Zwanenburg toont Spirit, maar beloont zichzelf niet…..

De wedstrijd tegen Sp. Krommenie was al weer de 5e thuiswedstrijd. Na de nederlagen van de afgelopen twee duels, moest er wat rechtgezet worden. In iedere geval was er inzet nodig en een stuk teamspirit.

In de opstelling waren er weer terugkomers, maar ook weer afvallers. Camiel Kesbeke en Tom van Moorsel keerden terug in de basis en Rody Bottelier startte op de reservebank na een korte tussentijdse vakantie. Helaas viel aanvoerder Jordy Vierbergen tijdens de warming up uit met een te zware rugkwetsuur. Ook waren de posities in het elftal een beetje anders dan normaal. Zoals al geschreven in de vooruitblik, was een overwinning misschien wel iets te voorbarig. Sp. Krommenie staat op plek 4 en heeft de wind mee, zaols voorafgaand ook werd gemeld door de trainer van de bezoekers.

De wedstrijd, die onder leiding stond van scheidsrechter A Oren, werd in gang gezet door spelers van het team van de week de JO 11-1. Zij lieten het goede voorbeeld zien en gaven de keeper van Krommenie het nakijken. Daarna ontspon zich een leuke wedstrijd waarin beide ploegen redelijk voetbal op de mat legden. Waarbij het opmerkelijk was dat de bezoekers wat tegenvielen en Zwanenburg gedurfd ten aanval trok. Na 2x  een buitenspel doelpunt aan beide kanten, was het in de 12e minuut raak voor onze mannen. Een mooie aanval van achteruit werd op het middenveld door Tom van Moorsel verlengd en bracht Nigel Zwarts in linkerzone in scoringspositie. Waar de verdediging van Krommenie misschien een voorzet had verwacht, schoot onze nummer 11 zelf schitterend in de rechterbovenhoek. Zwanenburg had een voorsprong en dat gaf moed. Natuurlijk gad Krommenie zich niet zo maar gewonnen en ging men ook op zoek naar een doelpunt. Dat werd door de defensie van onze ploeg steeds verijdeld en het gaf Zwanenburg ook ruimte. Dat bracht in de 31e minuut de 2-0 op het bord. Een goede aanval via Tom van Moorsel en Nigel Zwarts kon door Silvian Kesbeke heerlijk worden afgerond. Daarna toonden de bezoekers het gif wat ook vorig seizoen al te zien was geweest. In plaats van teleursteling, kwam er extra energie bij Krommenie vrij en dat resulteerde in de 34e minuut in de 2-1. Krommenie kon een goede aanval simpel binnen de 16 m afronden met een venijnig schot waar geen houden aan was. Toch was daarmee het kruit nog niet op voor de rust. In de 38e minuut kreeg Zwanenburg weer eens een corner en de goed geplaatste bal van Nigel Zwarts kwam op het hoofd van Luca van Dijken en die kon de 3-1 tegen de touwen koppen. Wat een weelde om de rust  in te gaan met een 3-1 voorsprong. Natuurlijk was de wedstrijd nog niet gespeeld en waren de punten niet binnen, maar deze stand gaf wel hoop en vertrouwen.

Na de rust kwam bij Krommenie voorin de luchtmacht in het veld en was de tactiek ook gewijzigd. Men wilde ten koste van alles voor de winst gaan en er werd behoorlijk druk gezet. Dit leverde Zwanenburg kleine kansjes op en onze spits, Luca van Dijken, gaf de verdediging van Krommenie handenvol werk terwijl ook van de flankspelers Silvian Kesbeke en Nigel Zwarts behoorlijke druk kwam. Toch leverde de aandrang van Krommenie  in de 61e minuut de aansluitingstreffer op. Weer wist men een aanval goed af te ronden en zo stond het, met nog een half uur te gaan, nu 3-2. Dat werden 30 hele hete en ook spannende minuten, want Krommenie zette de gashandel helemaal open en zette alles op alles om langszij te komen. Een uitval bracht echter onverwachts de 4-2 voor Zwanenburg op het bord. Opnieuw was het Nigel Zwarts die wist te scoren na goed voorbereidend werk van van Matthijs Kamminga. Deze speler was in de 70e  minuut in het veld gekomen voor de moegestreden Silvian Kesbeke.

Het leek er op dat de wedstrijd nu klaar was, maar het tegengestelde was waar. De bezoekers stroopten nog meer de mouwen op en opnieuw kwam er grote druk op onze defensie. Daar had de technische staf in minuut 74  twee wissels ingebracht om nieuwe energie aan te boren. Rody Bottelier en Melle de Graaf kwamen in de plaats van Robin Poelsma en Kevin Verhoeve. Krommenie vond echter toch nog 2x een bres in de Zwanenburgse afweer en zo moesten we ons uiteindelijk na 98 minuten spelen toch tevreden stellen met een gelijkspel.

Voor het publiek was het een doelpuntrijke en leuke wedstrijd. Er is in ieder geval vooruitgang geboekt en nu moeten er in de komende wedstrijden tegen Bergen en Alcmaria Victrix nog meer punten worden gepakt. Daar ook RCZ eindelijk de smaak van een overwinning heeft geproefd is het zaak om nu mee te gaan en op deze weg door te gaan.. Het gevoel na deze wedstrijd is dan ook fijn en hoopgevend.

Fijn was het ook om onze spits Zakaria El Johari weer langs de lijn te zien. In tegenstelling tot de eerdere berichten was hij niet voor werk in Singapore gekomen, maar was kort voor vertrek naar Azië ziek geworden en maanden uit de roulatie geweest. De laatste weken gaat het wat beter met hem, maar of en wanneer hij weer mag voetballen is de grote vraag.  In ieder geval beterschap Zakaria.

Man of the Match:

Na afloop van de wedstrijd tegen Sp. Krommenie was de stemming een stuk beter en kwamen er aardig wat reacties van de analisten. Uiteindelijk is alles bij elkaar gezet en is de conclusie dat er 2 winnaars waren deze keer. Daarna volgen er nog een aantal met punten, maar eigenlijk verdienen de andere spelers allemaal een groot compliment. Dus vooral doorgaan op de ingeslagen weg. Dat geeft moed.

.1 (3 punten)   – Luca van Dijken en Nigel Zwarts

.2 (2 punten)   – Jurriaan te Hoonte, Camiel Kesbeke en Roy von Mauw

.3 (1 punt         – Silvian Kesbeke, Tom van Moorsel

Score verloop  Zwanenburg – Sp. Krommenie 4-4 (rust 3-1)