Zaterdag 1 : Het was snel gedaan

De laatste drie verliespartijen van onze zaterdag 1 waren tegenstanders van wie in het begin van deze competitie nog 7 punten werden gepakt en Zwanenburg 1 daardoor even op de tweede plaats stond in de rangschikking. In de vierde wedstrijd liepen Bert en zijn mannen tegen de eerste verliespartij aan. Het werd op 7 oktober 2023 in IJmuiden tegen SVIJ toen 3 – 1 voor de thuisploeg. SVIJ bleef vervolgens constant presteren hetgeen van Zwanenburg niet gezegd kan worden. Misschien dan vandaag, thuis weer eens de volle buit? Waren er de afgelopen weken steeds personele problemen, vandaag was het te overzien. Zoals gebruikelijk werd het geplande aanvangstijdstip weer overschreden. Vrijdag hadden John Tang en ik het hele veld van trainingsdoeltjes ontdaan maar stond toch het grote doel nog op het veld en die moest van de kleine scheidsrechter opgeruimd worden.

Nou ja, om 14.37 kon er dan afgetrapt worden. Ik knipperde even met mijn ogen en zag ineens Daimy over links richting doel sprinten. Hij omspeelde de keeper en vond vervolgens diagonaal het net: 1 – 0 verscheen er na 1 minuut en 35 seconden op het scorebord. Daarna was het overwegend SVIJ dat het spel maakte. Na 11 minuten stoof één hunner spelers uit de dekking weg en kon alleen op keeper Kevin af gaan. Die wierp zich op het juiste moment op de grond om de bal van zijn voet te graaien. Nog geen 2 minuten later werd Zwanenburg even gevaarlijk maar de doelpoging ging ruim over. Opvallend was wel dat SVIJ vele pogingen deed om de scheids te intimideren. Het geroep om “Hands” werd regelmatig gehoord en bij tijd en wijle stortte een der spelers kermend ter aarde. Maar er gebeurde dan telkens een wonder want al snel liep het “slachtoffer” weer als een kievit. SVIJ had meer balbezit maar werd niet echt gevaarlijk terwijl de dreiging van een effectieve counter van Zwanenburg aanwezig bleef. Maar ook die speelden dat dan, op één keer na, niet goed uit. Omdat de keeper van SVIJ op katachtige wijze een bal net onder de lat weg ranselde stond er na 48 minuten nog steeds de minimale score op het bord.

Na de wisseling van helft zette SVIJ onmiddellijk de thuisploeg onder druk. Die hield zich met veel kunst en vliegwerk steeds staande. De wedstrijd werd af en toe fel en de ene blessure volgde de andere op, alsmede de onderlinge irritatie. In het niet volledig gevulde vak A werd gevreesd dat het wel eens uit de hand kon lopen. Maar op de een of andere manier wist de kleinste man van het veld het toch te beteugelen. SVIJ toog in de 61e minuut weer eens ten aanval en toen die bij de rand 16 van Zwanenburg arriveerden klonk er ineens een fluitsignaal. De speler van SVIJ kapte en schoot op fraaie wijze via de onderkant lat binnen. Er werd wel gejuicht maar dat verstomde al snel toen de scheids een blessure bleek te hebben. De behandeling duurde 8 minuten en nadat hij was opgelapt gaf hij een scheidsrechtersbal. Aan de score was dus niets veranderd. Het leek aanvankelijk goed te gaan met de scheids maar net als bij de grens van SVIJ bleef één sok omhoog en hing de andere halfstok. Een veeg teken zo bleek want hij kon het spel steeds moeilijker volgen. Zo ontging het hem ook dat de anderhalve sok aan de zijlijn zijn vlag omhoog deed voor buitenspel na een inworp van Zwanenburg. De Zwanenburg aanhang maakte zich in de 85e minuut op voor nog een kwartiertje billenknijpen. Het spel werd even op het middenveld gespeeld toen er, weer ineens en uit het niets, in de 88e minuut een fluitsignaal klonk. De scheidsrechter kon niet meer verder. Terwijl alle spelers even handjeklap tegen elkaar deden en zich naar de douche begaven, bleef de kleine leidsman helemaal alleen achter op de plek waar hij voor het laatste eindsignaal had gefloten. Niemand keek meer naar hem om.

Arie Keuning