Zondag 2: de stand van zaken

Na het echec van afgelopen zondag tegen Sporting Martinus is het tweede wederom een plaats gezakt. Sporting Martinus heeft nu een gelijk aantal punten maar een beter doelsaldo. Dat, zo meldt de KNVB, is bepalend voor de stand op de ranglijst bij een gelijk aantal punten. Vervolgens telt het aantal vóór doelpunten en als ook dat gelijk is telt het onderlinge resultaat. Terwijl Zwanenburg 2 een week geleden (toen nog op de 9e plaats) tegen Martinus (toen nog 10e plaats) speelde, speelden de onderste twee ook tegen elkaar. De uitslag kwam bij mij als “bizar” over. Het werd een doelpuntenfestijn dat met 8 – 5 door Hillegom 3 werd gewonnen.  Derhalve moeten we het doen met de huidige realiteit. Er zijn nog drie wedstrijden te gaan, inclusief die van aanstaande zondag, als het tweede de nummer 2 van de ranglijst, Swift 2, op bezoek krijgt. De stand onderin, na 19 wedstrijden, is nu als volgt.

P        DPV     DPT

07. Arsenal 3                            25        35        49

08. VSV 2.                                 23        42        42

09. Sporting Martinus 2         22        37        40

10. Zwanenburg 2                   22        36        60

11. Hillegom 3                         17         30       54

12. DIOS 2                                16         37       59

Iedereen die op de 6e plek staat of daarboven is van degradatie gevrijwaard, waaronder IVV2 waarvan Zwanenburg in Landsmeer op echt gras nog wist te winnen. Bovenin is het verschil tussen koploper Sporting ’70 en Swift 2 zes punten. Swift moet dus winnen om het nog even spannend te houden. Dat zal a.s. zondag geen probleem zijn. Zwanenburg 2 zal dus op 22 punten blijven staan. Liggen er dan kansen voor DIOS en Hillegom om nog dichter bij Zwanenburg te komen? De bal is en blijft rond. Hillegom krijt Arsenal 3 op bezoek terwijl DIOS pas op dinsdagavond Sporting Martinus ontvangt.

Daarna ligt alles weer 2 weken stil en vallen op 14 en 21 mei de beslissingen. Ik houd u op de hoogte. Wel wil ik nog memoreren dat dit niet de eerste keer is dat het er aan het einde van het seizoen nog op aan komt voor het tweede. In 2018 – 2019 was zelfs de allerlaatste wedstrijd nog bepalend. Toen in Alkmaar wist Zwanenburg die te winnen maar bleef toch nog afhankelijk van de uitslag van een andere ploeg. Omdat die verloor bleef Zwanenburg 2 in de res. 1e klasse. Er is dus nog hoop.

Arie Keuning