Zwanenburg – Hercules Zaandam ‘Bijblijven 2`

Deze week was het een beetje de week van de waarheid. Blijven we meedoen of moeten we een stapje terugdoen. Bijblijven was dus de grote vraag. De tegenstander was daarbij niet in het voordeel. Hercules Zaandam stond tot vandaag gedeeld 2e en had vorige week VSV op de pijnbank gelegd.

Daarbij waren er 2 afwezigen in de persoon van Rody Bottelier en Kevin Verhoeve en begon de wedstrijd ook niet helemaal zoals het hoort. De spelers van de JO – 9-3 hadden moeite met het scoren. Daar kwam ook bij dat Camiel Kesbeke op de bank begon, omdat hij door werk deze week niet had kunnen trainen.

Het wordt dus afwachten…….Zwanenburg begint de wedstrijd niet echt goed. Hercules Zaandam is duidelijk wat feller en komt direct een paar keer dicht bij het doel van Zwanenburg en een tegendoelpunt hangt in de lucht. Direct wordt onze keeper dus getest en hij blijkt attent. Tussendoor zijn er kleine speldenprikjes van Zwanenburg, maar het gevoel is er dat de tegenstander eerder een keer gaat scoren.

Halverwege de eerste helft krijgen Zwanenburg echter meer grip op de wedstrijd en is er door het vele werk van het middenveld zelfs een klein veldoverwicht. In de 25e minuut scoort Zwanenburg zelfs, maar helaas wordt de goal van Tom van Moorsel afgekeurd. Blijkbaar geeft dit onze mannen het gevoel dat er mogelijkheden zijn. Er komen meer kansjes en kansen en de voorhoede weet het nodige gevaar aan te richten in de Zaandamse defensie. Dit leidt uiteindelijk kort voor de rust tot de 1-0 voor Zwanenburg. De zeer goed spelende Zakaria El Johari weet weer te scoren en de assist is van de hard werkende Niels Oostwouder. Een mooie opsteker zo kort voor de thee en een klein tikje voor de bezoekers.

Na de rust neemt Camiel Kesbeke de plek van Robin Poelsma in. Hercules Zaandam geeft zich echter nog niet gewonnen en wil vanaf het begin van de 2e helft vol gaan voor de gelijkmaker. Dat lukt vrij snel. Eerst weet onze keeper nog een grote kans te elimineren, maar enkele minuten later krijgt hij een terugspeelbal niet voldoende weg. De bal komt bij een tegenstander net buiten de 16 meter en deze speler weet de bal “snoeihard” in de rechterbovenhoek te schieten. (voor de keeper de linkerbovenhoek)

Het is dus 1-1 en we beginnen weer overnieuw. Hercules Zaandam wil meer en Zwanenburg ruikt ook mogelijkheden. Eigenlijk is het spelbeeld een op en neergaande wedstrijd met heel aantrekkelijk voetbal en 2 ploegen die willen voetballen en weinig overtredingen of fysiek hard spel nodig hebben. De Scheidsrechter van dienst, dhr. J Appel voelt de wedstrijd goed aan en laat het spel ook lopen. Hij fluit een hele goede wedstrijd.  Ook de tegenstander is een sportieve ploeg die het van voetbal wil hebben. De begeleiding propagandeert dat ook en de club is dan ook een prettige tegenstander.

Daar win je echter de wedstrijd niet mee. Dat is druk zetten en het hoofd er bij weten te houden. Dat lukt Zwanenburg en het beeld van de wedstrijd is dat Zwanenburg steeds meer ruimte weet te vinden door de druk van Hercules Zaandam. Er is opnieuw een dot van een kans die i.v.m. buitenspel wordt afgefloten, maar het gevoel is er dat Zwanenburg nog een keer gaat scoren.

In de 75e minuut gebeurt dat ook. Niels Oostwouder weet uit een assist van Steijn Blankennagel te scoren en de 2-1 is eigenlijk wel terecht.

Daarna is het voor Zwanenburg nog een kwartier zorgen voor rust en het over de streep trekken van deze wedstrijd. Dat lukt deze week wel en zo weet Zwanenburg deze punten binnen te halen en eindigen we de 1e competitie helft met een totaal van 23 punten uit 12 wedstrijden. ( met de winst tegen Schoten hadden we op 26 gestaan, maar daar heeft iedereen nu last van gehad)

Komende week zijn we vrij omdat de terugwedstrijd tegen Schoten op het programma stond en op 12 februari volgt dan de thuiswedstrijd tegen Alliance’22. Daarna is er pas weer een volgende competitieronde op 5 maart.

Het is dus even heerlijk genieten en tot 12 februari.

Man of the Match:

Vandaag was het dus een cruciale wedstrijd wat betreft bijblijven of afhaken. Dat heeft de ploeg na de ongelukkige en misschien wel onterechte nederlaag in Assendelft geweldig opgepakt. Door de geweldige inzet is deze wedstrijd over de streep getrokken en konden we dus de 3 punten in eigen huis houden en bijschrijven. Er waren weer veel uitblinkers en eigenlijk had er in iedere linie een 3 moeten vallen.  Maar door de kleine “blooper” van onze keeper bij de gelijkmaker is er voor onze sluitpost een 2. De andere 3 punten zijn terecht en geheel verdiend. De middenlinie is echter op dit moment wel de motor van het goede spel en hier worden echt veel kilometers gemaakt. Dus hulde voor deze harde werkers.

Toelichting voor de 3 punten van Jordy Vierbergen. Uitstekende leider in de verdediging en durfde ook fysiek de toon te zetten. Tom van Moorsel is overal en blijft als een “bij of wesp” de tegenstander irriteren en maakt dus veel kilometers. En Niels Oostwouder is de man van de goal, de assist en ook veel kilometers zwoegen. Maar de rest van de ploeg verdient de pluim ook, want de collectieve instelling zorgt voor het  uiteindelijke resultaat.

.1 (3 punten)   – Tom van Moorsel, Niels Oostwouder en Jordy Vierbergen

.2 (2 punten)   – René Jonker, Max Brugman, Robin Poelsma, Camiel Kesbeke, Roy von

Mauw, Jurrian te Hoonte, Mitch Snijders, Steijn Blankennagel, Martijn

Degeling, Silvian Kesbeke, Zakaria El Johari en Nigel Zwarts