Voor Zondag 2 is het nog niet gedaan

Tja, wat moet ik er nou allemaal van denken na het 3 – 4 verlies tegen het nog steeds onderaan staande Hillegom 3. Feit is dat het scheidsrechterkorps in deze res. 1e klasse(!!) kwalitatief behoorlijk onder doet voor, ik noem maar wat, een vijfde klasse op zaterdag. Het koste ons tweede onder andere 5 punten door een man die absoluut niet op dit niveau thuis hoort. Het gevolg was wel dat 2 van de vier kansen om van onder hen staande ploegen punten te pakken, teloor gingen. Vandaag was kans 3 tegen DIOS 2 dat nog 3 punten minder had. Bij het betreden van het veld sloeg de schrik mij om het hart. Tussen de spelers schuifelde iemand in het zwart mee naar de middenstip. Het bleek een hoog bejaarde man (79) uit Rotterdam te zijn en was de scheidsrechter van dienst.

De wedstrijd ging 7 minuten te laat van start en speelde zich aanvankelijk voor een groot deel op de helft van DIOS af. Zo af en toe stak DIOS over maar de eerste paar keer kwamen zij niet verder dan de 16 meterlijn. De leidsman kon het tempo niet bijhouden en verkoos de middencirkel tot zijn wandelgebied. Vanaf die plek zag hij dat Zwanenburg al snel de wedstrijd open brak. Silvian werd aangespeeld, deed twee stappen naar rechts en schoot in de 8e minuut tegendraads binnen: 1 – 0. Zwanenburg bleef met de drang naar voren spelen maar zag DIOS steeds dichter bij keeper Max komen. Sterker nog, tot twee maal toe zag onze doelman een man alleen op hem af komen. Beide keren kwam Max als winnaar uit de 1 op 1 strijd tevoorschijn. Gaandeweg de eerste helft vond ik DIOS, overigens met witte broeken aan in plaats van blauwe, minder goed dan verwacht. Maar ook het spel van  Zwanenburg was niet om over naar huis te schrijven. Zo af en toe gebeurde er iets en zag ik de leidsman zijn fluit richting zijn blaasbalg doen. Het signaal bleef dan achterwege omdat die handeling zo traag was dat fluiten al geen zin meer had. Zo ook bij een handsbal binnen de 16 van DIOS door een hunner spelers. De scheids wilde wel maar het lukte hem gewoon niet snel te reageren. Toch wist de thuisploeg nog vóór rust de voorsprong te verdubbelen. Er was gerommel en geknoei in de 16 tot vlakbij het doel aan toe. Tot 2 x achter elkaar kreeg Zwanenburg de bal niet in het doel maar toen die 1 meter voor de lijn in de voet van Louis kwam was het in de 33e minuut alsnog raak: 2 – 0. Het vervolg was als daarvoor. Aan beide kanten kwamen veel goedbedoelde passes bij de tegenstander terecht. DIOS wilde nog wat proberen vlak voor rust en zette een goede aanval over rechts op. De voorzet was ook goed en de tegendraadse kopbal volgde. Iedereen zag de bal al richting binnenkant doel gaan maar daar dacht keeper Max anders over. Met een katachtige reactie ranselde hij de bal nog tot corner. Niet lang daarna brak de rust aan.

Ik hoopte dat Zwanenburg meteen na rust er nog eentje in zou prikken maar dat zat er vooralsnog niet in. En ja hoor, een wilde bal naar voren van DIOS, een speler die er in geloofde, de bal de 16 in slingert en tot zijn verbazing in de 52e minuut met en boog over Max het doel in ziet vliegen: 2 – 1. Zwanenburg ging wisselen en het leek of het daardoor achterin iets rustiger werd en de controle eindelijk een beetje terug keerde. Max kreeg het wat rustiger en de drang naar voren werd hervat. Oogstrelend was het allemaal niet maar de spanning vergoede veel. Die viel weg toen Luca op aangeven van Matthijs in de 76e minuut de 3 – 1 binnen schoot. Het achterover leunen begon 5 minuten later toen Silvian in een 1 op 1 situatie de keeper wist te passeren: 4 – 1. Het was gelopen koers nadat beide ploegen sportief waren en respectvol met hun op de middencirkel ronddolende “opa” om gingen.

Vandaag verloor Hillegom en wist Sporting Martinus 1 puntje te pakken. Volgend weekend is het Pasen en is Zwanenburg 2 vrij. VSV haalt dan tegen DIOS op tweede paasdag de eerder afgelaste wedstrijd in. De week daarna (15 april) spelen DIOS en Hillegom tegen elkaar en gaat Zwanenburg 2 op bezoek bij Martinus. Een onderonsje van de vier ondersten. Het is dus nog niet gedaan voor het 2e dat bij winst op 15 april in Amstelveen zomaar hele goede zaken zou kunnen doen.

Arie Keuning

2 reacties

• Ach ja Matthijs, ook ik behoor tot de “oude” garde en kan niet alles meer goed onthouden. Ik doe dit nog altijd zonder notitieblok. Mogelijk geldt voor mij hetzelfde als voor de te bejaarde scheidsrechters: Stop er nou eens mee!