Zondag 2. Daar werd ik vrolijk van

Vorige week zondag kon ik helaas niet bij de uitwedstrijd tegen VSV 2 zijn. Thuis werd vet gewonnen ( 6 – 0) van de Velsenaren. Er lagen dus kansen om eventuele na – competitie definitief en op eigen kracht, te ontlopen. Van rechtstreekse degradatie was het tweede een week eerder al verschoond. Niet op eigen kracht, het tweede verloor, maar gewoon omdat Ouderkerk wederom verloor en in punten Zwanenburg 2 niet meer in kon halen. Resteert nog het ontlopen van de na competitie. Zwanenburg 2 staat nu net boven de streep maar weet Hooglanderveen 2 nog in de achtervolging dat afgelopen donderdag met 3 – 0 van Sporting ’70 wist te winnen en daarmee, met nog twee wedstrijden te gaan, op 16 punten komt. Zwanenburg heeft nu 22 punten en heeft nog 1 punt nodig om zeker te weten dat de trainers Mark von Mauw en Frank Mulder, met waarschijnlijk een heel ander elftal, wederom een poging gaan doen om in de 1e klasse te blijven.  De wedstrijd tegen VSV 2 werd vorige week jammerlijk met 2 – 1 verloren dus moest het vandaag tegen Sporting ’70 maar gebeuren. In de eerste competitiewedstrijd van dit seizoen werd uit, na een 3 – 0 achterstand, met 3 – 3 gelijk gespeeld. De enige puntendeling van Zwanenburg tot nu toe dit seizoen. Sporting ’70 heeft dat ene punt in het begin 6 weken lang gekoesterd en stond daarmee gedurende die tijd helemaal onderaan terwijl Zwanenburg de koppositie innam. Inmiddels heeft Sporting ’70  24 punten behaald en kan dus vrijuit spelen.

Dat vrijuit spelen werd door de bezoekers wel erg letterlijk genomen. Van het begin af aan was het Zwanenburg dat de klok sloeg en in de eerste 5 minuten kreeg het tweede al 2 enorme kansen. Er volgden er nog meer maar keeper Max zag vanuit zijn hangmat dat de ene na de andere mogelijkheid werd verprutst. Maar ineens was het toch een keer raak. Een bal werd door de keeper niet goed verwerkt en Dennis Loogman was er als de kippen bij: 1 –  0. Daar bleef het bij tot aan de rust waarbij Max slechts 1 x in actie hoefde te komen. Na de limonade kwam Zakaria voor Eugene en speelde het tweede naar de kantine toe. Daar bevond zich vak A en dat deed wonderen. Binnen 12 minuten werd de voorsprong uitgebouwd. Door Dennis, Sil en Wouter werd het 4 – 0. Zakaria wilde ook zijn goaltje mee pikken maar dat wilde helaas niet lukken. Wel wist Dennis voor de derde keer het net te vinden: 5 – 0. Raymond Graal werd gewisseld. Een publiekswissel zou je kunnen zeggen want daarna hangt hij, op relatief jonge leeftijd, zijn voetbalschoenen aan één der bomen in de wilgenlaan. Met nog iets meer dan een kwartier te gaan mocht ook Robert v. Boxel nog even mee doen. Hoewel een goed bedoelde pass van hem in niemandsland verdween ging het tweede onverdroten verder met scoren. Invaller Neil Richardson deed een duit in het zakje. Uit een moeilijke hoek, net voorbij de tweede paal en vlak bij het doel wist hij de bal tegen het dak van het doel te werken: 6 – 0. He was happy en met beide vuisten omhoog liet hij vak A mee juichen. Het slotakkoord was voor Sil. Een curieuze treffer. Uit een op hem terug gelegde bal schoot hij tegen de lat, de bal ketste voor zijn voeten terug waarna hij de paal trof en weer kwam de bal bij hem terug en nu was het dan wel raak: 7 – 0.

Op eigen kracht maakte het tweede vandaag aan alle onzekerheid een einde. In de stand gaat het nu Sporting ’70 én AGB 2 nog voorbij en kan volgende week die 9e plaats behouden.  Dan moet er op 2e pinksterdag in de laatste wedstrijd, die om des keizers baard gaat, tegen AGB 2 uit nog gelijk gespeeld of gewonnen worden.

Arie Keuning