Zwanenburg-De Meteoor – Een lastige en moeilijke middag.

Na de goede wedstrijd tegen RCZ was er toch wel een portie hoop en vertrouwen dat er mogelijk een opgaande lijn was bij ons “vlaggenschip”. Toen ook de wedstrijd voor de Midwestcup tegen Haarlem Kennemerland winnend werd afgesloten, werd het vertrouwen nog iets groter. Vorige week hoopten we op een goed vervolg tegen het stroef draaiende VSV. Deze wedstrijd werd echter afgelast en dus was de directe kans op meer punten weg. De wedstrijd tegen de volgende tegenstander uit Amsterdam Noord, VV De Meteoor, zou dus het goede vervolg moeten laten zien.

Maar de voortekenen waren niet goed. Deze week werd eindelijk duidelijk dat we Steijn Blankennagel dit seizoen niet meer op het veld zullen zien. De uiteindelijke diagnose is een gescheurde kruisband en een kapotte meniscus. Ook Camiel Kesbeke zien we nog een paar weken niet op het veld door een hamstringblessure. Verder is Wouter Mulder door een schouderblessure even niet beschikbaar.  Dat maakt de spoeling alleen maar dunner en dat kan er nog er allemaal nog wel bij en maakt het niet makkelijker om tot goede resultaten te komen.

In de wedstrijd tegen de ploeg uit Amsterdam was het begin niet eens onaardig. De dames van de JO 12-5 zorgden voor een goed begin en dat moest tot een goed resultaat gaan leiden. In de eerste 20 minuten ging het spel op en neer en waren de ploegen tegen elkaar opgewassen. Er kwamen zelfs kansen voor onze mannen en eigenlijk was het wachten op de eerste goal. Het keerpunt was eigenlijk de bijzondere beslissing  van de scheidsrechter na een solo van Nigel Zwarts. Terwijl het er vanaf de kant duidelijk op leek dat Nigel Zwarts werd neergelegd en een vrije trap of nog meer een penalty terecht was. Onze scheidsrechter van dienst was echter een ander mening toegedaan en was van mening dat Nigel Zwarts een “schwalbe” maakt en gaf een gele kaart aan hem en een vrije trap tegen. Daarna was het geluk bij Zwanenburg weg. Matthijs Kamminga kreeg een 200% kans er van dichtbij niet in, die de 1-0 had moeten zijn. Als je dan zelf de doelpunten niet maakt dan is het de tegenstander die dat gaat doen. Daar is De Meteoor zeer bedreven in. Het is een ervaren ploeg met veel kracht en een goed oog voor effectiviteit. Van de weinige kansen die ze kregen weten ze vier kansen te verzilveren en dat brengt uiteindelijk dus de 0-4 nederlaag op het bord. Na 21 minuten valt de eerste treffer en kort voor de rust wordt het 0-2. Beide treffers komen ongelukkig tot stand en de bezoekers worden dus door ons in een zetel geholpen. De eerste goal is een voorzet die op de lat komt en daarna in de doelmond nog gered wordt, maar in tweede instantie toch tegen de touwen wordt geschoten en goal nummer 2 valt door een vermeende buitenspel situatie waar de meningen over verdeeld waren.

De ruststand is dus 0-2 en dat is zeer zeker geflatteerd, daar ook Rody Bottelier na de 0-1 nog een gigantische kans krijgt om te scoren. Het wil echter niet en de verder goed leidende scheidsrechter fluit op bepaalde momenten net tegen ons in plaats van voordeel te geven of de situatie in ons voordeel te beslissen.

Na de rust gaat Zwanenburg weer met frisse moed van start en lijkt het opnieuw of we toch nog een goed resultaat kunnen behalen en de tegenpartij pijn kunnen doen. Want voetballend zijn we echt niet minder, maar de overtuiging en het vertrouwen om tot scoren te komen ontbreken. Toch wordt de druk van Zwanenburg groter en dat brengt de technische staf van Zwanenburg tot het besluit om enkele omzettingen te doen en Jordy Vierbergen een linie op te laten schuiven. Matthijs Kamminga en Louis Elbertse verlaten het veld en Silvian Kesbeke en Kevin Verhoeve komen als vervangers binnen de lijnen. Of het dan zoeken is naar de vaste lijnen is niet te beoordelen, maar vrij snel na de omzettingen valt de 0-3. Dan is het een gelopen koers en valt er weinig meer te winnen. Er wordt nog in een laatste ultieme poging geprobeerd met een versterkt middenveld enige druk te zetten. Niets helpt meer en ten slotte valt ook nog de 0-4. Het is een moeilijke middag, omdat wij de ruimte krijgen om te spelen tot de 16 meter van de tegenpartij en daarna is het over en verder is het een wedstrijd tussen de “jongens(Zwanenburg) en de mannen(De Meteoor)” en dat maakt het allemaal nog moeilijker en lastiger. Waar halen we de kracht en de kwaliteit vandaan om uit deze moeilijke periode te komen en het doemscenario uit onze hoofden weg te spelen. Komende wedstrijd gaan we naar koploper Egmond en dat zal ook niet eenvoudig worden. Maar laten we maar niet op de feiten vooruit lopen en uitgaan van positief denken.

Man of the Match:

Voor het bepalen van de beste speler van de middag was het deze keer niet een eenvoudige klus. De meeste spelers haalden net aan een voldoende en dan moet je nog kijken met een Zwanenburg bril. Uiteindelijk zijn na deze deprimerende middag de punten gegaan naar de onderstaande spelers. Motivatie voor de boordeling: zij komen net boven de middelmaat uit.

.1 (3 punten)   – Roy von Mauw

.2 (2 punten)   – Jurrian te Hoonte

.3 (1 punt         – Melle de Graaf

Score verloop   Zwanenburg – De Meteoor 0-4 (rust 0-2)