Pilot vernieuwde spelregels JO13 en JO14

De KNVB zet zich in voor een (veilige) omgeving waar spelers/speelsters met plezier (steeds) beter leren voetballen. Daarnaast willen we graag dat het voetbal zo aantrekkelijk, sportief en eerlijk mogelijk wordt gespeeld. Om de aantrekkelijkheid, sportiviteit en eerlijkheid te bevorderen worden er allerlei ontwikkelingen in het voetbal doorgevoerd, denk hierbij bijvoorbeeld aan de optimale wedstrijdvormen pupillen (O6 t/m O12).

In navolging van onder meer deze ontwikkelingen is de KNVB in het seizoen 2022/‘23 in de leeftijdscategorie JO13 (categorie B) gestart met een pilot rondom vernieuwde spelregels in Noord en West 1. De resultaten zijn positief, daarom breidt de KNVB de pilot uit. Vanaf seizoen 2023/’24 wordt:

• In alle districten in de leeftijdscategorie O13 in de categorie B de vernieuwde spelregels gehanteerd. Bij de MO13 teams geldt dit voor alle competities, zowel de Hoofdklasse (categorie A) als de 1e klasse en lager (categorie B).
  • Daarnaast gaan O14 teams uitkomend in de categorie B in district Noord en West 1 spelen met de vernieuwde spelregels.
    Ook gaan we in categorie A (hoofdklasse/divisie) verder met het testen van de spelregels tijdens oefenwedstrijden en vriendschappelijke toernooien.
  • Deze pilot maakt onderdeel uit van het onderzoek naar een eventuele optimalisatie van de wedstrijdvormen bij de O13 & O14.

Bekijk meer info op de site van de KNVB en de PDF hieronder: