Zwanenburg – Nieuw West United ….een spannende afsluiting.

Zondag 29 mei 2022 is er na 2 onderbroken competities weer een echt afgerond seizoen voor de mannen van Zwanenburg. Alle wedstrijden zijn gespeeld en de meeste beslissingen zijn wel duidelijk. Sporting Martinus boekte vandaag een overwinning bij RKDES en kon het kampioenschap vieren en onderin zijn RCH en Aalsmeer waarschijnlijk de degradanten. Maar dat kan ook nog voor Spaarnwoude gaan gelden, want alle drie de clubs hebben nog een pittige laatste wedstrijd voor de boeg.

Zwanenburg sloot dus vandaag de competitie af en boekte een overwinning. Maar het ging zeker niet makkelijk en dus was het tot de laatste minuut nog spannend. Oorzaak was niet alleen de tegenstand van Nieuw West United, maar ook de soms vreemde beslissingen van de scheidsrechter. Nogmaals het blijft een ondankbare taak en schrijven over een wedstrijd is leuker dan een wedstrijd leiden. Maar helaas moet ik concluderen dat er soms bijzondere beslissingen werden genomen. Daardoor werd het met name in de tweede helft nog onnodig spannend en kon de afscheid nemende trainer, Robert van Boxel, niet ontspannen onderuit zakken op zijn stoel en moest de ploeg tot het laatste toe scherp worden gehouden.

In de eerste helft had Zwanenburg een groot veldoverwicht en waren er eigenlijk legio kansen. Onze pupil van de week, Duuk Zegstroo, uit de JO 10 2 had samen met zijn vriendje de wedstrijd op gang gebracht en daarna zette Zwanenburg gelijk aan. Er werd hard gewerkt en met name Bas Tichelaar en Martijn Degeling waren bijzonder actief en voortdurend gevaarlijk of zochten de ruimtes. Maar de bezoekers toonden in deze periodes ook aan dat de grote uitslagen van de laatste weken wat te overdreven waren en de grote nederlagen niet helemaal terecht waren. Dat maakte ook vandaag weer duidelijk dat met name de inbreng van Jordy Vierbergen achterin erg belangrijk is, maar dat ook René Jonker als keeper scherp moet blijven. In beide gevallen was dat ook zo en dat is ook terug te zien in de scores voor het man of the match klassement. Na 34 minuten weet Zwanenburg eindelijk de ban te breken en is het Joshua von Mauw die na goed voorbereidend werk van Martijn Degeling de 1-0 weet te scoren. Daarna wil Zwanenburg wel doorgaan, maar lukt het net niet of is de afwerking niet voldoende. Nieuw West blijft ook gevaarlijk en Zwanenburg moet blijven opletten. Maar tot de rust komt er geen verandering meer in de stand.

Na de rust speelt Zwanenburg richting de kantine en het publiek van de 5e colonne. Dat zou meer gevaar moeten opleveren, maar het duurt nog tot de 52e minuut voordat er eindelijk een tweede doelpunt komt. Dat is direct een mooi doelpunt van Kevin Verhoeve, na een heerlijke aanval. Toch voelt het niet goed bij sommige mensen. Zelf verwacht ik nu snel meer goals, maar helaas krijgt mijn collega rapporteur meer gelijk en komt Nieuw West nog venijnig terug in de wedstrijd. Een schot van buiten de 16 meter wordt zomaar in de kruising geschoten en daar heeft onze keeper geen antwoord op en dus is het in de 58e minuut 2-1. Daarna lijkt het wel of er vertrouwen en overtuiging verdwijnt uit onze ploeg en krijgt de tegenstander steeds meer mogelijkheid om het spel te maken. De mogelijkheden van Zwanenburg worden beperkter en defensief moet iedereen scherp blijven.Gelukkig krijgt Zwanenburg in de 78e min een vrije trap op 20 m recht voor de goal van Nieuw West. Daar hebben we Mitch Snijders in het verleden al regelmatig trefzeker bij gezien en ook vandaag stelt hij het publiek niet teleur en scoort hij op prachtige wijze het laatste Zwanenburg doelpunt van het seizoen 2021-2022.

Wedstrijd klaar denken we dan aan de kant, maar daar wil onze scheidsrechter niets van weten. Dit levert nog een leuk laatste kwartier op met als toetje een makkelijk gegeven strafschop en een rode kaart voor Martijn Degeling en dus ook nog een periode “billen knijpen” en wachten op het laatste fluitsignaal. Dat komt er uiteindelijk na 92 minuten en dan is het voorbij.

De laatste wedstrijd is afgesloten met een overwinning en onze trainer kan, met een hopelijk tevreden gevoel, zijn periode als Zwanenburg trainer afsluiten. Wij wensen hem veel succes in zijn verdere loopbaan als trainer of technisch adviseur in het voetbal en mocht er een moment zijn van heimwee of terugverlangen naar de “Zwanenburgse klei”, dan staat de deur open.

Voor nu zit het er op en komt er voorlopig niets meer van deze “krabbelaar” en volgt er nu een moment van overdenking of er volgend seizoen nog een vervolg gaat komen.

?????????????????????????

Man of the Match:

In deze laatste wedstrijd werd opnieuw duidelijk dat sommige spelers de laatste maanden steeds meer hun stempel drukten op het spel of bepalend waren in de uitslagen. Daarom vandaag ook weer ruim punten en veel spelers met een zeer positieve beoordeling.

. 1 (3 punten)               – Jordy Vierbergen , Bas Tichelaar en René Jonker

. 2 (2 punten)                   – Camiel Kesbeke, Joshua von Mauw en Martijn Degeling

. 3 (1 punt)                         – Roy von Mauw, Robin Poelsma,  Mitch Snijders, Kevin  Verhoeve,

Steyn Blankennagel, Niels Oostwouder, Max Brugman, Jeffrey Hulst,

Nigel Ciebrant, Ian Ruigrok.

Score verloop  Zwanenburg – Nieuw West United 3-2 (ruststand 1-0)

Min 34  –  1-0  Joshua von Mauw

Rust

Min 52  –  2-0  Kevin Verhoeve