers waar Spaarnwoude het met 1 reserve moest doen. Met o.a. Tim Hollander, Bas van Leijden en de comeback (na 2 jaar) van Eugene v.d. Bor deed Zwanenburg verwoede pogingen om meteen het heft in handen te nemen. De wil was er duidelijk maar het was vaak slordig en te gemakzuchtig. Niemand van het tweede had blijkbaar mijn slotzin in mijn verslag van vorige week gelezen: “van onderschatting mag geen sprake zijn”. Toch was de eerste echte kans voor Zwanenburg maar de keeper van Spaarnwoude wist de inzet te keren. Daarna was het woord een kwartier lang aan Spaarnwoude. Een corner zeilde over waarnemend keeper Jack Buijs heen maar achter hem wist Timo Hengeveld de bal nog van de doellijn weg te koppen. Nog een kans voor Spaarnwoude die via een been van een Zwanenburg verdediger over ging. Weer een corner waarna er een heuse scrimmage voor de ogen van keeper Jack ontstond. Jack zat er op twee inzetten vanaf één meter voor het doel evenzoveel maal goed tussen. Zwanenburg toog maar weer eens ten aanval en op de rand 16 werd Tim Hollander aangespeeld. Hij drong, met twee man in zijn rug, het strafschopgebied binnen en wist de bal goed voor zijn linker te houden. Even verlost van de druk plaatste hij de bal tegendraads, na 35 minuten spelen, in de verste hoek: 1 – 0. Omdat de resterende 10 minuten tot aan de limonade niets opleverde gaat dit verslag verder met de tweede helft. Die begon zonder de aangeslagen aanvoerder Carl. Wesley Koopmans nam de band over en Dany Hulst maakte zijn opwachting. Zwanenburg kwam scherp uit de kleedkamer. Al ras was er een goede pass op de opkomende Ian Ruigrok die rond midden 16 de bal haarscherp voor gaf. Bas toucheerde die voorzet even waarna het leder via de binnenkant paal in de 50e minuut binnen sloeg: 2 – 0. Spaarnwoude had zijn enige wissel ingezet maar leek nu al vermoeid. Hun aanvalspogingen kwamen niet eens tot onze 16. Zwanenburg voerde de druk op en invaller Dennis Loogman gaf in de 56e minuut vanaf links een afgemeten voorzet op wederom “Bassie” die nu snoeihard binnen schoot: 3 – 0. Zwanenburg tikte Spaarnwoude van de mat en in de 60e minuut weer een mooie aanval die Dany leek binnen te schieten. De bal ging (“via het scherp van de dwarsligger”) over. Maar het was nog niet gedaan. Dany ging diep en inmiddels ook de ingevallen Tim Reemer liep goed mee. Dany behield het overzicht en gunde Tim in de 67e minuut de intikker: 4 – 0. Het was prijzenswaardig dat Spaarnwoude bleef proberen om minimaal de eer te redden. Daar hoefde keeper Jack niets voor te doen want de verdediging had alles onder controle. Zwanenburg produceerde nog iets moois. Op rechts(!?) werd Tim Hollander aangespeeld. Die passeerde zijn eerste man bij de zijlijn en kwam bij de achterlijn terecht. Daar wist hij nog twee man kwijt te spelen om vervolgens vanaf de achterlijn de bal in de voet van Tim Reemer te leggen. Die kon in de 85e minuut volstaan de bal de juiste richting mee te geven: 5 – 0. Na 91 minuten hield, de beste leidsman sinds tijden, het voor gezien. Het tweede kwam moeizaam op gang maar liet, vooral in de tweede helft, niets aan duidelijkheid te wensen over. Er zijn nog 9 wedstrijden te gaan. Het 2e staat nog op de derde plaats met 25 punten en is nu twee weken vrij van competitie voetbal. Gaat het, na vorig seizoen, wederom op zoek naar een verbetering in de eindrangschikking in de res. 2e klasse. Vorig seizoen was een 5e plaats hun deel met 35 punten. Wordt vervolgd vanaf 11 maart.

Arie Keuning