De tussenstand

Het komend weekend (14 / 15 januari) gaan veel jeugdcompetities voor de 3e fase weer van start. Het weekend daarna  kunnen ook de senioren weer aan de bak. Hierbij even een update over de stand van zaken tot nu toe.

Omdat dames vóór gaan neem ik die als eerste onder de loep. Onze dames 1 staat na 10  wedstrijden met 16 punten op een 5e plaats. Het gat met koploper Volendam is wel al groot, namelijk 12 punten. Vorig seizoen om deze tijd was dat wel anders was. Toen waren onze dames nog koploper en was Volendam een middenmoter. Maar ja, de een stopt, de ander raakt geblesseerd of kan er helaas een keer niet bij zijn. Hoe dan ook is ons damesteam heel erg blij met een eigen sponsor, New York Pizza. Hoewel het niet dezelfde sponsor is als die van Max Verstappen geeft het de dames misschien toch nog vleugels voor de tweede seizoenshelft.

Onze veteranen ofwel 45+ sloot de eerste helft van dit seizoen af met een eclatante (9 – 0) overwinning en was “Herbstmeister”.  Een vervolg krijgt deze competitie niet want de bond heeft besloten een nieuwe 2e fase te starten . Een herindeling, met clubs uit Noord – Holland er bij, moet nieuw elan brengen zodat niet alleen Zwanenburg en Parkstad de dienst uit maken in hun competitie. We gaan zien of er clubs zijn die zich met hen kunnen meten.

Onze kersverse Zaterdag 1 begon vol vertrouwen aan hun eerste seizoen.  De ouverture van de competitie was een tegenvaller tegen een beter en huidig koploper MMO 1. Winst en verlies wisselden elkaar daarna af en dus is een middenmoot positie logisch. Overigens doet de Zaterdag 1 nog wel steeds mee in de Mid – West cup.

Net als de Zaterdag 1 is ook de Zondag 2 erg wispelturig. De voorbereiding van het seizoen, de drie bekerwedstrijden en de eerste vijf competitieduels leverden één gelijkspel en voor de rest alleen maar verlies op. Maar ineens was daar een opleving en werd er vier maal achter elkaar gewonnen. Derhalve is de onderste helft van de middenmoot (7e) met 13 punten nu de stand. De laatste drie wedstrijden vóór de winterstop werden verloren. Daarbij kreeg het tweede 12 doelpunten tegen en werd er door hen slechts één keer gescoord. Voorwaar is daar dus werk aan de winkel voor beide trainers/coaches temeer daar de onderste ploegen aan het eind van 2022 punten begonnen te sprokkelen..

Hoe anders is dat nu bij het 1e zondag elftal. Velen geloven hun ogen niet en wie niet wekelijks langs de lijn staat is verbaasd over de huidige positie (3e plaats) op  de ranglijst. Het enthousiasme in de wekelijkse verslagen van Evert viert hoogtij. Ten opzichte van vorig seizoen is er niet echt veel veranderd. Ja, Nick de Graaf is vertrokken maar daar is ijzervreter Nigel Zwarts (uit het 2e) voor gekomen en heeft ook Zakaria zijn plek weer heroverd. Aangestuurd door het trainerstrio is er bovenal  sprake van een enorme teamgeest en dat is en blijft een hele belangrijke factor bij een teamsport.

Arie Keuning