Zaterdag 1 niet om over naar huis te schrijven

Als je volger bent van onze Zaterdag 1 kom je veel clubs tegen met een roemrijk verleden maar die inmiddels de overstap van de zondag naar de zaterdag hebben gedaan. Zo ook Vogelenzang. Het complex telt nog wel drie velden. Twee daarvan liggen er verlaten bij. Dat is zo gek ook niet als ik zie dat het 1e vandaag de enige wedstrijd is en morgen alleen de JO19 thuis speelt.

Stipt op tijd werd er om 14.30 uur afgetrapt op het grasveld dat ik in de vorige eeuw voor het laatst had bezocht. Net als bij Terrasvogels was ook daar geen spat veranderd. Ja toch wel. Het spelniveau was toen al niet hoog, maar was nu nog lager. Zo ook het aantal thuis toeschouwers. De eerste  20 minuten waren ronduit slecht van beide kanten. Geen inzet, geen inzicht en weinig kunde. Ineens zette Zwanenburg even aan er ontstond zowaar wat gevaar voor het doel van Vogelenzang.  Voor zover er sprake was van een kans ging de bal hopeloos ver naast. Door de bank genomen had Zwanenburg een soort van overwicht en kwam Vogelenzang er af toe ploeterend en zwetend onderuit. Zij wisten zo af en toe de 16 van Zwanenburg te bereiken en toen vlak vóór het strafschopgebied volgens de leidsman een overtreding door een Zwanenburger werd begaan kwam de bal op een ideale plek te liggen voor een rechtspoot. Daarover bleek Vogelenzang te beschikken. Zijn inzet stoof in de 31e minuut op de kruising af maar met een werkelijk formidabele safe versperde keeper Kevin de weg daarnaartoe. Ook de daarop volgende rebound was een prooi voor “ons gele monster”.  Het werd zowaar even leuk want meteen daarna kreeg Zwanenburg een goede kans maar de inzet van Joshua in de korte hoek was door hun keeper doorzien. Eén minuut later gebeurde hetzelfde toen Demy het aan de andere kant ook een keer probeerde. Zo af en toe waren er van die overtredingen die meer met onbeholpenheid te maken hadden dan met bewustheid. De in het grijs gehulde scheids had daar telkens goed zicht op. Hoewel de op leeftijd zijnde leidsman geen groot loopvermogen meer had stond hij er met zijn dribbeltjes wel steeds bovenop. Zo stipt als de wedstrijd was begonnen zo stipt brak om 15.15 uur met een brilstand de rust aan.

Iedereen hoopte op een beter tweede bedrijf. Het begin was echter niet hoopgevend. Leuk was wel dat een invaller aan de kant van Vogelenzang zich meteen wilde laten gelden. Aan zijn snelheid lag het niet. De Zwanenburg ( 11 man sterk) aanhang begon steeds meer te mopperen en hun verbale inzet nam toe. De harde kern ( 4 man) ging helemaal uit zijn dak toen keeper Kevin een bal net naast het doel klemvast oppakte en het spel weer wilde voortzetten. Hij kwam bedrogen uit want zijn eigen grensrechter gaf aan dat hij de achterlijn had overschreden. Een corner was het gevolg en die kwam laag voor het doel. Een speler van Vogelenzang toucheerde de bal even en die rolde richting Zwanenburg doel. Keeper Kevin verwachte een poeier en viel vertwijfeld de verkeerde kant op. Het speeltuig rolde in de 67e minuut pardoes over de doellijn: 1 – 0. De aftrap werd genomen en Zwanenburg gooide meteen even het tempo omhoog. De bal ging zowaar snel van voet naar voet, belande bij Damy die vanaf links voorzette. Dennis Loogman tikte vervolgens  in de 68e minuut binnen: 1 – 1. Zwanenburg had het blijkbaar te pakken. De tegenstander werd vast gezet en die kwamen er niet meer uit. De druk werd hun te machtig en toen Jeroen Smeerdijk ter hoogte van de 11 meter stip de bal kreeg aangespeelt kapte hij zich goed vrij en produceerde vervolgens een  welgemikt rollertje richting de benedenhoek alwaar het in de 72e minuut zijn doel bereikte: 1 – 2. Daarna bleek het hoogtepunt van vandaag in 3 minuten verpakt te zitten en verviel de wedstrijd vervolgens in wat het voor het overgrote deel was. Niet om over naar huis te schrijven.

Arie Keuning

1 reactie